Формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх управлінців засобами інноваційних педагогічних технологій

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2023.11.01.02

Мова статті: UKR

Анотація

З’ясовано, що проблема формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх менеджерів освіти є актуальною для сучасної науки. Різні аспекти комунікативної компетентності було теоретично обґрунтовано у працях українських та іноземних  учених, які розглядали її як складний процес підтримки контактів між людьми і групами; здатність до   спілкування, передачі інформації, думок, почуттів, волевиявлень людини; рису особистості, здатність її до спілкування з іншими людьми; обмін значимою інформацією між людьми за допомогою мовних знаків і інших культурних символів.  Розглянуто професійно-комунікативну компетентність майбутнього управлінця як складне особистісне утворення, яке охоплює світоглядну систему переконань, знань, цінностей, поглядів, етичних норм; професійні комунікативні та управлінські  вміння, що базуються на знаннях про культуру, проєктування, організацію та регулювання спілкування та управління; особистісні риси, які забезпечують ефективність комунікації в професійній діяльності, пов’язаній зі здійсненням управлінського процесу в умовах закладу освіти  з урахуванням індивідуальних особливостей та потреб суб’єктів цього процесу. Установлено, що формування професійно-комунікативної компетентності менеджера освіти здійснюється на аксіологічному, особистісному та діяльнісному рівнях. Результати проведеного емпіричного дослідження стану сформованості професійно-комунікативної компетентності майбутніх управлінців виявили наступне: студенти відчувають потребу у знаннях про сутність і зміст професійної комунікативної діяльності майбутнього управлінця, способи та форми спілкування; у володінні основами самовиховання та  самоконтролю в обміні інформацією, основними складовими комунікації; знаннях структури комунікативного акту;  знаннях способів, методів і прийомів організації комунікативної педагогічної взаємодії; знаннях морально-етичних норм і правил професійного спілкування; знаннях стилів управлінського спілкування. Ефективними засобами формування професійно-комунікативної компетентності майбутнього управлінця в умовах магістерської підготовки визначено використання викладачами магістратури  в освітньому процесі інноваційних педагогічних технологій, зокрема, інтерактивного, кооперативного, дискусійного навчання; проведення тренінгових занять комунікативної направленості.

Ключові слова

професійно-комунікативна компетентність, майбутній  менеджер освіти, магістерська підготовка, інноваційні педагогічні технології

Бібліографічні посилання

  1. Балахтар, В. В. (2015). Соціально-психологічний тренінг і маніпуляція. URL: https://pidru4niki.com/90379/ sotsiologiya/tsili_polozhеnnya_pravila_haraktеristiki_trеningovih_grup#112 (дата звернення 10.01.2023).
  2. Бодалев, А. А. (1996). Психологія спілкування. URL: http://www.many-books.org/auth/3892/book/11392/ bodalеv_aa/psihologiya_obschеniya/rеad (дата звернення 10.01.2023).
  3. Бойко, А. М. (2006). Виховання людини: нове і вічне. Полтава: Техсервіс.
  4. Бурмака, Т. М. (2019). Комунікативний менеджмент. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова.
  5. Волкова, Н. П. (2006). Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів до професійно-педагогічної комунікації (Автореф. дис…д-ра пед. наук). Луганськ.
  6. Гончаренко, С. У. (2011). Український педагогічний енциклопедичний словник. Рівне: Волинські береги.
  7. Горностай, П. П. (2017). Методи групової роботи в системі освіти : методичні рекомендації. Київ: Міленіум.
  8. Григораш, В. (2020). Комунікативна компетентність менеджера. Теорія та практика професійної підготовки менеджерів інноваційного розвитку освіти: матеріали методологічного семінару. Харків.
  9. Джонсон, Д. В. (2003). Соціальна психологія: тренінг міжособистісного спілкування  [пер. з англ. В. Хомика]. Київ: Вид. дім «КМ Академія».
  10. Дубасенюк, O. A. (2009). Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 14–47.
  11. Енциклопедія освіти (2008). [гол. ред. В.Г. Кремень]. Київ: Юрінком Інтер.
  12. Заброцький, М. М., Максименко, С. Д. (2000). Комунікативна компетентність учителя: сутність і шляхи формування. Київ – Житомир: Волинь.
  13. Когут, І. В. (2013). Зміст формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності в сучасних соціокультурних умовах. Проблеми освіти : наук. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2013, Випуск №77, Ч.2, 75–79.
  14. Куніицина, В., Карпова, Н., Погольша, В. (2001).  Міжособистісне спілкування. URL: https://maxbook.kiеv.ua/ua/p1542077344-kunitsyna-kazarinova-pogolsha.html (дата звернення 10.01.2023).
  15. Інноваційні педагогічні технології (2015). За ред. О. І. Огієнко. Київ.
  16. Низовець, О. А. (2011). Особистісні детермінанти розвитку комунікативної компетентності майбутніх психологів. (Автореф… дис. канд. психол. наук). Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова. 
  17. Орбан-Лембрик, Л. (2009). Психологія професійної комунікації. Київ: Академвидав.
  18. Осовська, Г. В. (2003). Комунікації в менеджмент. Київ: «Кондор».
  19. Пометун, О. (2004). Запровадження компетентнісного підходу – перспективний напрям розвитку сучасної освіти. Вісник, 22. URL: http: // visnyk.iatp.org.ua (дата звернення 10.01.2023)..
  20. Савенкова, Л. О. (2005). Професійне спілкування майбутніх викладачів як об’єкт психолого-педагогічного управління : [монографія]. Київ: КНЕУ.
  21. Саюк, В. І. (2015). Педагогічні умови розвитку професійної компетентності менеджерів освіти в інституті післядипломної педагогічної освіти. URL: http://еprints.zu.еdu.ua/17490/1/%D0%A1%D0%B0%D1%8Е%D0%BA.pdf (дата звернення 10.01.2023).
  22. Сисоєва, С. О. (2011). Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник. Київ: ВД «ЕКМО».
  23. Фіцула, М. М. (2010). Сучасні технології навчання у вищому навчальному закладі: навч. посіб. Київ: Академвидав.
  24. Хміль, Н. А. (2009). Розвиток засобів наукової комунікації як складової педагогічної науки в Україні (середина ХХ століття – початок ХХІ століття). (Автореф… дис. канд. пед. наук). Луганський нац. ун-т імені Тараса Шевченка.
  25. Черевко, В. П.(2001). Формування комунікативної компетентності майбутнього менеджера у процесі професійної підготовки. (Автореф… дис. канд. психол. наук). Національний педагогічний університет імені М. П.Драгоманова.