Формування радіаційної грамотності майбутніх вчителів природничих наук у процесі вивчення безпекових дисциплін

Автор(и):

  • Тимощук Олександр Станіславович, ORCID: 0000-0002-4367-4692

DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2024.12.03.04

Мова статті: UKR

Анотація

Розвиток радіаційних та ядерних технологій вимагає переосмислення підходів до безпекової підготовки населення. Помилкове ототожнення радіаційної грамотності лише з фахівцями, що працюють з джерелами випромінювання, ігнорує потребу формування у широкого загалу радіаційної грамотності. В умовах значної частки атомної енергетики в Україні та воєнних загроз, радіаційна грамотність набуває стратегічного значення. Ключова роль в окресленому розрізі належить вчителям природничих наук, які завдяки знанням з фізики, хімії та біології, можуть доступно пояснювати явища, пов’язані з радіацією, та формувати науковий світогляд школярів. Проте, сучасна професійна підготовка вчителів не повною мірою відповідає нинішнім вимогам радіаційної грамотності. Дослідження виявляють прогалини у знаннях вчителів, що впливає на відповідну підготовку школярів. Мета роботи є полягає у проведенні комплексного дослідження та аналізу процесу набуття майбутніми вчителями природничих наук необхідного рівня радіаційної грамотності під час вивчення безпекових дисциплін (що охоплюють питання безпеки життєдіяльності та охорони праці).Дослідження базується на аналізі освітніх програм, наукових публікацій та використовує методи аналізу документації, літератури, мета-синтезу та порівняння. Виконаний аналіз засвідчив, що фундаментальні знання закладаються в загальнообов’язкових дисциплінах, але безпековий аспект часто недостатній. Традиційний підхід до безпекових дисциплін послаблений, що призвело до зниження компетентностей випускників. Аналіз силабусів виявив фрагментарність відомостей про радіаційну безпеку та відсутність опрацювання важливих компонентів. Для вчителів важливе розуміння радіаційного ризику, ефектів, засобів захисту, норм опромінення та впливу радіації в різних сферах. Важливо також знати про радіотоксичність, період напіврозпаду та види випромінювання. Необхідний послідовний розгляд аспектів радіаційної грамотності в рамках різних дисциплін. Для вдосконалення пропонується інтегрувати кращі практики, забезпечити наступність у вивченні дисциплін, де фундаментальні науки передують безпековим, та використовувати міжпредметні зв’язки. Обговорення підкреслює потребу у підвищенні радіаційної грамотності, зважаючи на досвід України та сучасні загрози. Пропонується збільшити обсяг безпекових дисциплін, інтегрувати аспекти радіаційної грамотності, застосовувати трансдисциплінарний підхід та інноваційні технології навчання, а також співпрацювати з науковими установами.

Ключові слова

радіаційна безпека, радіаційна грамотність, майбутній вчитель, вчитель природничих наук, бакалавр середньої освіти, безпека життєдіяльності, охорона праці.

Бібліографічні посилання

  1. Tsubokura M., Kitamura Y., Yoshida M. Post-Fukushima radiation education for Japanese high school students in affected areas and its positive effects on their radiation literacy. Journal of Radiation Research. 2018. Т. 59, Suppl. 2. С. 65–74
  2. Wojcik A., Hamza K., Lundegård I., Enghag M., Haglund K., Arvanitis L., Schenk L. Educating about radiation risks in high schools: towards improved public understanding of the complexity of low-dose radiation health effects. Radiation and Environmental Biophysics. 2019. Т. 58. С. 13–20.
  3. Hachiya M., Akashi M. Lessons learned from the accident at the Fukushima Dai-ichi nuclear power plant – more than basic knowledge: education and its effects improve the preparedness and response to radiation emergency. Radiation Protection Dosimetry. 2016. Т. 171, № 1. С. 27–31.
  4. Andriichuk R. H., Vasylieva R. Yu. Pidhotovka maibutnikh vchyteliv do formuvannia bezpechnoi povedinky shkoliariv v zoni radiatsiinoho kontroliu [Preparation of future teachers for the formation of safe behavior of schoolchildren in the radiation control zone]. Nauka i osvita. 2008. № 1–2. С. 14–18.
  5. Тимощук О. С. Роль учителів природничих наук у формуванні радіаційної грамотності учнів закладів загальної середньої освіти. Природнича освіта та наука. 2024. № 2. С. 37–41. DOI: https://doi.org/10.32782/NSER/2024-2.05
  6. Nind M., Curtin A., Hall K. Research methods for pedagogy. London : Bloomsbury Publishing, 2016.
  7. Nind M., Lewthwaite S. A conceptual-empirical typology of social science research methods pedagogy. Research Papers in Education. 2020. Т. 35, № 4. С. 467–487.
  8. Daniel B. K. Improving the pedagogy of research methodology through learning analytics // Electronic Journal of Business Research Methods. 2019. Т. 17, № 1. С. 43–53.
  9. Leary H., Walker A. Meta-analysis and meta-synthesis methodologies: Rigorously piecing together research. TechTrends. – 2018. Т. 62, № 5. С. 525–534.
  10. Луценко О. І. Проблема фундаменталізації підготовки вчителів природничих наук у закладах вищої освіти. Природнича освіта та наука. 2024. № 3. С. 32–43.
  11. Тимощук О. Порівняльний аналіз понять «компетентність із радіаційної безпеки» і «радіаційна грамотність» у контексті вимог до сучасного вчителя. Вісник КрНУ. 2023. Вип. 6 (143). С. 24–31. DOI: https://doi.org/10.32782/1995-0519.2023.6.3.
  12. Глінчук Ю. Стан та проблеми формування фахової працеохоронної компетентності в студентів педагогічних спеціальностей. Нова педагогічна думка. 2019. № 1. С. 13–16.
  13. Гвоздій С. П. Підготовка майбутніх учителів природничого циклу до навчання школярів основ безпечної поведінки: дис… канд. пед. наук: 13.00.04. Південноукраїнський держ. педагогічний ун-т ім. К.Д.Ушинського. О., 2007. 246.
  14. Глінчук Ю. Програма викладання навчальної дисципліни «Охорона праці в галузі» для студентів спеціальності Початкова освіта за вимогами кредитно-трансферної системи організації навчального процесу. Нова педагогічна думка. 2017. № 1. С. 67–69.
  15. Мінка, С. В., Шляхова, І. В. Особливості викладання радіаційної безпеки при вивченні дисципліни «Основи охорони праці». Вісник ХНАДУ. 2012. 59. С. 42-46.
  16. Doyen B., Maurel B., Hertault A., Vlerick P., Mastracci T., Van Herzeele I. Radiation safety performance is more than simply measuring doses! development of a radiation safety rating scale. Cardiovascular and interventional radiology, 2020, 43, 1331-1341.
  17. Yoo D. H., Park J. Y., Lee J. U., Bae J. W., Kim H. R. A study on enhancement of understanding of radiation and safety management. 2014.
  18. Morales López, A. I., Tuzón Marco, P. Misconceptions, knowledge, and attitudes towards the phenomenon of radioactivity. Science & Education. 2022. 31(2). С. 405-426.