Особливості досягнення програмних результатів навчання в процесі підготовки здобувачів вищої медичної освіти

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.03.04

Мова статті: UKR

Анотація

Обґрунтовано, що одним із ефективних способів підвищення якості освіти є досягнення програмних результатів навчання в процесі підготовки здобувачів вищої медичної освіти на засадах міждисциплінарної інтеграції. Міждисциплінарний підхід в основі нових стандартів освіти передбачає, передусім, здатність здобувача медичної освіти вирішувати проблеми та брати на себе відповідальність; діяти в нестабільному контексті; мотивацію студентів до вивчення певної дисципліни, ґрунтовного осмислення та порівняння; застосування отриманих знань на практиці; розширення кругозору, підвищення самостійності та творчості майбутніх фахівців медичної галузі; інтеграцію набутих знань, навичок та вмінь в одне ціле та сприйняттю засвоєного протягом усього навчання матеріалу як нерозривної єдності. Розглянуто методичні аспекти підготовки майбутнього медичного фахівця з метою досягнення програмних результатів навчання у системі вищої професійної освіти. Визначено основні напрями вдосконалення професійної підготовки студентів-медиків на засадах інтеграції різних підходів. Обґрунтовано важливість досягнення програмних результатів навчання шляхом застосування міждисциплінарної інтеграції при підготовці майбутніх фахівців медичної галузі на прикладі поєднання клінічних, біоетичних та правових знань. Висвітлено питання застосування міждисциплінарної інтеграції у ході підготовки студентів-медиків. Розглянуто чинники оптимізації процесу підготовки майбутніх фахівців-медиків на основі міжпредметних зв’язків. Показано, що досягнення програмних результатів навчання є можливим шляхом застосування міждисциплінарних інтегративних технологій. Це дає підстави для формування та розвитку у майбутніх фахівців медичної галузі аналітичного та критичного мислення, що є запорукою підвищення рівня якості медичної освіти. Доведено, що професійна підготовка майбутніх фахівців медичної галузі перебуває у динамічному розвитку, що зумовлено пріоритетністю підвищення рівня якості медичної освіти. З’ясовано, що результативність інтеграційного підходу в ході підготовки майбутніх фахівців медичної галузі, з метою підвищення рівня якості їх освіти, потребує вдосконалення методичного концепту при розробці навчально-методичного комплексу професійної підготовки здобувачів вищої освіти й досягнення програмних результатів навчання. Це можливо забезпечити, враховуючи наступні чинники: соціальні запити до професійної діяльності; специфіку навчання на клінічних кафедрах та особливості засвоєння непрофільних дисциплін; забезпечення наукового, інформаційного та методичного супроводу навчального процесу; формування і розвиток у здобувачів вищої медичної освіти аналітичного й критичного типів мислення. Пропоноване забезпечить якісну готовність майбутніх фахівців медичної галузі до їх професійної діяльності.

Ключові слова

програмні результати навчання, вища освіта, здобувач вищої медичної освіти, міждисциплінарна інтеграція, професійна підготовка, якість освіти

Бібліографічні посилання

  1. Волощук Н.І., Пашинська О. С., Іваниця А. О., Таран І. В. Міждисциплінарна інтеграція як фактор удосконалення викладання фармакології у виші / Медична освіта. Т., 2016. Вип. 4. С. 8 – 11
  2. Калинюк Н.М. Імплементація міжнародних та європейських освітніх стандартів у систему реалізації державної освітньої політики: гармонізація освітнього простору у формуванні професійної компетентності майбутніх фахівців. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. № 3 (14). 2018. С. 243 – 256
  3. Кульчицький В. Патріотичне виховання як складова професійної підготовки майбутнього фахівця. Науковий вісник Ужгородського національного університету: Серія «Педагогіка. Соціальна робота». Ужгород, 2019. № 1 (44). С. 88-92.
  4. Мельничук І.М., Ястремська С. О. Переваги самоосвітньої діяльності майбутніх магістрів медсестринства в умовах дистанційного навчання. Медична освіта. 2019. № 1. С. 96–101.
  5. Нахаєва Я. М. Мельничук І. М., Формування термінологічної компетентності майбутніх фахівців як педагогічна проблема. Збірник наукових праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні науки. 2018. № 2 (13). С. 292–302.
  6. Пилипишин О.І. Соціальні, економічні, історичні та політичні тенденції, які впливаю на роль навчання медичних сестер. Педагогіка формування творчої особистості у вищіх і загальноосвтініх школах. № 69. Запоріжжя. 2020. – С. 171 – 188
  7. Рогальський І.О., Калинюк Н.М. Особливості викладання медичного права для студентів-медиків. Медична освіта. № 1. 2018. С. 46 – 49
  8. Романишина Л. М., Мельничук І. М. Підготовка майбутніх фахівців медицини до маркетингової діяльності як педагогічна проблема. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: педагогіка (електронне видання). 2018. №2.
  9. Мельничук І.М. Федірчик Т.Д., Калинюк Н.М. Сутність освіти як соціальної цінності. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія : Педагогіка. – 2019. – Вип. 1. – Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2019_1_7.\
  10. Федчишин Н.О. Іншомовна граматична компетентність як складова підготовки майбутнього лікаря у контексті віртуально-навчального середовища // Медична освіта, 2019. – № 2 (82). – С. 114-121.
  11. Христенко О.М. Використання ґендерно збалансованого матеріалу під час викладання історії України // Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини / [гол. ред.: М. Т. Мартинюк]. Умань: ФОП Жовтий О.О., 2015. – В. 2. – 422 с.
  12. Калинюк Н.М., Рогальський І.О., Чорненький М.В. Педагогічні (методичні) засади викладання курсу «Медичне правознавство» для студентів медичного факультету. Медична освіта. № 4. 2015. С. 27-29
  13. Шульгай А. Г., ФедонюкЛ. Я., Мудра А. Є., Олещук О. М. Міждисциплінарна інтеграція як складова проблемно-орієнтованого навчання у медичному університеті // Медична освіта. – 2018. – № 4 (80). – C. 113–116.
  14. Kofoed, M. S. (2017). To apply or not to apply: FAFSA completion and financial aid gaps. Research in Higher Education, 58(1), 1–39.
  15. Melnychuk I., Kalyniuk N., Humenna N., Rohalskyi I., Yastremska S., Straznikova I., Bloshchynskyi I. Organization of distance learningon “Nursing” specialty: methodological and legal aspects. International Journal of Applied Exercise Physiology. 2019: Vol. 8. N. 3. 1.
  16. Melnychuk І., Mozolev О., Bloshchynskyi І., Аlieksieiev О., Romanyshyna L., Zdanevych L., Prontenko K., Рrontenko V. Influence of modern fitness technologies on the state of health and development of motorabilities of 17-19-year-old female students. Journal of Physical Education and Sport. Physical Therapy. Sports Therapy and Reabilitation and Sport® (JPES), Vol 19 (Supplementis sue 3), Art 132, pp. 917–924, 2019.online ISSN: 2247 – 806 X; p-ISSN: 2247 – 8051; ISSN – L = 2247 – 8051 © JPES. Scopus.
  17. Melnychuk I., Svyd I., Obod A., Zavolodko G., Wójcik W., Orazalieva S., Ziyatbekova G. Assessment of information support quality by “friend or foe” identification systems. Przegląde lektrotechniczny. ISSN 0033-2097. R. 95 NR 4/2019. рр. 127–131. doi:10.15199/48. 2019.04.22. (Scopus).
  18. Mykytenko Pavlo V., Lapinskij Vitalii V. Design of medical informatics interdisciplinary integration. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 75. No 1. 2020, Fabruary. P. 26-41
  19. Okamura, K. Interdisciplinarity revisited: evidence for research impact and dynamism. Palgrave Commun 5, 141 (2019). https://doi.org/10.1057/s41599-019-0352-4
  20. Renate G. Klaassen (2018) Interdisciplinary education: a case study, European Journal of Engineering Education, 43:6, 842-859, DOI: 10.1080/03043797.2018.1442417
  21. Sergeeva S. Monitoring of Educational Programs for the Development of Professional Competencies by Procurement Specialists in Procurement Statistics. Academic Journal of Interdisciplinary Studies, Vol. 8, Issue 2 (2019), July 2019. – P. 226 – 239 (Scopus)
  22. Viktorova Lesya V. Educational conditions for implementation of adults’ distance Learning of Foreing Lanquages. Information Technologies and Learning Tools. Vol. 75. No 1. 2020, Fabruary. P. 13-25
  23. Vykhrushch A., Melnychuk I., Fedchyshyn N., Pylypyshyn O. Philosophical and Cultural Aspects of Medical Profession: Philosophical and Conceptual Peculiarities. Cultura. International Journal of Philosophy of Culture and Axiology. 2019. №16 (1). P. 165-174. (Scopus).
  24. Vykhrushch A. Poezja w procesie rozwoju twórczych zdolności studentów / A. Vykhrushch // Kwartalnik Edukacyjny. 2017. № 1 (88). Р. 56 – 61. ( Polska).
  25. Yelahina N. Fedchyshyn N., Klishch H., Horpinich T., Effective Methods in Foreign Language Teaching of Medical Students // Медична освіта, 2019. – № 1 (81). – С. 48-54.