Автор(и):
- Шевченко Ілля Сергійович, ORCID: https://orcid.org/0009-0009-0656-7909
- Герасименко Лариса Віталіївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3725-8681
DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2023.11.04.02
Мова статті: UKR
Анотація
Якість освіти зумовлює майбутній добробут держави, громадян та в цілому залежить від спроможності окремого викладача виконувати свою роботу якісно й ефективно. У статті на основі вивчення теоретичних та практичних підходів вивчається проблема ресурсного потенціалу викладача. Проаналізовано праці вітчизняних і зарубіжних дослідників щодо раціональної організації освітнього процесу, виявлення чинників, які впливають на ресурсний стан викладачів, впливу залученості до роботи на ресурсність. Досліджено поточний стан ресурсів викладачів ЗВО України та розроблено програму їх наповнення. На основі використання теоретичних (аналіз, порівняння, синтез, абстрагування) та емпіричних методів дослідження (психодіагностичні для вивчення рівня залученості, психічної активності, психічної стійкості, емоційного ставлення, резервності викладачів; констатувальний педагогічний експеримент для виявлення рівня ресурсного потенціалу викладачів ЗВО) встановлено, що викладачі демонструють високу мотивацію до роботи та не виявляють схильності до емоційного вигорання, хоча констатовано складнощі з дистанціюванням від роботи, низький рівень резервності, недостатній рівень умінь використовувати активні стратегії у вирішенні проблем та відновлюватися після ситуацій невдачі. Кореляційний зв’язок між залученістю й ресурсним потенціалом викладача встановлено на основі вирахування коефіцієнту Спірмена. Розроблено тренінгову програму збагачення ресурсного потенціалу викладача з використанням групових вправ із збалансованого планування та управління стресом, командної роботи, резервності (резильєнтності), позитивного мислення та технології персонального навчального коучингу.
Ключові слова
вища освіта, викладач, ресурсний потенціал, залученість до професійної діяльності, резильєнтність, резервність, емоційне вигорання
Бібліографічні посилання
- Карамушка Л., Креденцер О., Терещенко К. Особливості психічного здоров’я персоналу освітніх та наукових організацій в умовах війни. Організаційна психологія. Економічна психологія. 2022. No 1 (25). С. 62–74. URL: https://doi.org/10.31108/2.2022.1.25.7 (дата звернення: 31.12.2022).
- Кові С. Восьма звичка. Від ефективності до величі. Харків : Книжк. клуб “Клуб Сімейн. Дозвілля”, 2017. 496 с.. ISBN 978-617-12-2563-3.
- Лапко С., Ленська О., Тимбота М. Психоємоційний стан викладача в сучасних умовах. Проблема людини у соціально-гуманітарному та медичному дискурсах: Матеріали міжвуз. науково-практ. конф. з міжнар. участю, м. Харків, 31 берез. 2016 р. 2016. С. 120–121.
- Лисенко Г. І. Розділ 4. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія. Дніпропетровськ, 2014. С. 177–196. URL: http://distance.dnu.dp.ua/ukr/nmmateriali/documents/pedagogikavsh.pdf (дата звернення: 31.12.2022).
- Франкл В. Людина в пошуках справжнього сенсу. Психолог у концтаборі. 5-те вид. Харків : Клуб сімейн. дозвілля, 2016. 160 с.
- Шевченко І. Ресурсність педагога у контексті наукових студій. ХХХ Міжнародна науково-практична конференція студентів, аспірантів та молодих учених «Актуальні проблеми життєдіяльності суспільства» : Матеріали конф., м. Кременчук. 2023. С. 323–325.
- Штепа О. Теоретичний аналіз ресурсного стану особистості. Вісник Харківського національного університету. Серія “Психологія”. 2014. No 1121. С. 51–56.
- Bakker A., Demerouti E., Sanz-Vergel A. Job Demands–Resources Theory: Ten Years Later. Annual Review of Organizational Psychology and Organizational Behavior. 2023. P. 25–53. URL: https://www.annualreviews.org/doi/pdf/10.1146/annurev-orgpsych-120920-053933 (date of access: 31.01.2023).
- Bakker, Arnold B., et al. Proactive vitality management, work engagement, and creativity: The role of goal orientation. Applied Psychology 69.2 (2020): 351-37.
- Bakker A., Demerouti E. The Job Demands‐Resources model: state of the art. Journal of Managerial Psychology. 2007. Vol. 22, no. 3. P. 309–328. URL: https://doi.org/10.1108/02683940710733115 (date of access: 31.12.2022).
- Barney J. Firm Resources and Sustained Competitive Advantage. Journal оf Management. 1991. Vol. 17, no. 1. P. 99–120
- Birger W. A resource‐based view of the firm. Strategic Management Journal. 1984. P. 171–180.
- Burić, Irena, and Ivana Macuka. Self-efficacy, emotions and work engagement among teachers: A two wave cross-lagged analysis. Journal of Happiness Studies 19.7 (2018): 1917-1933.
- Cai, Y.; Wang, L.; Bi, Y.; Tang, R. How Can the Professional Community Influence Teachers’ Work Engagement? The Mediating Role of Teacher Self-Efficacy. Sustainability 2022, 14, 10029. https://doi.org/10.3390/su141610029
- Challenge job demands and job resources to university teacher well-being: the mediation of teacher efficacy / J. Han et al. Studies in Higher Education. 2020. Vol. 45, no. 8. P. 1771–1785. URL: https://doi.org/10.1080/03075079.2019.1594180 (date of access: 31.12.2022).
- Connor K.M., Davidson J.R. (2003) Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson resilience scale (CD-RISC). Depression Аnxiety, 18(2): 76–82.
- Elisabete F. Pogere, M. Carmen López-Sangil, M. Mar García-Señorán, Antonio González, Teachers’ job stressors and coping strategies: Their structural relationships with emotional exhaustion and autonomy support, Teaching and Teacher Education, Volume 85, 2019, Pages 269-280, ISSN 0742-051X, https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.07.001. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0742051X18320316)
- Frankl V. E. The will to meaning. Foundations and Applications of Logotherapy. Expanded edition. New York : A Meridian book, 1988. 212 p. URL: https://archive.org/details/willtomeaningfou00fran_0/page/n3/mode/2up (date of access: 31.12.2022).
- Fredrickson B. L. The broaden-and-build theory of positive emotions. The Royal Society. 2004. No. 359. P. 1367–1377.
- Hobfoll S. E. Social and Psychological Resources and Adaptation. Review of General Psychology. 2002. Vol. 6, no. 4. P. 307–324. URL: https://www.researchgate.net/publication/232556057_Social_and_Psychological_Res ources_and_Adaptation (date of access: 31.12.2022).
- Jiying Han, Hongbiao Yin, Junju Wang & Jing Zhang (2020) Job demands and resources as antecedents of university teachers’ exhaustion, engagement and job satisfaction, Educational Psychology, VOL. 40, NO. 3, pp. 318-335, DOI: 10.1080/01443410.2019.1674249
- Johnson, Jennifer L. Teacher self-efficacy and teacher work engagement for expats at international K12 schools in China: A correlation analysis. International Journal of Educational Research Open 3 (2022): 100176.
- Mahnken K. 61% of Teachers Stressed Out, 58% Say Mental Health Is Not Good in New National Survey. https://www.the74million.org. URL: https://www.the74million.org/61-of-teachers-stressed-out-58-say-mental-health-is-not -good-in-new-national-survey (дата звернення: 31.12.2022).
- Ruoxuan Li, Meilin Yao, What promotes teachers’ turnover intention? Evidence from a meta-analysis, Educational Research Review, Volume 37, 2022, 100477, ISSN 1747-938X, https://doi.org/10.1016/j.edurev.2022.100477. (https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1747938X2200046X)
- Schaarschmidt U. Diagnostik arbeitsbezogenen Bewältigungsverhaltens mittels AVEM – ihr Nutzen für die medizinisch-berufliche Rehabilitation. Terminarchiv (Rehabilitationswissenschaftliches Seminar). 2007. URL: https://www.psychotherapie.uni-wuerzburg.de/termine/terminarchiv.html#ss22 (date of access: 31.12.2022).
- Zeng G, Chen X, Cheung HY and Peng K (2019) Teachers’ Growth Mindset and Work Engagement in the Chinese Educational Context: Well-Being and Perseverance of Effort as Mediators. Front. Psychol. 10:839. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00839
