Проблеми професійної підготовки вчителів музичного мистецтва з початковою музичною підготовкою та без неї в умовах сучасного освітнього середовища

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.03.03

Мова статті: UKR

Анотація

У статті розглядаються проблеми професійної підготовки вчителів музичного мистецтва з початковою музичною підготовкою та без неї в умовах сучасного освітнього середовища. У ході дослідження було проведено анкетування здобувачів освіти та викладачів музичних факультетів п’яти педагогічних закладів вищої освіти України. В результаті анкетування з’ясовано наявність вступників без початкової музичної освіти. Зазначено, що це значно ускладнює опанування предметів музичного циклу цією категорією вступників та вказує на існування у них адаптивних проблем. Встановлено, що така ситуація виникла через відсутність творчого конкурсу під час вступу до ЗВО. Акцентовано, що частина опитуваних здобувачів освіти виявила бажання відвідувати додаткові курси для підвищення рівня знань та з’ясовано перелік питань, з яких найчастіше виникають труднощі. Увагу зосереджено на думках здобувачів освіти щодо покращення успішності, вдосконалення музичних навичок, реалізації власних творчих амбіцій. Респонденти висловили свої думки щодо впровадження дистанційної освіти та застосування інформаційних технологій з певних предметів. Результати опитування викладачів підтверджують наявність здобувачів освіти без початкової музичної підготовки. Встановлено, що в зв’язку з цим у частини викладачів виникає потреба в пошуку та розробці нових педагогічних методів чи технологій, створення нового дидактичного матеріалу. Основну увагу зосереджено на висвітленні середовищних умов підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва. З’ясовано думки педагогів щодо використання інноваційних освітніх технологій, визначення понять «персоналізація», «освітнє середовище», «персональне освітнє середовище». Наведено авторські визначення поняття «персональне освітнє середовище» та пропозиції щодо застосування інформаційних технологій в процесі підготовки вчителів музичного мистецтва. Визначено перелік дисциплін, які можливо ефективно вивчати за допомогою інформаційних технологій (дистанційно). Встановлено, що викладачі ведуть пошукову роботу щодо нових форм роботи на заняттях,  використовують елементи освітнього середовища, інноваційні освітні технології. Наголошено на необхідності створення персонального освітнього середовища, яке дасть можливість підвищити якість професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва.

Ключові слова

освітнє середовище, професійна підготовка вчителів музичного мистецтва, початкова музична підготовка

Бібліографічні посилання

  1. Закон України «Про вищу освіту». Відомості Верховної Ради, 2014, № 37-38 URL: https://ips.ligazakon.net/document/t141556?an=1&ed=0000_00_00 (дата звернення 19.03.2022).
  2. Закон України «Про освіту» URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення 05.06.2022).
  3. Ковальський Р. І. Формування готовності майбутнього вчителя музичного мистецтва до організаційно-педагогічної роботи в учнівському інструментальному колективі: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Київський ун-т ім. Б. Гринченка. Київ, 2018. 215 с.
  4. Концепція розвитку педагогічної освіти. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/ 5b7/bb2/dcc/5b7bb2dcc424a809787929.pdf (дата звернення 27.04.2022).
  5. Косогорова Л. В. Образовательная среда как ресурс качества подготовки специалиста декоративно-прикладного творчества в вузе культуры и искусств. Фундаментальные исследования. 2011. № 8–3. С. 528–531.
  6. Лупак Н. М. Теорія і практика формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецьких спеціальностей на засадах інтермедіальної технології: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04 Тернопільський нац. пед. ун-т ім. В. Гнатюка. Тернопіль, 2021. 39 с.
  7. Мороз М. О. Теоретичні та методичні основи формування професійної компетентності майбутніх учителів музики в процесі фахової підготовки у педагогічному коледжі: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка. Житомир, 2020. 398 с.
  8. Овчаренко Н. А. Теоретико-методологічні засади професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва до вокально-педагогічної діяльності: дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Криворізький пед. ін-т. Кривий Ріг, 2016. 574 с.
  9. Побірченко О. Розвиток творчого потенціалу в майбутніх учителів мистецьких дисциплін. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2013. № 8 (1). С. 221–227.
  10. Порядок прийому на навчання для здобуття вищої освіти в 2022 році : сайт. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/vstup-2022/05.05.2022/Poryadok.pryyomu.VO.392-400.05.05.2022.pdf (дата звернення 05.06.2022).
  11. Проворова Є. М. Теорія і практика методичної підготовки майбутнього вчителя музики на засадах праксеологічного підходу: автореф. дис. … д-ра пед. наук: 13.00.02. Національний пед. ун-т ім.. М.П. Драгоманова. Київ, 2018. 42 с.
  12. Професійно-педагогічна підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва : монографія / Печенюк М. А. та ін.; за заг. ред. В. М. Лабунця. Кам’янець-Подільський : Видавець ПП Зволейко Д. Г., 2020. 240 с.
  13. Тимчасовий стандарт вищої освіти України, предметна спеціалізація 014.13: сайт. URL: (дата звернення 15.05.2022).
  14. Томашівська М. М. Формування професійної компетентності майбутніх учителів музики засобами українського народного музичного мистецтва: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Житомирський держ. ун-т ім. І. Франка. Кременець, 2019. 280 с.
  15. Хуан Чанхао. Методичні засади вокально-хорової підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва у педагогічних університетах: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Нац. пед. ун-т ім. М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 225 с.
  16. Чжу Пен. Методика формування мотивації до виконавської самопідготовки у майбутніх учителів музики: дис. … канд. пед. наук: 13.00.02. Сумський держ. пед. ун-т ім. А. С. Макаренка. Суми, 2021. 233 с.
  17. Шевченко О. В. Консолідаційний підхід до формування вокально-виконавського досліду майбутнього вчителя музичного мистецтва: дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Нац. пед. ун-т. ім.. М. П. Драгоманова. Київ, 2021. 215 с.
  18. Юнда В. В. Підготовка майбутнього вчителя музичного мистецтва до роботи з дитячим хором: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04 Луганський національний ун-т ім. Тараса Шевченка. Старобільськ, 2021. 23 с.