Прояви кібербулінгу серед учнів середньої школи

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2024.12.03.02

Мова статті: UKR

Анотація

Дана стаття присвячена аналізу актуальної проблеми нової форми насильства, яка виявляється у віртуальному середовищі комунікації і зачіпає не лише дітей, а й молодь та дорослих, – кібербулінгу (кібернасильства). Мета: розгляд впливу булінгу, а саме його підвиду кібербулінгу,  на учнів загальноосвітніх шкіл, оскільки зараз, на жаль, кількість випадків жорстокого ставлення людиною до інших людей значно збільшилась. У роботі розглядається основне визначення даного поняття, його походження та розповсюдження, етапи формування та розвитку, характерні особливості та причинно – наслідкові зв’язки появи булінгу, а також різноманітні сфери його проявів.. Дослідження поєднує теоретичний та експериментальний підходи. Теоретична складова передбачає аналіз освітніх стандартів, навчальних програм, педагогічної літератури, синтез методологічних засад, моделювання освітніх процесів. Експериментальний аспект включає розробку та реалізацію педагогічних експериментів у реальних освітніх умовах. У статті проведено огляд як національних, так і зарубіжних досліджень, що стосуються проблеми кібербулінгу, що дозволяє комплексно і ґрунтовно оцінити постановку проблеми теоретично. Також наведені дані опитування, проведеного автором. Поняття булінгу завжди було присутнє в кожному поколінні, але в сучасному світі діти та молодь змогли використати технології, аби збільшити завдану ними шкоду та охопити більшу кількість людей. Навмисне нанесення шкоди використовуючи комп’ютери, телефони та інші девайси називається кібербулінгом. Їх використовують для переслідування, погроз, приниження або докучання. Також, набуло популярності створення сторінок у соціальних мережах, які можуть бути створенні для глузування, або ж шантажу, а також зйомка та завантаження відео, які висміюють жертв. У результаті повномасштабного вторгнення збільшилась кількість внутрішньо переміщених осіб. Це у свою чергу призвело до зростання кількості людей з іншим віросповіданням, іншою орієнтацією, іншими поглядами на життя, унікальною зовнішністю та іншими факторами, які роблять нас всіх різними. За рахунок таких змін негативної популярності набуло таке явище, як «булінг». Постраждати від булінгу можуть як діти, так і дорослі. З ним можна зіткнутися усюди: у школі, на роботі та навіть вдома. Булінг може негативно вплинути на емоційний, соціальний та інтелектуальний розвиток. В роботі досліджено актуальні проблеми кібербулінгу, виявлено причини його появи, запропоновано варіанти вирішення проблеми. В результаті автори пропонують розроблену методику анкетування для виявлення частоти проявів кібербулінгу.

Ключові слова

булінг, кібербулінг, віртуальне середовище, інформаційні та комунікаційні технології

Бібліографічні посилання

1. Божко Н. І. Кібер-мобінг серед дітей і підлітків. Попередження та протидія насильству у суспільстві (зарубіжний досвід). Харків, 2020.

2. Бондарчук А. О. Вплив соціальних мереж на насильство серед молоді у США. Попередження та протидія насильству у суспільстві (зарубіжний досвід). Харків, 2020.

3. Воропаєв П. С. Насильство у кіберпросторі. Попередження та протидія насильству у суспільстві (зарубіжний досвід). Харків, 2020.

4. Гіденко Є. С. Кібербулінг: насильство в соціальній мережі / Науковий вісник Міжнародного гуманітарного університету. Серія «Юриспруденція». 2021. С. 26.

5. Закон України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» № 2657-VIII від 18.12.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2657-19#Text. (дата звернення 29.02.2024).

6. Кордиш Д. В. Соціально-педагогічна профілактика булінгу серед учнів початкової школи. URL: https://evnuir.vnu.edu.ua/bitstream/123456789/24357/1/kordysh_2024.pdf (дата звернення 29.02.2024).

7. Когутяк Н. Особливості самопрезентації підлітка в середовищі віртуального спілкування: причини кібербулінгу / Збірник наукових праць : філософія, соціологія, психологія. Івано-Франківськ : Вид-во ДВНЗ «Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника», 2014. Вип. 19. Ч. 1. 252 с.

8. Лапа О. В. Явище кібербулінгу як соціально-педагогічна проблема віртуального спілкування сучасних дітей та молоді / Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія. 2013. Вип. 192(1). С. 291–298.

9. Лубенець І. Кібернасильство (кібербулінг) серед учнів загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://ibn.idsi.md/sites/default/files/imag_file/169_173_KIbernasilstvo%20%28kIberbulIng%29%20sered%20uchnIv%20zagalnoosvItnIh%20navchalnih%20zakladIv.pdf (дата звернення 03.01.2024).

10. Найдьонова Л. А. Кібербулінг або агресія в Інтернеті: способи розпізнання і захист дитини : [методичні рекомендації]. Вип. 4. К., 2011. 34 с.

11. Найдьонова Л. А. Кібербулінг у підлітковому рейтингу інтернет-небезпек. Психологічні науки: проблеми і здобутки. 2018. Вип. 1. С. 141–159.

12. Сидорук І. Булінг як актуальна соціально-педагогічна проблема. Науковий вісник Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Розділ V. Соціальна педагогіка. 2015. Вип. 1. С. 169-173.

13. Філатова Л. С., Виходцева Д. С. Формування толерантності як засобу профілактики булінгу в початковій школі. URL: https://pedagogical-academy.com/index.php/journal/article/view/193/111 (дата звернення 05.01.2024).

14. Smith P., Mahdavi J., Carvalho M., Fisher S., Russell S., Tippett N. Cyberbullying: Its nature and impact in secondary school pupils / Journal of Child Psychology and Psychiatry. 2008. Vol. 49. P. 376–385.

15. Hinduja S., Patchin J. W. Cyberbullying Identification, Prevention, and Response. Cyberbullying Research Center. 2014. URL: https://cyberbullying.org/Cyberbullying-Identification-Prevention-Response.pdf (дата звернення 05.01.2024).

16. Monks C. P., Smith P. K. Definitions of bullying: Age differences in understanding of the term, and the role of experience / British Journal of Developmental Psychology. 2006. Vol. 24. P. 801–821.

17. Navarro R., Yubero S., Larrañaga E. Cyberbullying Across the Globe: Gender, Family and Mental Health. Springer International Publishing Switzerland, 2015. 283 с.

18. Olweus D. Bullying at school: Long-term outcomes for the victims and an effective school-based intervention program. In L. R. Huesmann (Ed.), Aggressive behavior: Current perspectives (pp. 97–130). Plenum Press. DOI: https://doi.org/10.1007/978-1-4757-9116-7_5