Автор(и):
- Луценко Світлана Миколаївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-1318-3999
- Івашина Людмила Петрівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-5518-9889
- Пінчук Діана Миколаївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-5173-7633
DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2023.11.02.02
Мова статті: UKR
Анотація
Розглянуто особливості електронного посібника як інструменту організації освітнього процесу, визначено переваги та недоліки використання е-посібника. Доведено, що створення сучасних електронних посібників є важливим та актуальним. Особлива увага привернена до різних наукових підходів визначення е-посібника / е-підручника, серед яких необхідно виокремити розгляд е-посібника: 1) як ресурс, що містить систематизовані навчальні матеріали з певної галузі знань, створення, розповсюдження та використання якого можливе лише за допомогою сучасних інформаційних технологій; 2) як автоматизована навчальна система, що містить у собі дидактичні, методичні й інформаційно-довідкові матеріали, а також програмне забезпечення, що дозволяє комплексно використовувати їх для самостійного здобуття та контролю знань; 3) як сукупність освітньої інформації й інформаційних технологій, як один із засобів організації взаємодії між суб’єктами навчального процесу на основі освітніх технологій. Визначено, що під електронним посібником розуміють комплексний засіб навчання, який структурує за допомогою комп’ютерних засобів навчальний матеріал для організації різних видів самостійної роботи і контролю досягнень тих, хто навчається. Він може інтегрувати в собі можливості різних педагогічних програмних засобів: навчальних програм, довідників, навчальних баз даних, тренажерів, контролюючих програм; він дозволяє використовувати як традиційні, так і новітні прийоми і форми навчання, застосовувати сучасні інформаційні технології для підвищення ефективності навчального процесу. Виокремлено функції електронного посібника, а саме інформаційну, дидактичну, самоосвітню, розвивально-виховну, повторювально-рефлексивну (функція закріплення), трансформаційну. До особливостей створення електронного посібника віднесено як наявність традиційних структурних елементів (основний текст, допоміжні тексти та позатекстові компоненти: апарат організації засвоєння, ілюстративний матеріал тощо), так і дидактичні переваги гіпертекстової організації інформації (оперативність доступу до різноманітних інформаційних масивів; надійна система орієнтування та мультимедіа). Основою гіпертекстової структури електронного посібника є ієрархічне структурування навчального матеріалу, яке логічно передбачає розподілення його інформаційних одиниць, що мають умовно головне та підпорядковане значення і за допомогою гіперзв’язків поєднуються в смислове ціле. В умовах сьогодення важливим є застосування електронних посібників, що надають можливість не лише засвоїти нові знання, але й активно перетворювати інформаційне середовище за допомогою інформаційних ресурсів.
Ключові слова
дистанційне та змішане навчання, ресурсно-орієнтована освіта, інформація, електронне видання, гіпертекст, електронне тестування
Бібліографічні посилання
- Програма діяльності Кабінету Міністрів України. Червень, 2020 р., 79-85. URL https://www.kmu.gov.ua/storage/app/sites/1/Program/diyalnosti-kmu-20.pdf (дата звернення 15.03.2023).
- Биков, В. Ю. Теоретико-методологічні засади створення і розвитку сучасних засобів та технологій навчання. Розвиток педагогічної і психологічної наук в Україні 1992–2002: зб. наук. праць до 10-річчя АПН України / Академія педагогічних наук України. Частина 2. 2002. Харків: ОВС. С. 182-199.
- Гущенко, В. В., Поцулко, О. А. Електронний підручник як основний елемент сучасного освітнього середовища. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарнотехнічної еліти, 2015, №44(48), С. 273-287.
- Жалдак, М. І. Система підготовки вчителя до використання інформаційно-комунікаційних технологій в навчальному процесі. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Серія 2: Комп’ютерно-орієнтовані системи навчання. 2011. №11. С. 3-15. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nchnpu_2_ 2011_11_3 (дата звернення 15.03.2023).
- Жук, Ю. О., Шишкіна, М. П. Електронний підручник та проблема систематики комп’ютерно-орієнтованих засобів навчання. Нові технології навчання. 2000. №25, 44-49.
- Ілійчук, Л. Електронний посібник як інноваційний засіб навчання. Освітні обрії. 2020. Том 50. № 1. С. 61-65. URL: http://hdl.handle.net/123456789/11741 (дата звернення 15.03.2023).
- Ілійчук, Л. Сучасні вимоги щодо розробки та впровадження електронних посібників в освітній процес початкової школи. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвипуск “Нові педагогічні підходи в STEAM освіті”. 2019. C.123-132. DOI: http://doi.org/10.28925/2414- 0325.2019s11
- Кухарський, В., Осередчук, О. Електронний посібник в українській вищій освіті: від ідеї створення до реалізації. Вісник Національного університету “Львівська політехніка”. 2017. № 879. С.84–90.
- Пермінова, Л. Електронний посібник як засіб дидактичної підготовки студента в умовах освітнього середовища університету. Педагогічні інновації: ідеї, реалії, перспективи. 2018. Вип.1. С.42-52. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ped_in_2018_1_7 (дата звернення 15.03.2023).
- Стромило, І. Технології та методологія розробки електронних. Нова педагогічна думка. 2013. № 2, С.182-185. URL: http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Npd_2013_2_47.pdf (дата звернення 15.03.2023).
- Стахів, М. Е-посібники для української школи: проблеми підготовки. Записки Львівської національної наукової бібліотеки України імені В. Стефаника, 2019. №11(27), С.169–180.
- Рябуха, Т. В., Гостищева, Н. О. Електронний навчальний посібник як елемент процесу навчання іноземної мови. Актуальні проблеми викладання іноземної мови для професійного спілкування: мат-ли Всеукраїнської науково-практичної конференції. 7-8червня 2013. Дніпропетровськ. 2013. URL: http://confcontact.com/2013_06_07/37_Ryabyha_Gostisheva.html (дата звернення 15.03.2023).
- Фіголь Н. Електронний навчальний посібник чи підручник: до проблеми визначення. Вісник Нац. ун-ту «Львівська політехніка». Серія «Проблеми української термінології». 2012. № 733. С. 53–56.. URL: https://science.lpnu.ua/terminology/all-volumes-and-issues/visnik-no-733-2012/elektronniy-navchalniy-posibnik-chi-pidruchnik
- Фіголь, Н. М. Переваги та недоліки використання електронних навчальних видань. Наукові записки Української академії друкарства. 2017. № 1. С. 291–298. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_2017_1_37 (дата звернення 15.03.2023).
- Воробець, О. Інформаційні технології у контексті формування цифрової компетентності майбутніх учителів. Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету. Спецвипуск “Нові педагогічні підходи в STEAM освіті”. 2019. C.398-404. DOI: http://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s36
- ДСТУ 7157:2010 Інформація та документація. Видання електронні. Основні види та вихiднi вiдомостi. URL: http://online.budstandart.com/ua/catalog/doc-page?id_doc=70171 (дата звернення 15.03.2023).
- ДСТУ 3017: 2015 Видання. Основні види. Терміни та визначення понять. URL: https://lib.zsmu.edu.ua/upload/intext/dstu_3017_2015.pdf (дата звернення 15.03.2023).
- Про затвердження Положення про електронн освітні ресурси. Наказ МОН України від 01.10.2012. № 1060. URL: http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12 (дата звернення 15.03.2023).
- Про затвердження Положення про електронний пілручник. Наказ МОН України від 02.05.2018 № 440. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0621-18#Text (дата звернення 15.03.2023).
- Воротникова, І. Досвід використання е-посібників і електронних засобів навчального призначення в умовах цифровізації загальної середньої освіти України. Інформаційні технології і засоби навчання, 2019. №71 (3), С.23-39. URL: http://doi.org/10.33407/Itlt.V71i3.2552
- Луценко, С., Пінчук Д. Електронний довідник онлайн ресурсів та онлайн інструментів для самоосвіти педагога та успішного викладання предметів. 2022. URL: http://ir.soippo.edu.ua:8080/jspui/handle/123456789/383 (дата звернення 15.03.2023).
- Волкова, Т. В. Електронний підручник – універсальний педагогічний засіб навчання в професійній підготовці кваліфікованих робітників. Науковий вісник Інституту професійно-технічної освіти НАПН України. Київ.: Інститут професійно-технічної освіти НАПН Українию .2011 №1. С. 77–86.
- Collis B. Flexible learning in a digital world: experiences and expectations. London, GB : Kogan Page Limited, 2001. P. 99.
