Розробка рейтингової системи оцінювання навчальних досягнень здобувачів вищої освіти

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2024.12.02.01

Мова статті: UKR

Анотація

У процесі роботи над реалізацією рейтингової системи оцінювання навчальних досягнень здобувача, були розглянуті методики формування рейтингової оцінки, проведено обґрунтування необхідності розробки рейтингової оцінки та описано загальний алгоритм рейтингової системи оцінювання результатів поточного контролю студентів. На основі аналізу прогресивного педагогічного досвіду визначено структуру рейтингового оцінювання навчальних досягнень студентів за змістовно-структурними компонентами професійної підготовки та розроблена математична модель рейтингового оцінювання. Наукова новизна одержаних результатів полягає в тому, що було удосконалено математичну модель рейтингового оцінювання навчальних досягнень студентів у вищих навчальних закладах за рахунок застосування вагових коефіцієнтів критеріїв, що увійшли в інтегральну оцінку після групової експертизи; розроблено алгоритм визначення рейтингової оцінки здобувача. Виконані в роботі дослідження можуть бути використані під час розробки математичного забезпечення в автоматизованих системах, призначених для освіти. Розвиток математичної моделі рейтингового оцінювання та розробка алгоритму для виставлення рейтингових оцінок знань відкривають шлях до більш об’єктивного та ефективного вимірювання академічних досягнень студентів. Це сприяє не тільки підвищенню якості освіти, але й забезпечує більш точну відповідність між оцінками та реальними навчальними здобутками студентів, що є критично важливим для їхнього професійного розвитку та конкурентоспроможності на ринку праці. Напрямки подальших досліджень: fналіз впливу самооцінювання на розуміння та поліпшення власних навчальних досягнень студентами; вивчення того, як різні культури сприймають та реагують на рейтингові системи; аналіз можливостей використання технологій, таких як штучний інтелект, для поліпшення рейтингових систем та зменшення суб’єктивності.

Ключові слова

заклади вищої освіти, організація освітнього процесу, активізація самостійної роботи студентів, критерії оцінювання, рейтингові бали

Бібліографічні посилання

1. Закон України «Про освіту». URL: http://zakon3.rada.gov.ua/cgi-bin/laws/main.cgi?nreg=1060-12 (дата звернення 20.10.2023)

2. Міжнародні стандарти якості освіти. URL: http://uadocs.exdat.com/docs/index-70147.html (дата звернення 20.10.2023)

3. Вікторов В. Г. Регулювання якості освіти як філософсько-освітянська проблема: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра філософ. наук: 09.00.10; Ін-т вищої освіти АПН України. К.: Наукова думка, 2006. 30 с.

4. Кінаш І. П. Якість освіти як результат, процес та освітня система / Науковий вісник НЛТУ України: збірник науково-технічних праць. Львів: РВВ НЛТУ України.  2011. Вип. 21(5). С. 363-368.

5. Кісіль М. В. Оцінка якості вищої освіти. Дніпропетровськ: Наука і освіта, 2005. 82 с.

6. Гаєвська Л. А. Управління освітою: нові пріоритети / Проблеми та перспективи входження України в європейський інтелектуальний простір: освітні аспекти: збірник науково-експертних матеріалів. К. : Санспарель, 2009.  С. 73-79.

7. Головань М. С. Компетенція і компетентність: досвід теорії, теорія досвіду. Вища освіта України. 2008.  № 3. С. 23-30.

8. Мурашко М. І., Назарко С.О. Формування моделі оцінювання якості вищої освіти і можливість її реалізації в системі підготовки фахівців / Вісник Чернігівського державного технологічного університету. Серія «Економічні науки»: зб. наукових праць. Чернігів, 2010. URL: http://www.nbuv.gov.ua/portal/Soc_Gum/Vcndtu/2010_43/16.html (дата звернення 05.11.2023)

9. Сучасні освітні технології у вищій школі: матеріали наук. метод. конф. м. Київ, 1-2 листопада 2007 року: Тези доповідей: у 2 ч. Ч. 2 / Відп. ред. А.А. Мазаракі. К.:Київ. нац. торг. екон. ун-т, 2007. 259 с.

10. Гладуш В. А. Педагогіка вищої школи: теорія, практика, історія:  навчальний посібник. Д., 2014. 416 с.

11. Козяр М. М., Коваль М. С. Педагогіка вищої школи: навчальний посібник. К. : Знання, 2013.  327

12. Система діагностики знань і вмінь студентів у вищому навчальному закладі. 2016.  URL: pedagogy-h.blogspot.com / 2016/10/3 html (дата звернення 06.11.2023)

13. Сікорський П. І. Моделювання дидактичних систем оцінювання / Шлях освіти. 2006.  № 2. С. 2-6.

14. Голубєва Н. В. Комп’ютерне тестування як одна з форм сучасного контролю знань / Інформаційно-телекомунікаційні технології в сучасній освіті: досвід, проблеми, перспективи : зб. наук.пр. Львів : ЛДУБЖД, 2006.  Вип. 1.  С. 309-313.

15. Egan J. E-learning Factsheet of CIPD. 2012. URL: http://www.cipd.co.uk. (дата звернення 06.11.2023)

16. Der Technischen Hohschule. E-Learning. URL: http:// elearning.fhws.de. (дата звернення 06.11.2023)

17. Рогова Т. В. Проблема управління якістю освіти в науковій літературі та освітній практиці /  Педагогіка та психологія: зб. наук. праць. Х.: «Смугаста типографія», 2015.  Вип. 51.  С. 211-218.

18. Рогова Т. В. Професійна підготовка студентів у ВНЗ:  її ознаки та якість / Збірник наукових праць «Педагогіка та психологія». Харків, Вип. 56. 2017. С. 294-301.

19. Шевчук С. С. Навчально-методична діяльність педагога ЗП(ПТ)О на засадах компетентнісного підходу: навчально-методичний посібник. Біла Церква:  БІНПО ДЗВО «УМО» НАПНУ, 2021. 73 с.

20. Лук’янченко Н. Д. Проблема якості професійної підготовки фахівців / Вісник Східноукраїнського національного університету імені Володимира Даля, 2011. № 16. С. 50–53.