Визначення принципів упорядкування навчальних консультацій у закладах вищої освіти

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2022.10.04.01

Мова статті: UKR

Анотація

У статті розглянуто питання підвищення ефективності засвоєння навчальної інформації майбутніми студентами-електриками. Проаналізовано декілька способів формування розкладу занять, які забезпечують підвищення рівня фундаментальних і практичних знань, уміння працювати з технічними засобами, вирішувати нестандартні ситуації, які можуть виникнути в умовах праці. Упорядкування розкладу навчальних занять підтверджено основним принципом оптимізації цього процесу. Дослідження проводилось на прикладі викладання технічних дисциплін студентам протягом навчального семестру. Предмети дослідження викладалися циклічно протягом двох тижнів. Обробку результатів проводили методами математичного моделювання та гармонічного аналізу. Отримані результати перевірено за допомогою кібернетичної моделі навчального процесу шляхом введення запропонованого оптимального розкладу занять у загальний розклад занять. Опитування підтвердило ефективність засвоєння навчальної інформації студентами-електриками. В якості критеріїв оцінки ефективності засвоєння навчальної інформації пропонується розглядати математичне сподівання та дисперсію засвоєння на інтервалі циклу. На основі оптимізаційного підходу та із застосуванням методів гармонічного аналізу та математичного моделювання визначено принцип підвищення ефективності засвоєння навчальної інформації студентами-електриками, тобто розміщення різних форм організації навчання в стабільному розкладі. Доведено, що впровадження додаткових консультацій у розклад за розробленим принципом дозволяє вирівняти дискретність подачі інформації, що підвищує математичне сподівання навчання на 50 % і зменшує дисперсію у 1,8 рази, значно підвищуючи рівень підготовки студентів.

Ключові слова

людино-машинні системи, отримання інформації, розклад подання інформації, дисперсія, кібернетична модель

Бібліографічні посилання

  1. Береговых Ю.В. Алгоритм составления расписания занятий. Искусственный интеллект, 2009. № 2. В2. С. 50–56.
  2. Кисіль В. В., Драч І. В., Кисіль Т. М. Модель задачі складання та оптимізації розкладу занять за умови задоволення об’єктивних та суб’єктивних вимог навчального процесу // Інформатика, обчислювальна техніка та автоматизація // http://elar.khnu.km.ua/jspui/bitstream/123456789/8800/3/14.pdf
  3. Шишканова Т.А Алгоритм Оптимизации расписанияв вузе [електронний ресурс]. Корольовський інститут менеджменту та технологійю.–2015. – Режим доступу: https://cyberleninka.ru/article/v/algoritmoptimizatsii-uchebnogo-raspisaniya-v-vuze.
  4. Лещинський О. П. Дидактика, методика, нові інформаційні технології // Педагогіка і психологія. К.: Педагогічна думка. 2002. № 1-2 С. 34-41.
  5. Оленець С.О. Технології ефективного засвоєння інформації під час навчання у вищому навчальному закладі. ВІСНИК ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія» Том 16, Випуск 2 (54)//https://cyberleninka.ru/article/n/tehnologiyi-efektivnogo-zasvoennya-informatsiyi-pid-chas-navchannya-u-vischomu-navchalnomu-zakladi/viewer
  6. Sizova, K., Bilous, R., Serhiienko, S., Shmeleva, A., Nesen, M. Mobile Technologies in the Electrical Engineers TrainingProceedings of the 25th IEEE International Conference on Problems of Automated Electric Drive. Theory and Practice, PAEP 2020, 2020, 9240861
  7. Gennadii Slavko, Serhii Serhiienko. Optimization of LMS Moodle configuration and Education Technologies on the Example of Electrical Engineering Education// Proceedings of the 20th IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy Systems, MEES 2021, 2021 DOI: 10.1109/MEES52427.2021.9598719
  8. M. Lazariev, H. Mosiienko, A. Tarasenko and I. Soloshych, “Development of Complex Models of Elements of the System of Professionally-Oriented Content of Electrical Engineering Training,” 2020 IEEE Problems of Automated Electrodrive. Theory and Practice (PAEP), 2020, pp. 1-4, doi: 10.1109/PAEP49887.2020.9240802.
  9. Стяглик Н. Вимоги до проведення консультацій у вищому навчальному закладі педагогіка та психологія 2012 №41 збірник наукових праць /за заг. редакцією академіка і.ф.прокопенка, чл.-кор. в.і.лозової. Харків: видавництво віровець а. п. “Апостроф”, 2012. вип.41. 237 c.
  10. V. Busher, O. Chornyi, L. Herasymenko, V. Tytyuk, K. Khandakji and J. Zakis, “Evaluation of Students` Learning Based on Cybernetic Models with Differential Equations of Fractional Order,” 2021 INTERNATIONAL E-ENGINEERING EDUCATION SERVICES CONFERENCE (E-ENGINEERING), 2021, pp. 84-87, doi: HTTPS://DOI.ORG/10.1109/E-ENGINEERING47629.2021.9470610
  11. Нестеренков С.Н. Планирование образовательного процесса в учреждениях высшего образования на основе сетевых моделей и генетических алгоритмов: автореф. дисс. … канд. техн. наук . Минск, 2016. 22 с
  12. Абухания Амер Ю.А. Модели, алгоритмы и программные средства обработки информации и принятия решений при составлении расписаний занятий на основе эволюционных методов: автореф. дисс….канд. тех. наук. Новочеркасск, 2016. 19 с.
  13. Беленький A.C. Применение моделей и методов теории расписаний в задачах оптимального планирования на грузовом транспорте. Автоматика и телемеханика. 2014. № 1. С. 3–77
  14. Абухания Амер Ю.А. Модели, алгоритмы и программные средства обработки
  15. Chornyi, O., Herasymenko, L., Tytiuk, V., Bigdan, M., Busher, V. Visualisation of the Maturity of Future Electrical Engineers Professional Competencies (2021) Proceedings of the 20th IEEE International Conference on Modern Electrical and Energy Systems, MEES 2021, 2021, pp. 254-259
  16. Busher V., Chornyi O., Herasymenko L., Tytyuk V., Khandakji K. .and Zakis J., “Evaluation of Students` Learning Based on Cybernetic Models with Differential Equations of Fractional Order, 2021 International e-Engineering Education Services Conference (e-Engineering), 2021, pp. 84-87, DOI: https://doi.org/10.1109/e-Engineering47629.2021.9470610
  17. Mayer R. V. (2018). Informatsionno-kibernetichesky podkhod k issledovaniyu didakticheskikh sistem. Problemy upravleniya, 5, 66-72. http://www.mathnet.ru/links/ea62d1806fd6db5e8dc140e669f1ff3d/pu972.pdf
  18. Hyseni L. N., Dika Z. An integrated framework of conceptual modeling for performance improvement of the information systems //2017 Seventh International Conference on Innovative Computing Technology (INTECH). – IEEE, 2017. – С. 174-180.
  19. Peredacha signala mezhdu neyronami – URL: http://ai-news.ru/2019/03/peredacha_signala_mezhdu_nejronami.html. DOI: 10.1109/MEES52427.2021.9598719
  20. Craiem D. O., Rojo F.J., Atienza J.M., Guenia G.V., Armentano R. L. (2008). Fractional Calculus applied to model arterial viscoelasticity. Latin American Applied Research, 38,141–145.
  21. M. Zagirnyak, S. Serhiienko, O. Chornyi, “Innovative technologies in laboratory workshop for students of technical specialties”, 2017 IEEE 1st Ukraine Conference on Electrical and Computer Engineering, UKRCON 2017 – Proceedings, pp. 1216, 2017, DOI: 10.1109/UKRCON.2017.8100446
  22. O. Chornyi, S. Serhiienko, “A virtual complex with the parametric adjustment to electromechanical system parameters. [Віртуальний Комплекс З Параметричним Налагоджуванням На Параметри Електромеханічної Системи]”, Technical Electrodynamics, 2019(1), 2019, 38-41. doi:10.15407/techned2019.01.038
  23. M. Zagirnyak, O. Bisikalo, O. Chorna and O. Chornyi, “A Model of the Assessment of an Induction Motor Condition and Operation Life, Based on the Measurement of the External Magnetic Field,” 2018 IEEE 3rd International Conference on Intelligent Energy and Power Systems (IEPS), 2018, pp. 316-321, doi: 10.1109/IEPS.2018.8559564.