Автор(и):
- Григор’єва Віта Анатоліївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1909-9317
- Калашникова Тетяна Сергіївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0693-7980
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.02.05
Мова статті: UKR
Анотація
На потреби сьогодення заклади вищої освіти повинні здійснювати підготовку спеціалістів, здатних до постійного професійного розвитку, підвищення фахової та іншомовної компетентності, оскільки це стає необхідним для конкурентоспроможності на сучасному ринку праці. В статті розглядається питання підвищення фахової та комунікативної іншомовної компетентності студентів будівельного профілю за допомогою інтерактивних методів навчання. В закладах вищої технічної освіти в процесі викладання мовних дисциплін, зокрема іноземної мови за професійним спрямуванням, а саме англійської, дуже актуальне використання інтерактивних методів навчання, оскільки вони стимулюють креативне мислення, тренують критично-аналітичні здібності, забезпечують активну практичну діяльність, мають безліч ігрових елементів, а також активну групову та командну роботу студентів і впровадження сучасних комп’ютерних технологій. Уявити освітній процес без їх використання сьогодні практично не можливо. Як один із таких інтерактивних методів навчання, усна доповідь-презентація із комп’ютерним супроводом надає багато можливостей і може широко використовуватися в процесі вивчення іноземної мови за професійним спрямуванням. Метою поданого дослідження є визначити місце усної доповіді-презентації в процесі формування комунікативних навичок студентів будівельної галузі. В теоретичній частині розкривається сутність поняття «доповідь-презентація», подається докладний огляд усної доповідь-презентації як одного з інтерактивних методів навчання, визначається його місце в навчальній роботі студентів. Дослідження має практичну частину, де узагальнюються данні проведеного опитування студентів, з’ясовується, з якими труднощами стикаються здобувачі вищої освіти будівельного профілю під час підготовки усних доповідей-презентацій. Базою практичної частини дослідження стали результати анкетування студентів-бакалаврів першого та другого курсів Донбаської національної академії будівництва і архітектури міста Краматорськ (Донецька область). Автори аналізують отримані відповіді та окреслюють потенціал методу усної доповіді-презентації з комп’ютерним супроводом у процесі формування іншомовної комунікативної компетентності та покращення фахового мовлення студентів будівельної галузі.
Ключові слова
іноземна мова, іншомовна комунікативна компетентність, викладання іноземної мови за професійним спрямуванням, інтерактивні методи навчання, усна доповідь-презентація із комп’ютерним супроводом
Бібліографічні посилання
- Авсюкевич Ю. С. Методика навчання презентацій англійською мовою студентів економічних спеціальностей: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2009. 21 с.
- Алхазишивили А. А. Психология обучения устной речи на иностранном языке. М.: Просвещение, 1988. 125 с.
- Артемов В. А. Психология обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 1969. 279 с.
- Беляев Б. В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 1965. 227 с.
- Беспалова Н. В. Профессиональные презентации в обучении деловому иностранному языку. Молодий вчений. 2014. № 12 (1). С. 290–293.
- Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе. М.: Просвещение, 1988. 256 с.
- Бухбиндер В. А. Устная речь как процесс и как предмет обучения // Очерки методики обучения устной речи на иностранных языках / Под ред. В. А. Бухбиндера. Киев: КГУ, 1980, 568 с.
- Гез Н. И., Лиховицкий М. В., Миролюбов А. А. и др. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Высш. школа, 1982, 373 с.
- Драб Н. Л. Навчання майбутніх економістів іншомовного професійно спрямованого монологічного мовлення (монологу-презентації німецькою мовою): автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Київ, 2005. 21 с.
- Загальноєвропейські Рекомендації з мовної освіти: вивчення, викладання, оцінювання / наук. ред. українського видання С. Ю. Ніколаєва. Київ: Ленвіт, 2003. 273 с.
- Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991. 220 с.
- Конопляник Л. М. Підготовка майбутніх інженерів до усних презентацій. Гуманітарний вісник ДВНЗ «Переяслав-Хмельницький державний педагогічний університет імені Г. Сковороди». Додаток 1 до Вип. 36, Том VIII (68): Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору». Київ: Гнозис, 2016. С. 147–156.
- Корнєєва І. О. Аналіз сучасного стану формування професійно орієнтованої компетентності в монологічному мовленні майбутніх дизайнерів. Вісник Київського національного лінгвістичного університету. Серія: Педагогіка та психологія. Вид. центр КНЛУ. 2017. Вип. 26. С. 113–122.
- Красковська О. Л. Навчання англомовної презентації студентів туристичної галузі. Вісник Житомирського державного університету імені Івана Франка. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка. 2011. Вип. 59. С. 61–67.
- Крутецкий В. А. Психология. М.: Просвещение, 1980. 352 с.
- Маковецька-Гудзь Ю. А. Мультимедійна презентація як спосіб спілкування з аудиторією. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1248 (дата звернення: 02.02.2022).
- Наука і освіта в умовах інформаційного суспільства: історія та сучасність: тематичний бібліогр. покажч. / Микол. держ. аграр. ун-т; уклад.: Д. В. Ткаченко, І. А. Фісенко Миколаїв: МДА, 2009. 80 с. URL: http://lib.mdau.mk.ua/info5/index__education_2009.pdf (дата звернення: 27.11.2020).
- Нікітіна Н. С. Використання мультимедійних засобів у викладанні іноземної мови професійного спрямування у вищій школі. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/ru/node/1096 (дата звернення: 02.02.2022).
- Общая методика обучения иностранным языкам в средней школе / Под ред. А. Миролюбова и др. М.: Просвещение, 1967. 504 с.
- Пассов С. И. Урок иностранного языка в средней школе. М.: Просвещение, 1988. 223 с.
- Полікарпова Ю. Презентація як активний метод навчання. Культура народов Причерноморья. 2012. № 231. С. 159–162. URL: http://dspace.nbuv.gov.ua/handle/123456789/46254 (дата звернення: 02.02.2022).
- Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991. 287 с.
- Скалкин В. Л. Обучение монологическому высказыванию. К.: Радянська. школа, 1983. 119 с.
- Скляренко Н. К., Онищенко Е. И., Захарова С. Л. Обучение речевой деятельности на английском языке в школе. К.: Радянська школа, 1988. 150 с.
- Тарнопольський О. Б., Авсюкевич Ю. С. Successful Presentations (Успішні презентації): посібник для навчання ділових презентацій англ. мовою студ. екон. спец. Київ: Ленвіт, 2007. 135 с.
- King J. Preparing EFL Learners for Oral Presentations. URL: http://ir.ndhu.edu.tw/bitstream/987654321/4403/1/4-401-418.PDF (дата звернення: 03.02.2022).
