З досвіду організації викладання англійської мови здобувачам вищої освіти немовних спеціальностей

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2023.11.03.01

Мова статті: UKR

Анотація

Стаття являє собою оглядово-аналітичний виклад особливостей організації викладання англійської мови у закладах вищої освіти України з метою виявлення місця дисциплін, пов’язаних з вивченням англійської мови у процесі підготовки фахівців немовних спеціальностей бакалаврського рівня вищої освіти. Для досягнення мети дослідження було проаналізовано низку наявних у вільному доступі освітньо-професійних програм провідних вітчизняних закладів вищої освіти. Дослідження проводилось шляхом аналізу таких показників як назви дисциплін, що забезпечують оволодіння навичками іншомовної комунікації різних напрямів, їх обсяг у кредитах ECTS у складі компонентів освітньо-професійної програми, загальні, спеціальні й фахові компетенції, а також програмні результати. Це дозволило виявити спільні й відмінні риси організації навчання іноземної мови, які у загальному вигляді полягають у практиці застосування мови, рівнях володіння мовою на початку навчання, ступені орієнтації на майбутню сферу професійної діяльності або поточну професію, мета вивчення мови через здійснення аналізу освітніх потреб, співвідношення видів навчальної діяльності, вікові рамки користувачів освітніх послуг. На підставі виявлених спільних і відмінних рис, притаманних таким напрямам вивченням мови, як англійська для загальних цілей (англ. – EGP) та англійська за професійним спрямуванням (англ. – ESP), був з’ясований зв’язок дисциплін, що забезпечують оволодіння навичками використання англійської мови, з дисциплінами циклів загальної та професійної підготовки. Водночас на прикладі організації викладання англійської мови кафедрою автоматизації та інформаційних систем Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського було проаналізовано доцільність введення і пріоритетність викладання таких дисциплін як «Англійська мова» та «Англійська мова за професійним спрямуванням» в рамках процесу підготовки фахівців немовних спеціальностей бакалаврського рівня вищої освіти.

Ключові слова

англійська мова за професійним спрямуванням, англійська мова, викладання англійської мови, заклад вищої освіти, здобувач вищої освіти

Бібліографічні посилання

  1. МОН створило Концепцію розвитку англійської мови в університетах: рівень В1- обов’язкова умова вступу, В2 – випуску, викладання профільних дисциплін іноземною та «мовні скринінги». Доступно: https://mon.gov.ua/ua/ news/mon-stvorilo-koncepciyu-rozvitku-anglijskoyi-v-universitetah-u-dodatkuriven-v1-obovyazkova-umova-vstupu-v2-vipusku-vikladannya-profilnih-disciplin-inozemnoyu-ta-movni-skriningi [Дата звернення: 20 серпня 2023].
  2. Андрощук А. Викладання англійської мови в університетах України в контексті євроінтеграції: системний підхід. European Humanities Studies: State and Society Issue 3(ІІ). 2019. DOI: 10.38014/ehs-ss.2019.3-ІІ.06
  3. Fălăuş A.The current challenges of teaching ESP. IOP Conference Series: Materials Science and Engineering, 200, p. 012059. 2017. DOI: https://doi.org/10.1088/1757-899x/200/1/012059
  4. Strevens P. ESP after twenty years: A re-appraisal. In M. Tickoo (Ed.), ESP:State of the Art (pp. 1-13). Singapore: SEAMEO Regional Centre.
  5. Бахмат Н., Чайковська О. Теоретичні засади викладання англійської мови за професійним спрямуванням у закладах вищої освіти. Професійна педагогіка. 2021. Вип. 1(22)’2021. С. 4-12. DOI: https://doi.org/10.32835/2707-3092.2021.22.4-12
  6. Концептуальні засади державної політики щодо розвитку англійської мови у сфері вищої освіти. Доступно: https://www.britishcouncil.org.ua/programmes/english/higher-education/policy-on-english. [Дата звернення: 30 серпня 2023].
  7. Long M. H. Second Language Needs Analysis. Cambridge: Cambridge University Press. 2005. Доступно: http://dx.doi.org/10.1017/CBO9780511667299. [Дата звернення: 30 серпня 2023].
  8. Moore P., Lorenzo F. Adapting Authentic Materials for CLIL Classrooms: an Empirical Study. Vienna English Working Papers. 2007. [online],16/3., pp.28–35. Доступно: www.univie.ac.at/anglistik/ang_new/ online_papers/ views.htlml [Дата звернення: 20 серпня 2023].
  9. Vičič P. Preparing Materials for ESP Teaching. In Inter Alia 2 [online], Slovenija, 2011. pp.107–120. Доступно: www.sdutsj.edus.si/InterAlia/ 2011/ Vicic.pdf [Дата звернення: 20 серпня 2023].
  10. Pranckevičiūtė V, Zajankauskaitė Z. Adjusting an ESP Course to Students’ Needs in Tertiary Education: a Case Study. Studies About Languages. 2012. NO. 21, pp. 115-123. DOI: https://doi.org/10.5755/j01.sal.0.21.2465
  11. Harville B. How to Successfully Teach 5 Common Types of English for Specific Purposes Classes. 2020. [Online]. Доступно: https://www.fluentu.com/blog/educator-english/ teaching-english-for-specific-purposes/2011. [Дата звернення: 20 серпня 2023].
  12. Fiorito L. Teaching English for Specific Purposes (ESP). 2019. [Online]. Доступно: https://www.usingenglish.com/articles/teaching-english-for-specific-purposes-esp.html. [Дата звернення: 22 серпня 2023].
  13. Serafini E. J., Lake J. B., Long M. H. Needs analysis for specialized learner populations: Essential methodological improvements. English for Specific Purposes. Volume 40. October 2015, рр. 11-26. https://doi.org/10.1016/j.esp.2015.05.002. [Дата звернення: 20 серпня 2023].
  14. Muhammad Islam. The Differences and Similarities between English for Specific Purposes (ESP) and English for General Purposes (EGP) Teachers. Journal of Research (Humanities). 2018. рр. 67-77
  15. Otilia Simion Minodora. Needs Analysis in English for specific purposes. Annals of the „Constantin Brâncuşi” University of Târgu Jiu, Economy Series, Issue 1, volume II. 2015. Доступно: http://www.utgjiu.ro/revista/ec/pdf/2015-01.Volumul%202/08_Simion.pdf [Дата звернення: 21 серпня 2023].
  16. Bolitho R., West R. Internationalization of Ukrainian Universities/ R. Bolitho and R. West ; British Council, Ukraine, English for Universities Project. 2017. К. : Сталь. – 130 c.
  17. Dudley Evans T. English for specific purposes. In: Carter, R., Nunan, D. (Eds.), Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge University Press, Cambridge, 2001, рр. 131 – 136
  18. Duddley-Evans T., and M. J. St John. Development in English for Specific Purposes: A Multidisciplinary Approach, Cambridge: CUP. 2009
  19. Rod Bolitho, Richard West. The internationalisation of Ukrainian universities: the English language dimension. Доступно: http://www.britishcouncil.org. ua/sites/default/files/2017-10-04_ukraine_-_report_h5_en.pdf. [Дата звернення: 21 серпня 2023].
  20. Paltridge B. Teaching English for Specific Purposes: Pedagogy and Practice in Second Language Teaching. 2012. New York, USA: Cambridge University Press.
  21. Bhatia V. K. Genre analysis. ESP and professional practice. English for Specific Purposes, 27. 2008. pp. 161-174.
  22. Dragoescu A.-A., Stefanovic S. Quality improvements of ESP in mechanical engineering. International Journal for Quality research, 4 (3). 2010. pp. 221-225. Доступно: http://www.cqm.rs/2010/4iqc/pdf/006.pdf [Дата звернення: 20 серпня 2023].
  23. Поддубей О., Іванченко Л., Кірюхіна М. Переваги й доцільність застосування андрагогічної моделі навчання у підготовці здобувачів вищої освіти. Вісник КрНУ імені Михайла Остроградського. Випуск 1/2023 (138). С. 162–167. DOI https://doi.org/10.32782/1995-0519.2023.1.24