Автор(и):
- Перевознюк Вікторія Вадимівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-9225-3459
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.02.04
Мова статті: UKR
Анотація
У статті розглядається педагогіка місця як актуальний формат сучасної зарубіжної освіти. Педагогіка місця («Place-based education») – це освіта, яка базується на міцних і різноманітних (культурних, соціальних, мистецьких, економічних, екологічних тощо) зв’язках з місцевою спільнотою і місцевістю, де живуть учні. Актуальність дослідження зумовлюється важливістю системного осмислення зарубіжних практик педагогіки місця. За рубежем педагогіка місця активно розвивається на теоретичному і практичному рівні: існують наукові педагогічні школи з цього напряму, а також освітні заклади, навчання у яких організовано на засадах педагогіки місця. Аналіз наукової літератури з теми дослідження показує значущість педагогіки місця у зарубіжних освітніх практиках. Водночас українська педагогічна наука поки ще не імплементувала повною мірою цей позитивний дидактичний досвід. Це зумовлює мету дослідження, яка полягає у критичному огляді теоретичних підходів зарубіжних вчених до педагогіки місця. Методологія дослідження містить загальнотеоретичні та спеціальні методи. Освіта, побудована на засадах педагогіки місця, має значний потенціал в аспекті надання учням ширшої автономії та більших можливостей, щоб вони могли визначати складні локальні і глобальні проблеми та взяти на себе відповідальність за їх вирішення. Зарубіжний досвід впровадження навчання на засадах педагогіки місця є корисним для української освітньої системи в аспекті євроінтеграційних процесів. Дитиноцентрований підхід, який лежить в основі реформи шкільної освіти, передбачає саме персоналізацію навчання, перехід до компетентнісної моделі, активне використання проєктного навчання і посилення патріотичного виховання. Оскільки педагогіка місця дозволяє поєднати персоналізоване, компетентнісне і проєктне навчання, а також сприяє розвитку національної свідомості та патріотизму, цей освітній формат може бути визнаним ефективним для сучасної української освіти. Перспективи подальших досліджень вбачаємо у дослідженні можливостей упровадження принципів педагогіки місця у процес навчання української літератури.
Ключові слова
педагогіка місця, дитиноцентрований підхід, персоналізоване навчання, проєктне навчання, компетентнісне навчання, розвиток національної свідомості
Бібліографічні посилання
- Bennett, S. M. (2016). “Where I’m From”: Utilizing Place-Based Pedagogy and Multimodal Literacy in a Graduate Children’s Literature Class, Middle Grades Review, 2(1), Article 6. http://scholarworks.uvm.edu/mgreview/vol2/iss1/6
- Cahalan, J. M. (2008). Teaching Hometown Literature: A Pedagogy of Place, College English, 70(3), 249–274.
- Gruenewald, D. A. (2013). A critical theory of place-conscious education, (pp.93–100). In R. B. Stevenson, M. Brody, J. Dillon & A. E. J. Wals (Eds). The International Handbook of Research on Environmental Education. New York: Routledge.
- Gruenewald, D. A. (2003). Foundations of place: A multidisciplinary framework for placeconscious education, American Educational Research Journal, 40, 619–654.
- Gruenewald , D. A., Smith G. A. (2008). Place-based education in the global age. New York: L. Erlbaum.
- Harrison, S. (2010). “Why are we here?” Taking “place” into account in UK outdoor environmental education, Journal of Adventure Education and Outdoor Learning, 10(1), 3–18. https://doi.org/10.1080/14729671003669321
- Johnson, J. (2012). Place-based learning and knowing: Critical pedagogies grounded in Indigeneity, GeoJournal, 77(1), 829–836. https://doi.org/10.1007/s10708-010-9379-1
- Mannion, G., Adey, C. (2011). Place-Based Education is an Intergenerational Practice, Children, Youth and Environments, 21(1), 35–58. https://www.researchgate.net/publication/259751092_Place-Based_Education_Is_an_Intergenerational_Practice.
- Nespor, J. (2008). “Education and Place: A Review Essay,” Educational Theory, 58(4), 475–489.
- Ontong, K., Le Grange, L. (2014). The Role of Place-based Education in Developing Sustainability as a Frame of Mind, Southern African Journal of Environmental Education, 27(1), 27–38.
- Quick Start Guide to Implementing Place-Based Education. (2019). https://www.tetonscience.org/wp-content/uploads/2019/06/Quick-Start-Guide-to-Implementing-Place-Based-Education.pdf.
- Smith, G. A., Sobel, D. (2010). Place-and community based education in schools: Sociocultural, Political, and Historical Studies in Education. New York: Routledge.
- Smith, G. A. (2016). The Past, Present and Future of Place-Based Learning. https://www.gettingsmart.com/2016/11/03/past-present-and-future-of-place-based-learning/
- Sobel, D. (2004). Place-based education: connecting classrooms and communities. Barrington, MA: The Orion Society.
- Waite, S. (2013). “Knowing your place in the world”: How place and culture support and obstruct educational aims, Cambridge Journal of Education, 43(4), 413–433. https://doi.org/10.1080/0305764X.2013.792787
- Webber, G., McVittie, J., Miller, D., Hellsten, L. (2021). The Terrain of Place-Based Education: A Primer for Teacher Education in Canada, Brock Education Journal, 30(1), 10–29. https://journals.library.brocku.ca/brocked
- Williams, R. C. (2010). Place-Based Education: What is Its Place in the Social Studies Classroom? The Social Studies, 101, 185–188.
- Zagirniak D., Perevozniuk V., Kratt O. (2019). Rationalization of Professional Orientation of a Person According to the Needs of the Business. IEEE International Conference Electrical and Energy System (MEES) (Pp. 422-425). Kremenchuk: KrNU.
