Педагогічний дизайн як сучасне явище індивідуальної майстерності науково-педагогічних працівників закладів вищої освіти

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.03.02

Мова статті: UKR

Анотація

Пошук ефективних засобів професійної підготовки студентів викликає необхідність проведення аналізу та усвідомлення можливостей педагогічного дизайну в освітньому процесі закладів вищої освіти. Для вирішення поставлених завдань використовувалися ряд методів: методи історичного аналізу узагальнення наукової літератури означеної проблематики; методи структурно-генетичного аналізу та синтезу. В науково-педагогічній літературі поняття «педагогічний дизайн» є сучасним явищем, що знаходиться в тренді розвитку педагогічної науки та вирізняється неоднозначністю підходів до свого трактування різними дослідниками. Відповідно до цього, автори статті пропонують власне розуміння даної дефініції, де остання визначається як комплексна творча науково-практична діяльність викладача вищого навчального закладу щодо формування гармонійного, естетично повноцінного освітнього середовища шляхом розробки об’єктів матеріальної культури. Однак, вплив педагогічного дизайну на освітній процес закладів вищої освіти не вирішує всі проблеми вибору педагогічних технологій навчання, проте, сприяє їх вирішенню, оскільки ключовим завданням викладача є суб’єкт освітнього процесу. Наукова новизна дослідження полягає в розширенні змісту поняття «педагогічний дизайн», як комплексної творчої науково-практичної діяльності науково-педагогічного працівника щодо формування гармонійного, естетично повноцінного освітнього середовища студентів шляхом розробки ефективних педагогічних технологій і прийомів навчання студентів. Практичне значення дослідження полягає у розширенні сфери застосування педагогічного дизайну у закладах вищої освіти. Представлене дослідження не вичерпує всіх аспектів зазначеної проблеми. Теоретичні та практичні результати, які було отримано в процесі наукового пошуку, становлять підґрунтя для подальшого її вивчення та вдосконалення.

Ключові слова

педагогічний дизайн, індивідуальність, майстерність, викладач, науково-педагогічний працівник, заклад вищої освіти

Бібліографічні посилання

  1. Беспалько В.П. Слагаемые педагогической теории. М.: Педагогика, 1989. 192 с.
  2. Абызова Е.В. Технология формирования информационно-конструктивной компетентности студентов – будущих педагогов: на примере изучения основ педагогического дизайна: автореф. дис. … канд. пед. наук 13.00.08 Теория и методика профессионального образования / ФГБОУ ВПО «Удмуртский государственный университет». Ижевск, 2012. 23 с.
  3. Беленко Т.В. Технологическая готовность будущего учителя к индивидуализации обучения школьников средствами педагогического дизайна. Вопросы журналистики, педагогики, языкознания. 2020. Т. 39. № 2, июнь. С. 178–187.
  4. Глазова В.В. Педагогічний дизайн як необхідна умова ефективного дистанційного курсу. Технології електронного навчання. 2020. №4. С. 46–50.
  5. Грецова А. П. Развитие познавательных способностей старшеклассников средствами педагогического дизайна: дис. … канд. пед. наук 13.00.01 Общая педагогика история педагогики и образования / ФГБОУ ВО Саратовский национальный исследовательский государственный университет им. Н.Г. Чернышевского. 2017. 194 с.
  6. Демидова И.А. Педагогический дизайн и его средства: теоретический анализ и опыт применения в педагогической практике. Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Том 4. Выпуск 4. С. 25–32.
  7. Денисенко С.Н. Педагогічний дизайн у сучасному освітньому просторі. Вісник Житомирського державного університету. Педагогічні науки. 2015. Вип. 3 (81). С. 79–83.
  8. Клепикова А.Г. Подготовка будущего учителя к использованию педагогического дизайна в профессиональной деятельности: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.08. Белгород, 2009. 24 с.
  9. Краснянский М.Н., Радченко И.М. Основы педагогического дизайна и создания мультимедийных обучающих аудио/видео материалов: учебно-методическое пособие. Тамбов, ТГТУ, 2006. 55 с.
  10. Кречетников К.Г. Педагогический дизайн и его значение для развития информационных образовательных технологий. Материалы XVI Международной конференции «Применение новых технологий в образовании» («ИТО – Троицк-2005»), (Троицк, 28–29 июня 2005 г.).: http://ito.edu.ru/2005/Troitsk/2/2–0–9.html.
  11. Патаракин Е.Д. Педагогический дизайн совместной сетевой деятельности субъектов образования: автореф. дис. … доктора педагогических наук: 13.00.01 Общая педагогика история педагогики и образования. Москва. Московский городской педагогический университет, 2017. 38 с.
  12. Педагогічний дизайн засобів електронного навчання на робочому місці: монографія. Харків: ХНЕУ, 2017. 263 с.
  13. Уваров А.Ю. Образование в мире цифровых технологий: на пути к цифровой трансформации. М.: Изд. дом ГУ–ВШЭ 2018. 168 с.
  14. Чернобай Е.В. Методические основы подготовки учителей к проектированию учебного процесса в современной информационной образовательной среде (в системе дополнительного профессионального образования): автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02; 13.00.08. Москва, 2012. 48 с.
  15. Чирва О.Ч. Педагогічний дизайн як стратегія становлення проектної культури дизайнера. Вісник Харківськоїдержавної академії дизайну і мистецтв. Мистецтвознавство. Архитектура. 2013. № 3. С. 51–53.
  16. Donmez M., Cagiltay K.A Review and Categorization of Instructional Design Models. E-Learn 2016 – Washington, DC, United States, November 14-16, 2016. рр. 370–384.
  17. Branch R.M., Merrill M.D. Characteristics of instructional design models. Trends and Issues in Instructional Design and Technology (2 th Edition.). Upper River, New Jersey: Pearson Education, Inc. 2007. Pр. 8–16.
  18. Siemens G. (2002). Instructional design in elearning. Retrieved from URL: https://eddl.tru.ca/wp-content/uploads/2018/12/instructional-design-in-e-learning-Siemens.pdf.
  19. Tiffany A. Koszalka, Darlene F. Russ-Eft, Robert Reiser (with Senior-Canela, F. Grabowski, B. & Wallington). (2013). Instructional Designer Competencies. Information Age Publishing Inc Charlotte, North Carolina, 178.
  20. Branch R.M. (2010). Instructional design: The ADDIE approach. Instructional Design: The ADDIE Approach. http://doi.org/10.1007/978-0-387-09506-6.
  21. Gustafson K.L., & Branch, R.M. (2002b). What is Instructional Design? In R.A. Reiser & J. A. Dempsey (Eds.), Trends and issues in instructional design and technology. Upper Saddle River, New Jersey: Merrill/Prentice Hall.
  22. Lee J., & Jang S. (2014). A methodological framework for instructional design model development: Critical dimensions and synthesized procedures. Educational Technology Research and Development, 62(6), Рр. 743–765. http://doi.org/10.1007/s11423-014-9352-7.
  23. Mullins K. (2014). Good IDEA: Instructional Design Model for Integrating Information Literacy. Journal Of Academic Librarianship, 40(3-4), 339 – 349.
  24. Дизайн і ергономіка. Терміни та визначення: ДСТУ 3899-99. [Чинний від 21.08.1999]. К.: Держстандарт України, 1999. 33 с.
  25. Новиков А.М. Культура как основание содержания образования. Сайт академика РАО Новикова А.М. URL: https://www.anovikov.ru/artikle/kult_osn.htm.
  26. Мараховський Л.Ф., Козубцов І.М. Про деякі закономірності в трансляції методологічної культури науковими керівниками в залежності від їх типології. Забезпечення якості освітньої діяльності: стан, проблеми та перспективи: Матеріали міжвузівської науково-методичної конференції (Київ, 23 листопада 2016 р.). К.: ДЕТУТ, 2016. С. 81–82.
  27. Новиков А.М., Новиков Д.А. Методология. М.: СИН-ТЕГ, 2007. 668 с.
  28. Новиков А.М. Методология образования Издание второе. Издание второе. М.: «Эгвес», 2006. 488 с.
  29. Беленко Т.В., Исаев И.Ф. Педагогический дизайн в системе профессиональной подготовки будущего учителя. Электронный научно-публицистический журнал «Homo Cyberus». 2021. №1(10). http://journal.homocyberus.ru/Belenko_TV_Isaev_IF_1_2021
  30. Козубцов І.М. Технічний аспект мотиваційної моделі процесу компетентного навчання студентів в міждисциплінарному просторі. Науково-практичний журнал. Сучасні інформаційні технології у сфері безпеки та оборони, 2012. №2 (14). С. 72–76.
  31. Ліщина В., Козубцов І., Козубцова Л. Вибір педагогічних технологій навчання як ключова проблема викладач – суб’єкта освітнього процесу. Міжнародна науково-методична конференція «Інноваційні технології у військовій освіті», (Одеса, 25 червня 2021 р.). Одеса: Військова академія. 2021. С. 225–226.