Автор(и):
- Істоміна Наталія Миколаївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6811-8115
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.01.05
Мова статті: UKR
Анотація
Інформаційно-комунікаційні технології займають важливе місце у житті сучасного педагога. Але застосування їх носить безсистемний характер. Метою цієї роботи є визначення сфер застосування інформаційних технологій, визначення сфер відповідальності, та простору засобів та методів, які може використовувати викладач. Для аналізу діяльності викладача ми використовували принципи уніфікованої мови моделювання, методи системного аналізу, та елементи теорії статистичної обробки інформації. В результаті виділені основні актори діяльності викладача: держава, адміністрація закладу вищої освіти, керівництво структурного підрозділу та сам викладач. В роботі «студент» розглядається не як актор, а як середовище існування викладацької діяльності, як головна ціль для будь-якого педагога. Далі ми розглядаємо викладача, як клас, який має свої обов’язкові та необов’язкові атрибути. Ці атрибути визначаються державними та суспільними вимогами до сучасного педагога та мають різні стані. В подальшому визначається комплекс факторів, які впливають на утворення станів цих атрибутів. Аналізуються об’єктивні та суб’єктивні причини, що заважають утворенню атрибутів. Отримані в результаті значимі фактори розподіляються до сфер існування визначених акторів. Визначається коло відповідальності та впливу акторів на значимі фактори. При аналізі атрибутів викладача та факторів, які сприяють чи заважають їх формуванню, була використана відкрита інформація зі звітів Міністерства освіти України та державних установ збору статистичної інформації. Серед атрибутів виділені спільні для всіх викладачів, не залежно від рівня освіти, на якому вони викладають. У дослідженні розглядали дані про викладачів закладів вищої освіти та закладів загальної середньої освіти (з акцентом на учителів 5-11 класів). В результаті ми робимо акцент на колі відповідальності викладача закладу вищої освіти. Ми визначаємо коло задач, які повинен вирішувати викладач у своїй повсякденній роботі. Ми вибираємо задачі педагогічної діяльності викладача, які підлягають автоматизації та уніфікації. В результаті з практичної точки зору визначено коло елементарних задач, вирішення яких можна прискорити та оптимізувати. Дана робота являється початком низки статей присвячених вирішенню кожної елементарної задачі з визначеного переліку.
Ключові слова
викладач закладу вищої освіти, професійні вимоги, професійний стандарт, фактори формування, коло відповідальності, практичні задачі, автоматизація роботи викладача
Бібліографічні посилання
- Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти» / Наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 610 від 23.03.2021. URL: https://osvita.ua/doc/files/news/819/81950/610_Vikladachi_zakladiv_vishoyi_osviti.pdf (дата звернення 17.03.2022).
- Державний реєстр суб’єктів освітньої діяльності. URL: https://registry.edbo.gov.ua/vishcha-osvita/ (дата звернення 02.04.2022).
- Загальна середня освіта в Україні / Державна служба статистики України. URL: http://www.ukrstat.gov.ua/ (дата звернення 02.04.2022).
- Робочий календар. URL: https://timesles.com/uk/calendar/working/years/2022/ (дата звернення 02.04.2022).
- Dunn Jeffery W. The Prophetic Work of the Teacher / Democratic Education and the Teacher-As-Prophet. ImprintRoutledge, 2018. eBook ISBN 9781351011730 https://doi.org/10.4324/9781351011730-6
- Шевцова Г. М. Професійне зростання педагогів в умовах навчального закладу / Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/library/profesijne-zrostanna-pedagogiv-v-umovah-navcalnogo-zakladu-11824.html (дата звернення 10.03.2022).
- Який він, сучасний викладач? / Державний університет телекомунікацій, Кафедра Вищої математики, математичного моделювання та фізики. URL: https://dut.edu.ua/ua/news-1-562-9204-yakiy-vin-suchasniy-vikladach_kafedra-vischoi-matematiki-matematichnogo-modelyuvannya-ta-fiziki (дата звернення 10.03.2022).
- Завгородня Т., Нагачевська З., Савчук Б., Стинська В., Стражнікова І., Єгорова І., Ковальчук В., Прокопів Л., Салига Н. Актуальні проблеми розвитку вищої освіти: навчальнометодичний посібник ;за заг. редакцією проф. В Стинської, доц. Л. Прокопів. Івано–Франківськ, 2021. 430 с.
- Brante Göran. Multitasking and synchronous work: Complexities in teacher work / Teaching and Teacher Education. 2009. Vol. 25. Iss. 3. PP. 430-436. https://doi.org/10.1016/j.tate.2008.09.015
- Освіта в незалежній Україні: розвиток та конкурентоспроможність : інформаційно-аналітичний збірник. Київ, 2021. 451 с. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/08/Osvita-v-nezalezhnij-Ukraini-19.08.2021_FINAL-1.pdf? _ftP-nAkg (дата звернення 17.03.2022).
- Звіт про чисельність та склад педагогічних працівників закладів середньої освіти (5 вересня 2020 р.) / Державна наукова установа “Інститут освітньої аналітики” Міністерства освіти і науки України. URL: https://iea.gov.ua/wp-content/uploads/2021/01/RAZOM-.pdf (дата звернення 02.04.2022).
- Когут І. Гендерна (не)рівність у вищій освіті в цифрах і фактах (02.12.2014) / Освітня політика. Портал громадських експертів. URL: http://education-ua.org/ua/tsifri-i-fakti/332-genderna-ne-rivnist-u-vishchij-osviti-v-tsifrakh-i-faktakh (дата звернення 02.04.2022).
- Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік ; за заг. ред. проф. Сергія Квіта. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2020. 244 с.
- Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти ; за заг. ред. С. Квіта та О. Єременко. Київ: Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2021. 364 с.
- Річний звіт Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти за 2019 рік ; за заг. ред. проф. Сергія Квіта. Київ : Національне агентство із забезпечення якості вищої освіти, 2022. 232 с.
- Чому вчителі звільняються зі школи: 5 найпопулярніших причин. URL: 24tv.ua (дата звернення 02.04.2022).
- Нестача вчителів на Львівщині: чому молоді та амбітні педагоги не хочуть працювати у школах / Всеосвіта. URLhttps://vseosvita.ua/news/nestacha-vchyteliv-na-lvivshchyni-chomu-molodi-ta-ambitni-pedahohy-ne-khochut-pratsiuvaty-u-shkolakh-36905.html (дата звернення 02.04.2022).
- Розповіли, яких вчителів не вистачає у школах / Gazeta.ua. URL: https://gazeta.ua/articles/regions/_rozpovili-yakih-vchiteliv-ne-vistachaye-u-shkolah/897669 (дата звернення 02.04.2022).
- Учителі-міленіали: як школі втримати сучасного педагога / Освіторія. URL: https://osvitoria.media/experience/uchyteli-milenialy-yak-shkoli-vtrymaty-suchasnogo-pedagoga/ (дата звернення 10.03.2022).
- Середня зарплата в Україні. Мінфін. URL: https://index.minfin.com.ua/ua/labour/salary/average/ (дата звернення 18.03.2022).
- Які підвищення ставок заробітної плати вчителів у 2022 році / Педрада. Портал освітян України. URL: https://www.pedrada.com.ua/article/2995-yakoyu-moje-buti-zarplata-vchitelya-u-2022-rots (дата звернення 10.03.2022).
- Онищенко В. Зарплата викладачів закладів вищої освіти 2022 / Бухгалтерія для бюджету та ОМС. URL: https://www.budgetnyk.com.ua/article/447-zarplata-vikladachv-zakladv-vishcho-osvti-2022 (дата звернення 10.03.2022).
- Скільки у середньому українці платять за комуналку. Gazeta.ua. URL: https://gazeta.ua/articles/economics/_skilki-u-serednomu-ukrayinci-platyat-za-komunalku/900720 (дата звернення 18.03.2022).
- Скільки витрачають українці щомісяця на їжу: вражаючі цифри. 24tv.ua. URL: https://24tv.ua/skilki_vitrachayut_ukrayintsi_shhomisyatsya_na_yizhu_vrazhayuchi_tsifri_n1059602 (дата звернення 18.03.2022).
- Owens Stephen J. Georgia’sTeacher Dropout Crisis / Georgia Department of Education. 2015. 8 p. URL: https://www.gadoe.org/External-Affairs-and-Policy/communications/Documents/ Teacher%20 Survey%20 Results.pdf (дата звернення 17.03.2022).
- Бумажная работа: как меняется методическая деятельность / ЮРАЙТ. Образовательная платформа. URL: https://urait.ru/news/1955 (дата звернення 10.03.2022).
- Strauss V. Teacher spends two days as a student and is shocked at what she learns / The Washington Post, October 24, 2014. URL: https://www.washingtonpost.com/news/answer-sheet/wp/2014/10/24/teacher-spends-two-days-as-a-student-and-is-shocked-at-what-she-learned/ (accessed 02.04.2022).
- Чи цінують педагогів у Європі: що показало міжнародне дослідження / Всеосвіта. URL: https://vseosvita.ua/news/chy-tsinuiut-pedahohiv-u-yevropi-shcho-pokazalo-mizhnarodne-doslidzhennia-13886.html (дата звернення 10.03.2022).
- Яремко С. А., Кузьміна О. М. Розробка інтегрованого середовища автоматизації обліку навчального процесу / Вісник Хмельницького національного університету. 2016. № 1. С. 76-82.
- Автоматизація роботи ВНЗ на базі Microsoft SharePoint Server / Компанія TechExpert. URL: https://techexpert.ua/portfolio-item/university-sharepoint/ (дата звернення 17.03.2022).
- Логінова Н. І. Використання інформаційних технологій для автоматизації діяльності кафедри вишу / Наука та суспільне життя України в епоху глобальних викликів людства у цифрову еру (з нагоди 30-річчяпроголошення незалежності України та 25-річчя прийняття Конституції України) : у 2 т. : матеріали Міжнар. наук.-практ.конф. (м. Одеса, 21 трав. 2021 р.) Т. 1. С. 574-576.
- Кульчицький І. М., Магеровська Т. В., Сеник В. В. Автоматизація оцінювання знань студентів у кредитно-модульній системі болонського процесу / Вісник ЛДУ БЖД. 2012. № 6. С. 7-14.
- Ставнійчук М. В., Мазурець О. В. Інформаційна модель автоматизації супроводу навчального процесу / Інтелектуальний потенціал – 2018 : зб. наук. пр. молодих науковців і студентів, присвяч. 30-річчю підгот. ІТ-фахівців в Хмельниц. нац. ун-ті, сформовано за матеріалами Всеукр. наук.-практ. конф. молодих науковців і студентів «Інтелектуальний потенціал – 2018», 14-16 листоп. 2018 р. Ч. 1: Комп’ютерні науки та інформаційні технології проектування. С. 98-102.
- Selwyn Neil. Less Work for Teacher? The Ironies of Automated Decision-Making in Schools. Everyday Automation, Routledge, Malmö University Data Society, 2022. eBook ISBN 9781003170884 https://doi.org/10.4324/9781003170884-6
- Estlund Cynthia. Automation Anxiety: Why and How to Save Work. Oxford Scholarship Online, 2021. Print ISBN-13: 9780197566107 https://doi.org/10.1093/oso/9780197566107.003.0007
