Автор(и):
- Тураєв Ілля Ігорович, ORCID: https://orcid.org/0009-0002-6394-3906
- Зачепа Юрій Володимирович, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4364-6904
- Зачепа Наталія Василівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-0365-5320
DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2024.12.01.03
Мова статті: UKR
Анотація
У статті наведені результати проведених досліджень щодо впровадження штучного інтелекту (ШІ) у освітню систему, педагогічний процес та навчальні програми. Поява ШІ та його стрімкий розвиток викликало у останні роки суттєві структурні зміни і глибокі перетворення у багатьох сферах, у тому числі у повсякденній діяльності людей. Вплинула новостворена технологія також на освітню галузь, розкриваючи нові шляхи до удосконалення педагогічного процесу і покращення його складових компонентів. Інтеграція технологій розроблених на основі ШІ може оптимізувати управління процесом навчання, підвищити якість моніторингу і оцінки кінцевих результатів, створює умови для практичного втілення інноваційних методів навчання. Проте, це призводить до помилкового враження, що застосування ШІ-технологій є найбільш швидким та простішим способом розв’язку будь-якої проблеми, не враховуючі той факт що ШІ може призвести до негативних змін, а вирішена задача не покращить ситуації якщо проблема є системною. Одночасно етичний аспект ШІ-технологій породжує ряд питань, які торкаються допустимості експлуатації подібних технологій, заходів контролю систем із ШІ-компонентами, можливим впливом етичних норм на процес прийняття рішення програмою, питанням правосуб’єктності ШІ. Разом з невід’ємними перевагами та значним потенціалом мають місце і значні ризики, які при некоректному застосуванні можуть призвести до негативних результатів і небажаних наслідків що у перспективі може вплинути на усю навчальну галузь. Відповідно актуальним є вироблення рішень спрямованих на втілення практик і заходів регулюючих поведінку системи із ШІ, стратегічне планування втілення програм і навчальних методик із штучним інтелектом для отримання визначених результатів, забезпечення видимості процесу прийняття рішення ШІ-системами. За отриманими результатами доведено практичну цінність та життєздатність експлуатації інтелектуальних систем і програм на основі ШІ. Встановлені та проаналізовані можливі етичні конфлікти і протиріччя під час взаємодії ШІ із об’єктами та суб’єктами педагогічного процесу, запропоновані варіанти запобігання подібних розбіжностей та способи усунення небажаних наслідків.
Ключові слова
навчання, інтелектуальна система, справедливість, інноваційні методи
Бібліографічні посилання
- Dan, M. (2023). ChatGPT reaches 100 million users two months after launch. The Guardian. URL: https:// www.theguardian.com/technology/2023/feb/02/chatgpt-100-million-users-open-ai-fastest-growing-app (accessed 01.01.2024).
- McGregor, L., Daragh, M., Vivian, Ng. (2019). International Human Rights Law as a Framework for Algorithmic Accountability. International and Comparative Law Quarterly, 68(2), 309-323. DOI:10.1017/S0020589319000046
- Fabio, M. A. (2021). Recommendation on the Ethics of Artificial Intelligence. Poster session presented at the General Conference of the United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), Paris, France.
- Fjeld, J., Achten, N., Hilligoss, H., Nagy, A., & Srikumar, M. (2020). Principled Artificial Intelligence: Mapping Consensus in Ethical and Rights-based Approaches to Principles for AI. Berkman Klein Center Research Publication. DOI:10.2139/ssrn.3518482
- Fengchun, M., Holmes, W., Ronghuai, H., & Hui, Z. (2021, April) AI and education, Guidance for policy-makers. United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO), Paris, France.
- Secretary of State for Digital, Culture, Media and Sport by Command of Her Majesty. (2021). The National AI Strategy. URL: https://assets.publishing.service.gov.uk/media/614db4d1e90e077a2cbdf3c4/National_AI_Strategy_-_PDF_version.pdf (accessed 01.01.2024).
- Pan-Canadian Artificial Intelligence Strategy (2017) Canadian Institute for Advanced Research. URL: https://cifar.ca/ai/ (accessed 01.01.2024).
- Shparyk, О. М. (2022). Tsifrova transformatsіya serednoi osvіti: spіlnі strategіchnі vektori SSHA ta krain ES. Ukraїnskiy pedagogіchniy zhurnal, 3(4), 33-43. DOI: 10.32405/2411-1317-2022-3-33-43 [in Ukrainian]
- Golovin О. (2020). Shtuchniy іntelekt: yak vіn vpline na osvіtu. URL: https://nus.org.ua/11.02.2020 (accessed 01.01.2024). [in Ukrainian]
- High-Level Expert Group on Artificial Intelligence. (2019). A definition of AI: Main capabilities and scientific disciplines. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/ definition-artificial-intelligence-main-capabilities-and-scientific-disciplines (accessed 01.01.2024).
- High-Level Expert Group on Artificial Intelligence. (2019). Ethics guidelines for trustworthy AI. URL: https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/library/ethics-guidelines-trustworthy-ai (accessed 01.01.2024).
- Pizzi, M., Romanoff, M., Engelhardt, T. (2021). AI in Humanitarian Action: Human Rights and Ethics. International Journal of the Red Cross, 102(913), 187-234. DOI:10.1017/S1816383121000011
- Greenwood, F., Howarth, C., Poole, D. E., Raymond, N. A., Scarnecchia. D. P. (2017). The Signal Code: A Human Rights Approach to Information During Crisis. Harvard Humanitarian Initiative. URL: http://hhi.harvard.edu/publications/signal-codehuman-rights-approach-information-during-crisis (accessed 01.01.2024).
- Baal, N., Ronkainen, L. (2017). Obtaining Representative Data on IDPs: Challenges and Recommendations. UNHCR Statistics Technical Series. URL: https://www.unhcr.org/statistics/unhcrstats/598088104/obtaining-representative-data-idps-challengesrecommendations.html (accessed 01.01.2024).
- European Commission (2021). Proposal for a Regulation of the European Parliament and of the Council Laying Down Harmonised Rules on Artificial Intelligence (Artificial Intelligence Act) and Amending Certain Union Legislative Acts. URL: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/? uri=celex:52021PC0206 (accessed 01.01.2024).
- Маtveevа, К. V. (2023). Gumanіtarnі nauki: 215 materіali XIІI Mіzhnarodnoї naukovo-tekhnіchnoї konferentsії aspіrantіv ta molodikh vchenikh «Naukova vesna». Vikoristannya іnstrumentіv shtuchnogo іntelektu u napisannі naukovikh doslіdzhen: yetichniy aspekt, Natsіonalniy tekhnіchniy unіversitet «Dnіprovska polіtekhnіka», Dnіpro. [in Ukrainian]
- Holmes, W., Porayska-Pomsta, K., Holstein, K., Sutherland, E., Baker, T., Buckingham Shum, S., Santos, O. C., Rodrigo, M. T., Cukurova, M., Bittencourt, I. I., Koedinger, K. R. (2021). Ethics of AI in Education: Towards a Community-Wide Framework. International Journal of Artificial Intelligence in Education. DOI: https://doi.org/10.1007/s40593-021-00239-1
- Lupton, D., Williamson, B. (2017). The datafied child: The dataveillance of children and implications for their rights. New Media and Society, 19(5), 780-794. DOI: 10.1177/1461444816686328
- Anderson, M., Barták, R., Brownstein, J. S., Buckeridge, D. L., Eldardiry, H., Geib, C. W., Gini, M. L., Isaksen, A., Keren, S., Laddaga, R., Lisý, V., Martin, R., Martinez, D. R., Michalowski, M., Michael, L., Mirsky, R., Nguyen, T. H., Paul, M. J., Pontelli, E., Sanner, S., Shaban-Nejad, A., Sinha, A., Sohrabi, S., Sricharan, K., Srivastava, B., Stefik, M., Streilein, W. W., Sturtevant, N. R., Talamadupula, K., Thielscher, M., Togelius, J., Son, T. C., Tran-Thanh, L., Wagner, N., Wallace, B. C., Wilk, S., Zhu, J. (2017). Reports of the Workshops of the Thirty-First AAAI Conference on Artificial Intelligence, 38(3), 72-82.
- Fadel, C., Holmes, W., Bialik, M. (2019). Artificial Intelligence In Education: Promises and Implications for Teaching and Learning Paperback (1st ed.). URL: https://circls.org/primers/artificial-intelligence-in-education-promises-and-implications-for-teaching-and-learning (accessed 01.01.2024).
- EducationWeek. (2018). Coming This Fall to Montour School District: America’s First Public School AI Program. URL: https://www.gettingsmart.com/2018/07/19/coming-this-fall-to-montour-school-district-americas-first-public-school-ai-program/ (accessed 01.01.2024).
- Oblinger, D.G. (2012). IT as a Game Changer. Education and Information Technologies, 47(3), 10-24. URL: https://er.educause.edu/articles/2012/6/it-as-a-game-changer (accessed 01.01.2024).
- Slade, S., Prinsloo, P. (2013). Learning analytics: ethical issues and Dilemmas. American Behavioral Scientist, 57(10), 1509–1528. DOI: 10.1177/0002764213479366
- Reeves, A. R. (2011). Where Great Teaching Begins: Planning for Student Thinking and Learning. Alexandria, Va.: ASCD
- Smouha, N. A. (2019). Beyond a Human Rights-Based Approach to Governance of AI: Promise, Pitfalls, Statement. Published in Philosophy & Technology. DOI: https://doi.org/10.1007/s13347-020-00403-w
- Berthet, A. (2019). Why Do Emerging AI Guidelines Emphasize ‘Ethics’ over Human Rights? OpenGlobalRights. URL: www.openglobalrights.org/why-do-emerging-ai-guidelines-emphasize-ethics-over-human-rights (accessed 01.01.2024).
- Cowls, J., Floridi, L. (2018). Prolegomena to a White Paper on an Ethical Framework for a Good AI Society. SSRN. DOI: http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3198732
- Megan, F., Frank, C. (2021). AI recruitment algorithms and the dehumanization problem. Ethics and Information Technology, 23(4), 791-801. DOI: 10.1007/s10676-021-09615-w
- Neil, W. (2019). Artificial Intelligence: An Essential Beginner’s Guide to AI, Machine Learning, Robotics, The Internet of Things, Neural Networks, Deep Learning, Rein-forcement Learning and Our Future. Bravex Publications.
- Nandhini, S., David, D. (2024). Governing Ethical Gaps in Distributed AI Development. Digital Society, 3(1), 1-7. DOI: 10.1007/s44206-024-00088-0
- Alessa, A., Jianlong, Z., Kevin, T., Fang, C., Andreas, H. (2022). Fairness and Explanation in AI-Informed Decision Making. Machine Learning and Knowledge Extraction, 4(2), 556-579. DOI: https://doi.org/10.3390/make4020026
- Djeffal, C., Siewert, M., Wurster, S. (2022). Role of the state and responsibility in governing artificial intelligence: A comparative analysis of AI strategies. Journal of European Public Policy, 29(4). DOI: https://doi.org/10.1080/13501763.2022.2094987
- Mills, A., Bali, M., Eaton, L. (2023). How Do We Respond to Generative AI in Education? Open Educational Practices Give Us a Framework for an Ongoing Process. Journal of Applied Learning and Teaching, 6(1), 16–30. DOI:https://doi.org/10.37074/jalt.2023.6.1.34
- Manpower. (2016). Millennial Careers: 2020 Vision. URL: https://www.manpowergroup.com/wps/ wcm/ connect/660ebf65-144c-489e-975c-9f838294c237/ MillennialsPaper1_2020Vision_lo.pdf?MOD=AJPERE (accessed 01.01.2024).
- Моrze, N. V., Kucherovska, V. О., Smirnova‐Tribulska, E. М. (2020). Samootsіnyuvannya rіvnya tsifrovіzatsії osvіtnogo zakladu za umov transformatsіi serednoi osvіti. Vіdkrite Osvіtne E‐Seredovishche Suchasnogo Unіversitetu, 8, 72–87. DOI: https://doi.org/10.28925/2414-0325.2020.8.8 [in Ukrainian]
- Stone, P., Brooks, R., Brynjolfsson, E., Calo, R., Etzioni, O., Hager, G., Hirschberg, J., Kalyanakrishnan, S., Kamar, E., Kraus, S., Leyton-Brown, K., Parkes, D., Press, W., Saxenian, A., Shah, J., Tambe, M., Teller A. (2016). Artificial Intelligence and Life in 2030, A 100 Year Study on Artificial Intelligence: Report of the 2015 Study Panel. Stanford University, Stanford. URL: http://ai100.stanford.edu/2016-report (accessed 01.01.2024).
