Автор(и):
- Білоус Олена Анатоліївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-2288-4030
- Кравченко Юлія Анатоліївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4147-2824
- Кравченко Володимир Олексійович, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4185-8279
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.03.05
Мова статті: UKR
Анотація
Нові комп’ютерні технології, що стали причиною інформаційної революції в освіті у другій половині XX століття, дали поштовх бурхливому розвитку методів дистанційного навчання та формуванню концепції відкритої освіти. Дистанційне навчання на рубежі другого та третього тисячоліть стало глобальним явищем та суттєво змінило структуру систем освіти у багатьох країнах світу. В умовах інформаційного суспільства, під час лавиноподібного зростання об’єму знань накопичених людством, підвищується інтенсивність оновлення теоретичних положень, практичних відомостей, експериментальних результатів, необхідних для використання у різних сферах людської діяльності. Стає актуальною об’єктивна необхідність розвитку та вдосконалення механізмів трансляції знань, що забезпечують можливість безперервного навчання великої кількості людей протягом усього життя відповідно до потреб особистості та суспільства. Проблема впровадження дистанційних технологій у навчальний процес набула особливо широкого розвитку під час пандемії коронавірусної інфекції. Але, саме асинхронне дистанційне навчання стало особливо актуальним із початком бойових дій на території України, які призвели до обмеження здобувачів освіті в доступі до мережі Інтернет в результаті пошкодження телекомунікаційних мереж, відсутністю електропостачання, масовою міграцією біженців, руйнування закладів освіти, залучення здобувачів освіти до лав територіальної оборони тощо. Виникла необхідність організації навчального процесу та представлення навчальних матеріалів, проведення контрольних заходів із врахуванням всіх обставин сьогодення. Так, в Сумському державному університеті, за підтримки платформи дистанційного навчання МІХ, організовано дистанційне навчання студентів фізико-технічних спеціальностей в синхронному та асинхронному дистанційному форматі. В роботі висвітлені особливості надання освітніх послуг здобувачам освіти із обмеженим доступом до навчальних матеріалів (робота в асинхронному форматі). В статті акцентовано увагу саме на питаннях організації навчання, які враховують роботу студента та викладача в асинхронному форматі. Надані пояснення деяким особливим моментам організації такого навчання. Зроблений аналіз переваг та недоліків вибраної форми роботи. В статті висвітлені подальші напрямки роботи по вдосконаленню та оптимізації відповідних навчальних матеріалів та форм їх представлення для подовження навчання в складних умовах сьогодення.
Ключові слова
дистанційне навчання, синхронний та асинхронний формат навчання, платформа дистанційного навчання МІХ, віддалений доступ, математичні та фізичні дисципліни
Бібліографічні посилання
- Жевакіна Н. В. Технологія дистанційного навчання: сутність та особливості / Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2003. №4. С. 68–73.
- Ткаченко Л. В., Хмельницька О. С. Особливості впровадження дистанційного навчання в освітній процес закладу вищої освіти / Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах, 2021, № 75, Т. 3. C. 91–96. doi:https://doi.org/10.32840/1992-5786.2021.75-3.18
- Воротникова І. П. Інформаційно освітнє середовище для реалізації різних форм навчання у сучасній школі / Інформатика та інформаційні технології в навчальних закладах, 2014, № 6 (54). С. 3–10. URL: http://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/8546 (дата звернення: 15.07.2022)
- Самойленко О. М. Моделі дистанційної освіти та основні етапи їх розвитку / Вісник післядипломної освіти, 2011. Вип. 5. С. 122–130. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vpo_2011_5_18 (дата звернення: 15.07.2022)
- Mishra L., Gupta T., Shree A. Online teaching-learning in higher education during lockdown period of COVID-19 pandemic / International Journal of Educational Research Open, 2020. Vol. 1, Р. 100012. doi:https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2020.100012
- Hassan M. M., Mirza T., Hussain M. W. A Critical Review by Teachers on the Online Teaching-Learning during the COVID-19 / International Journal of Education and Management Engineering (IJEME), 2020. Vol. 10, N. 5. Р. 17–27. doi:10.5815/ijeme.2020.05.03
- Watts L. K. Synchronous and Asynchronous Communication in Distance Learning: A Review of the Literature / The Quarterly Review of Distance Education, 2016. №17. Р. 23–32. URL: https://eric.ed.gov/?id=EJ1142962 (дата звернення: 15.07.2022)
- Fabriz S., Mendzheritskaya Ju., Stehle S. Impact of Synchronous and Asynchronous Settings of Online Teaching and Learning in Higher Education on Students’ Learning Experience During COVID-19 / Frontiers in Psychology, 2021. №12. Р. 733554. doi:10.3389/fpsyg.2021.733554Zare
- Кузьмінська О., Мазорчук М., Мокрієв, М., Барна О. Прийняття синхронної й асинхронної освітньої комунікації до і під час пандемії COVID-19: емпіричне дослідження реалізації електронного навчання у закладах вищої освіти України / Фізико-математична освіта, 2021. Вип.30(4). С. 68-75. doi: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2021-030-4-010
- Scheiderer J. What’s the Difference Between Asynchronous and Synchronous Learning? / Ohio State Online, blog post, March 24, 2021. URL: https://online.osu.edu/resources/learn/whats-difference-between-asynchronous-and-synchronous-learning. (дата звернення: 15.07.2022)
- Триус Ю. В., Герасименко І. В. Комбіноване навчання як інноваційна освітня технологія у вищій школі / Теорія та методика електронного навчання : зб. наук. праць. Випуск ІІІ. Кривий Ріг, 2012. С. 299–308.
- Гладка І. А., Романюк В. Л. Синхронні та асинхронні форми навчання, як стратегія освіти в умовах пандемії. Інтеграція освіти, науки та бізнесу в сучасному середовищі: зимові диспути: тези доп. II Міжнародної науково-практичної інтернет-конференції, 4-5 лютого 2021 р. Дніпро, Україна, 2021. Т. 1. С. 502.
- Butnaru G. I., Niță V, Anichiti A, Brînză G. The Effectiveness of Online Education during Covid 19 Pandemic—A Comparative Analysis between the Perceptions of Academic Students and High School Students from Romania / Sustainability, 2021. Vol. 13(9). Р. 5311. doi:https://doi.org/10.3390/su13095311
- Білоус О. А. Впровадження моделі змішаного навчання при вивченні математичних дисциплін / Інженерні та освітні технології. 2020. Т. 8. № 1. С. 8–18. doi: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2020.08.01.01
- Rehman R., Fatima S. S. An innovation in flipped class room: A teaching model to facilitate synchronous and asynchronous learning during a pandemic / Pakistan Journal of Medical Sciences. 2021. Vol. 37. No. 1. P. 131–136. doi:https:// doi.org/10.12669/pjms.37.1.3096.
- Lin Xi, Gao Li. Students’ sense of community and perspectives of taking synchronous and asynchronous online courses. Asian Journal of Distance Education. 2020. Vol. 15. No. 1. P. 169–179. doi:https://doi.org/10.5281/ zenodo.3881614.
- Careaga-Butter M., Badilla Quintana M. G., Fuentes-Henríquez C. «Critical and prospective analysis of online education in pandemic and post-pandemic contexts: Digital tools and resources to support teaching in synchronous and asynchronous learning modalities» // Aloma: Revista de Psicologia, Ciències de L’educació i de L’esport Blanquerna. 2020. Vol. 38. No. 2. P. 23–32. doi:https://doi.org/10.51698/aloma.2020.38.2.23-32.
- Nieuwoudt J. E. Investigating synchronous and asynchronous class attendance as predictors of academic success in online education // Australasian Journal of Educational Technology. 2020. Vol. 36. No. 3. P. 15–25. doi:https://doi. org/10.14742/ajet.5137.
