Електронні освітні ресурси та відкриті електронні освітні ресурси як засоби ІКТ у впровадженні дистанційного навчання у вищих навчальних закладах

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2023.11.01.05

Мова статті: ENG

Анотація

У статті розглянуто методологічні та теоретичні основи використання електронних освітніх ресурсів (ЕОР) та відкритих електронних освітніх ресурсів (ВЕОР) у нових реаліях функціонування освітньої системи. Визначено основні проблеми дистанційного навчання у вищих навчальних закладах у сучасних умовах. Подано опис основних заходів щодо впровадження ЕОР та ВЕОР в навчальному закладі. Показано розробку та використання ЕОР та ВЕОР відповідно до дидактичних завдань. Названо глибокі та об’єктивні процеси формування єдиного відкритого електронного мережевого ресурсу як одного з пріоритетних завдань. Відзначено дидактичну ефективність застосування ЕОР та ВЕОР, які можна використовувати в комплексі з іншими навчально-методичними матеріалами. Висвітлено загальні тенденції, зміст, джерела, засоби, форми та методи впровадження ІКТ в умовах дистанційного навчання. Подано детальний опис інтерактивного спілкування між суб’єктами освітнього процесу. Підкреслюється застосування засобів ІКТ, таких як ЕОР та ВЕОР, що створюють умови навчання для повноцінної взаємодії з навчальним середовищем. Визначено поняття ВЕОР  як технологічно відкрите забезпечення освітніми ресурсами, що реалізується вищими навчальними закладами для забезпечення дистанційного навчання. Вказано призначення, структуру та переваги ВЕОР. Встановлено соціальну значущість ВЕОР.  Оцінюється аналіз стратегії, що використовується в ЕОР та ВЕОР. Відзначено ключові інструменти та засоби ВЕОР як шляхи забезпечення реалізації особистісно орієнтованого, індивідуального та диференційованого підходів у навчальному процесі. Описано впровадження дидактичних та психологічних рішень, що забезпечують адаптацію електронного ресурсу до особистісних якостей кожного студента. Наголошується на використанні новітніх педагогічних засобів, таких як інтерактивність, мультимедіа, моделювання, комунікація, продуктивність. Наведено результати тематичного дослідження ефективності впровадження ЕОР та ВЕОР. Сформульовано основні виклики для вчителів, закладів освіти та студентів, передбачені ЕОР та ВЕОР.

Ключові слова

електронні освітні ресурси (ЕОР), відкриті електронні освітні ресурси (ВЕОР), інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) дидактична ефективність, вищі навчальні заклади

Бібліографічні посилання

1. Armellini, A., Nie, M. (2013). Open Educational Practices for Curriculum Enhancement. Open Learning. UNESCO Forum on the Impact of Open Courseware for Higher Education in Developing Countries, 28 (1), 7–20. DOI:10.1080/02680513.2013.796286

2.Butcher, N. (2015).A Basic Guide to Open Educational Resources (OER). Paris, France: United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization. http://unesdoc.unesco.org/images/0021/002158/215804e.pdf.

3. Bykov, V. (2014). Metodolohichni ta metodychni osnovy stvorennia i vykorystannia elektronnykh zasobiv navchalnoho pryznachennia. Kompiuter v shkoli ta simi, 2, 3–6. http://library.kpi.kharkov.ua/files/JUR/tpuss_2014_1_1.pdf

4. Datsenko, Yu. Elektronnyi osvitnii resurs. URL: http://klasnaocinka.com.ua/uk/article/elektronnii osvitnii resurs 2.html

5. Fedasiuk, D. (2016). Formuvannia systemy vymoh do elektronnykh osvitnikh resursiv vyshchoho navchalnoho zakladu z metoiu yikh sertyfikatsii. Visnyk Natsionalnoho universytetu «Lvivska politekhnika». Informatyzatsiia vyshchoho navchalnoho zakladu, 853, 47–58. http://nbuv.gov.ua/UJRN/VNULPIVNZ_2016_853_9.

6. Horovyi, V. (2015).  Osoblyvosti rozvytku sotsialnykh informatsiinykh baz suchasnoho ukrainskoho suspilstva: [monohrafiia]. Kyiv: NBU im. V. I. Vernadskoho, 300. http://irbis-nbuv.gov.ua/everlib/person/950440

7. Hurevych, R. (2014). Zastosuvannia multymediinykh zasobiv navchannia ta hlobalnykh informatsiinykh merezh u naukovykh doslidzhenniakh: posibnyk. Vinnytsia, 135. DOI: https://doi.org/10.33407/itlt.v36i4.848

8.  Hurzhii, M., Kartashova, L. (2014). Suchasni informatsiini tekhnolohii ta innovatsiini metodyky navchannia u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiia, teoriia, dosvid, problemy. Elektronnyi posibnyk: innovatsiinyi zasib navchannia u systemi profesiinoi osvity,37, 16-22. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Sitimn_2014_37_4.

9. Kalinina, L. (2018). Informatyzatsiia osvity. Stan ta perspektyvy vprovadzhennia. Dyrektor shkoly. Vydavnycha hrupa «Shkilnyi svit», 9–10 (825–826), 7–16. https://lib.iitta.gov.ua/713696/1/01_2015_Kalinina.pdf

10. Kartashova, L. (2014). Elektronnyi osvitnii resurs yak zasib pidtrymky navchannia informatsiinykh tekhnolohii maibutnikh filolohiv. K.: Pedahohichna dumka, 12, 421-427. https://lib.iitta.gov.ua/7752/1/29.pdf

11. Kukh, A. (2016). Tekhnichne zabezpechennia suchasnoho osvitnoho seredovyshcha: navch.-metod. posibnyk. Kamianets-Podilskyi: K-PDPU,130. http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpkp_ped_2016_22_46.

12. Lytvynova, S. (2015). Kryterii otsiniuvannia lokalnykh elektronnykh osvitnikh resursiv. Informatsiini tekhnolohii v osviti : zbirnyk naukovykh prats, 15. http://ite.kspu.edu/issue-15/p-185-191.

13. Polozhennia pro elektronni osvitni resursy. http://zakon3.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12.

14. Plish, I. (2020). Open electronic educational resources: technological solutions.  Modern achievements of Science and Education (SE). Khmelnytskyi: KhNU, 77-83. https://openarchive.nure.ua/server/api/core/bitstreams/d4b49a09-021e-4e21-92b5-ddff78711799

15. Regulations on electronic educational resources approved by the Order of the Ministry of Education and Science, Youth and Sports of Ukraine dated October 1, 2012 N 1060 (as amended by the Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated May 29, 2019 N 749): http://search. ligazakon.ua/l_doc2.nsf/link1/RE33637.html.

16. Savchenko, Z. (2016). Formuvannia i vykorystannia informatsiinykh elektronnykh naukovo-osvitnikh resursiv. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 4 (18). http://core.ac.uk/download/pdf/11083287.pdf

17. Soroko, N.(2019). Teachers’ digital competence development as an important factor for the creation and support of the STEAM-based educational environment. Studies in Comparative Education,2,47-58.https://doi.org/10.31499/2306- 5532.2.2019.186784