Автор(и):
- Істоміна Наталія Миколаївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6811-8115
DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2023.11.03.04
Мова статті: UKR
Анотація
Для підвищення якості підготовки здобувачів вищої освіти в галузі інформаційних технологій запропонований метод формування змісту освітньої компоненти, що ґрунтується на відповідних фахових компетентностях, на прикладі навчальної дисципліни «Паралельні та розподілені обчислення». За запропонованим методом зміст навчального курсу та комплексу навчально-методичного забезпечення формуються у відповідності до визначених пар «програмний результат навчання – набір фахових компетентностей – освітній компонент» з освітньої програми, розробленої згідно зі стандартом вищої освіти. Метод складається із 9 послідовних етапів. Для кожного етапу вказано, що є вхідною інформацією (який документ є керуючим) та який результат отримується на виході (який документ оформлюється в результаті). Також визначена ступінь відповідальності та залучення викладача до кожного етапу. На різних етапах викладач залучений як виконавець або консультант. Викладений метод відрізняється орієнтацією на забезпечення фахових компетентностей, та викладача як виконавця при підготовці навчально-методичного комплексу за дисципліною. На практиці наведений метод буде корисним викладачам, які розпочинають свою педагогічну діяльність, та викладачам, які поставили перед собою задачу переробити освітній компонент у відповідності до нової освітньої програми. Кожен етап викладеного методу проілюстрований практичними прикладами розробок для дисципліни «Паралельні та розподілені обчислення». В результаті отриманий не тільки повний навчально-методичний комплекс дисципліни «Паралельні та розподілені обчислення», а й комплекс заходів для організації віртуального навчального простору, підтримки навчального процесу сучасними методиками викладання із застосуванням інформаційно-комунікаційних технологій. Особливим є підхід до організації навчального простору із забезпеченням для здобувачів вищої освіти постійного доступу до матеріалів курсу, процесу набору ними балів за критеріями оцінювання дисципліни, можливості оперативного спілкування з викладачем.
Ключові слова
стандарт вищої освіти, освітня програма, програмні результати навчання, навчально-методичний комплекс, якість вищої освіти
Бібліографічні посилання
- Розпорядження КМУ № 286-р від 23 лютого 2022 р. «Про схвалення Стратегії розвитку вищої освіти в Україні на 2022-2032 роки». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#n12 (дата звернення 01.08.2023).
- Гогунський В. Д., Савєльева О. С. Формоутворююча роль стандартів вищої освіти в організації навчального процесу / Матеріали науково-методичного семінару «Наукові дослідження – основа навчального процесу у вищій школі». 2014. Вип. 9. С. 3-8.
- Громовенко К. В. Стандарти вищої освіти у праві європейського союзу / Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Сер.: Юриспруденція. 2020 № 43. С. 186-191. DOI: https://doi.org/10.32841/2307-1745.2020.43.41
- Ніколаєнко С. Якість вищої освіти України – погляд у майбутнє / Світ фінансів. 2006. Випуск 3 (8). С. 7-22.
- Лісова С.В. Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід: монографія / за ред. О. А. Дубасенюк. Житомир : Видво ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 34-53.
- Матеріали з офіційного сайту Національного агентства із забезпечення якості вищої освіти. URL: https://naqa.gov.ua/ (дата звернення 01.08.2023).
- Наказ МОН України «Про затвердження стандарту вищої освіти за спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки» для першого (бакалаврського) рівня вищої освіти» від 10.07.2019 р. № 962. URL: https://mon.gov.ua/ua/npa/pro-zatverdzhennya-standartu-vishoyi-osviti-za-specialnistyu-122-kompyuterni-nauki-dlya-pershogo-bakalavrskogo-rivnya-vishoyi-osviti (дата звернення 01.08.2023).
- Освітньо-професійна програма першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 122 «Комп’ютерні науки», галузь знань 12 Інформаційні технології, Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського (КрНУ), затверджено Вченою радою КрНУ, протокол №7 від 19.05.2023 р. 39 с. URL: http://www.kdu.edu.ua/new/OPP/OPP_122_bac_2023.pdf (дата звернення 01.08.2023).
- Корочкін О. В., Русанова О. В. Паралельні та розподілені обчислення. Вибрані розділи: навчальний посібник. Київ : КПІ ім. Ігоря Сікорського, 2020. 123 с. URL: https://ela.kpi.ua/bitstream/123456789/48224/1/Paralelni%20.pdf (дата звернення 08.08.2023).
- Минайленко Р. М. Паралельні та розподілені обчислення: навчальний посібник. Кропивницький: Видавець Лисенко В. Ф., 2021. 153 с. URL: http://dspace.kntu.kr.ua/jspui/bitstream/123456789/ 10630/1/Par_rozp_obch_2021.pdf (дата звернення 08.08.2023).
- Коцовський В. М. Теорія паралельних обчислень: навчальний посібник. Ужгород: ПП «АУТДОР-Шарк», 2021. 188 с. URL: https://dspace.uzhnu.edu.ua/jspui/bitstream/lib/38994/1/% D0%9D%D0%B0%D0%B2%D1%87%D0%B0%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%BF%D0%BE%D1%81%D1%96%D0%B1%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf (дата звернення 10.08.2023).
- Семеренко, В. П. Технології паралельних обчислень : навчальний посібник. Вінниця : ВНТУ, 2018. 104 с. URL: http://pdf.lib.vntu.edu.ua/books/IRVC/2021/Semerenko_2018_104.pdf (дата звернення 10.08.2023).
- Кузьма К. Т., Мельник О. В. Паралельні та розподілені обчислення: навчальний посібник. Миколаїв: ФОП Швець В.М., 2020. 172 с. URL: http://dspace.mdu.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/860/ 1/%D0%9A%D1%83%D0%B7%D1%8C%D0%BC%D0%B0%2C%20%D0%9C%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D0%BA_%D0%9F%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BB%D0%B5%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D1%96%20%D1%82%D0%B0%20%D1%80%D0%BE%D0%B7%D0%BF%D0%BE%D0%B4%D1%96%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D1%96%20%D0%BE%D0%B1%D1%87%D0%B8%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F.pdf (дата звернення 10.08.2023).
- Положення про організацію освітнього процесу в Кременчуцькому національному університеті імені Михайла Остроградського. URL: http://www.kdu.edu.ua/uch_otd/polozhennya_osvitnii_proces_2021.pdf (дата звернення 10.08.2023).
- Положення про проведення поточного та семестрового контролю (освітнього ступеня бакалавра, магістра). URL: http://www.kdu.edu.ua/uch_otd/polog_pot_semestr_kontrol.pdf (дата звернення 10.08.2023).
- Порядок створення та затвердження робочих програм (силабусів) навчальних дисциплін (освітніх компонентів) / Національний технічний університет України «Київський політехнічний інститут імені Ігоря Сікорського». URL: https://osvita.kpi.ua/sites/default/files/downloads/Poryadok_syllabus_2021.pdf (дата звернення 12.08.2023).
- Методичні рекомендації щодо розробки освітніх програм / Національний юридичний університет імені Ярослава Мудрого. URL: https://nlu.edu.ua/wp-content/uploads/2021/04/metodychni-rekomendacziyi-po-rozrobczi-opp.pdf (дата звернення 12.08.2023).
- Процедура з розроблення освітніх програм / Одеський національний політехнічний університет. URL: https://op.edu.ua/sites/default/files/publicFiles/doc/proj/proekt_procedury_z_rozrobky_op_versiya_04_suya_dp_02_8.18.3_2020_onpu.pdf (дата звернення 12.08.2023).
- Положення про навчально-методичний комплекс навчальної дисципліни / Національний авіаційний університет. URL: https://nau.edu.ua/site/variables/news/2017/10/%D0%9F%D0%BE%D0%BB%D0 %BE%D0%B6%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%20%D0%9D%D0%9C%D0%9A%20_%D0%B2%D1%80%D0%B0%D1%85_%D0%B7%D1%96%20%D0%B7%D0%BC%D1%96%D0%BD%D0%B0%D0%BC%D0%B8.pdf (дата звернення 12.08.2023).
- Рекомендації з навчально-методичного забезпечення навчальних дисциплін у закладах вищої освіти та Рекомендації до структури та змісту робочої програми навчальної дисципліни. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/uploads/public/5b4/c94/13c/5b4c9413ccbb1516523433.pdf (дата звернення 12.08.2023).
