Автор(и):
- Клочко Оксана Миколаївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6955-5299
DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2023.11.01.02
Мова статті: UKR
Анотація
З’ясовано, що проблема формування професійно-комунікативної компетентності майбутніх менеджерів освіти є актуальною для сучасної науки. Різні аспекти комунікативної компетентності було теоретично обґрунтовано у працях українських та іноземних учених, які розглядали її як складний процес підтримки контактів між людьми і групами; здатність до спілкування, передачі інформації, думок, почуттів, волевиявлень людини; рису особистості, здатність її до спілкування з іншими людьми; обмін значимою інформацією між людьми за допомогою мовних знаків і інших культурних символів. Розглянуто професійно-комунікативну компетентність майбутнього управлінця як складне особистісне утворення, яке охоплює світоглядну систему переконань, знань, цінностей, поглядів, етичних норм; професійні комунікативні та управлінські вміння, що базуються на знаннях про культуру, проєктування, організацію та регулювання спілкування та управління; особистісні риси, які забезпечують ефективність комунікації в професійній діяльності, пов’язаній зі здійсненням управлінського процесу в умовах закладу освіти з урахуванням індивідуальних особливостей та потреб суб’єктів цього процесу. Установлено, що формування професійно-комунікативної компетентності менеджера освіти здійснюється на аксіологічному, особистісному та діяльнісному рівнях. Результати проведеного емпіричного дослідження стану сформованості професійно-комунікативної компетентності майбутніх управлінців виявили наступне: студенти відчувають потребу у знаннях про сутність і зміст професійної комунікативної діяльності майбутнього управлінця, способи та форми спілкування; у володінні основами самовиховання та самоконтролю в обміні інформацією, основними складовими комунікації; знаннях структури комунікативного акту; знаннях способів, методів і прийомів організації комунікативної педагогічної взаємодії; знаннях морально-етичних норм і правил професійного спілкування; знаннях стилів управлінського спілкування. Ефективними засобами формування професійно-комунікативної компетентності майбутнього управлінця в умовах магістерської підготовки визначено використання викладачами магістратури в освітньому процесі інноваційних педагогічних технологій, зокрема, інтерактивного, кооперативного, дискусійного навчання; проведення тренінгових занять комунікативної направленості.
Ключові слова
професійно-комунікативна компетентність, майбутній менеджер освіти, магістерська підготовка, інноваційні педагогічні технології
Бібліографічні посилання
- Балахтар, В. В. (2015). Соціально-психологічний тренінг і маніпуляція. URL: https://pidru4niki.com/90379/ sotsiologiya/tsili_polozhеnnya_pravila_haraktеristiki_trеningovih_grup#112 (дата звернення 10.01.2023).
- Бодалев, А. А. (1996). Психологія спілкування. URL: http://www.many-books.org/auth/3892/book/11392/ bodalеv_aa/psihologiya_obschеniya/rеad (дата звернення 10.01.2023).
- Бойко, А. М. (2006). Виховання людини: нове і вічне. Полтава: Техсервіс.
- Бурмака, Т. М. (2019). Комунікативний менеджмент. Харків: ХНУМГ ім. О. М. Бекетова.
- Волкова, Н. П. (2006). Теоретичні та методичні засади підготовки майбутніх учителів до професійно-педагогічної комунікації (Автореф. дис…д-ра пед. наук). Луганськ.
- Гончаренко, С. У. (2011). Український педагогічний енциклопедичний словник. Рівне: Волинські береги.
- Горностай, П. П. (2017). Методи групової роботи в системі освіти : методичні рекомендації. Київ: Міленіум.
- Григораш, В. (2020). Комунікативна компетентність менеджера. Теорія та практика професійної підготовки менеджерів інноваційного розвитку освіти: матеріали методологічного семінару. Харків.
- Джонсон, Д. В. (2003). Соціальна психологія: тренінг міжособистісного спілкування [пер. з англ. В. Хомика]. Київ: Вид. дім «КМ Академія».
- Дубасенюк, O. A. (2009). Інноваційні освітні технології та методики в системі професійно-педагогічної підготовки. Професійна педагогічна освіта: інноваційні технології та методики : монографія. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 14–47.
- Енциклопедія освіти (2008). [гол. ред. В.Г. Кремень]. Київ: Юрінком Інтер.
- Заброцький, М. М., Максименко, С. Д. (2000). Комунікативна компетентність учителя: сутність і шляхи формування. Київ – Житомир: Волинь.
- Когут, І. В. (2013). Зміст формування професійно-педагогічної комунікативної компетентності в сучасних соціокультурних умовах. Проблеми освіти : наук. зб. / Інститут інноваційних технологій і змісту освіти МОН України. Київ, 2013, Випуск №77, Ч.2, 75–79.
- Куніицина, В., Карпова, Н., Погольша, В. (2001). Міжособистісне спілкування. URL: https://maxbook.kiеv.ua/ua/p1542077344-kunitsyna-kazarinova-pogolsha.html (дата звернення 10.01.2023).
- Інноваційні педагогічні технології (2015). За ред. О. І. Огієнко. Київ.
- Низовець, О. А. (2011). Особистісні детермінанти розвитку комунікативної компетентності майбутніх психологів. (Автореф… дис. канд. психол. наук). Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова.
- Орбан-Лембрик, Л. (2009). Психологія професійної комунікації. Київ: Академвидав.
- Осовська, Г. В. (2003). Комунікації в менеджмент. Київ: «Кондор».
- Пометун, О. (2004). Запровадження компетентнісного підходу – перспективний напрям розвитку сучасної освіти. Вісник, 22. URL: http: // visnyk.iatp.org.ua (дата звернення 10.01.2023)..
- Савенкова, Л. О. (2005). Професійне спілкування майбутніх викладачів як об’єкт психолого-педагогічного управління : [монографія]. Київ: КНЕУ.
- Саюк, В. І. (2015). Педагогічні умови розвитку професійної компетентності менеджерів освіти в інституті післядипломної педагогічної освіти. URL: http://еprints.zu.еdu.ua/17490/1/%D0%A1%D0%B0%D1%8Е%D0%BA.pdf (дата звернення 10.01.2023).
- Сисоєва, С. О. (2011). Інтерактивні технології навчання дорослих: навчально-методичний посібник. Київ: ВД «ЕКМО».
- Фіцула, М. М. (2010). Сучасні технології навчання у вищому навчальному закладі: навч. посіб. Київ: Академвидав.
- Хміль, Н. А. (2009). Розвиток засобів наукової комунікації як складової педагогічної науки в Україні (середина ХХ століття – початок ХХІ століття). (Автореф… дис. канд. пед. наук). Луганський нац. ун-т імені Тараса Шевченка.
- Черевко, В. П.(2001). Формування комунікативної компетентності майбутнього менеджера у процесі професійної підготовки. (Автореф… дис. канд. психол. наук). Національний педагогічний університет імені М. П.Драгоманова.
