Автор(и):
- Беспарточна Олена Іванівна, https://orcid.org/0000-0001-8210-314x
DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2024.12.04.01
Мова статті: UKR
Анотація
Мета. Розробка та апробація системи дистанційного навчання для професійної підготовки майбутніх правників в умовах цифрової трансформації освіти, з метою розвитку ключових компетентностей у правничій сфері та підвищення ефективності освітнього процесу. Дослідження фокусується на інтеграції сучасних дистанційних технологій, симуляцій, кейсів та інтерактивних методів навчання для забезпечення відповідності професійної підготовки вимогам сучасного ринку праці. Методологія. Дослідження поєднує теоретичні та експериментальні підходи. Теоретична частина включає аналіз науково-педагогічної літератури, освітніх стандартів та вивчення передового досвіду вітчизняних і зарубіжних університетів. Експериментальна частина передбачає впровадження систем дистанційної освіти в освітній процес, оцінку їх ефективності через опитування студентів та викладачів, аналіз результатів навчання та впровадження нових підходів. Для досягнення цієї мети було використано моделювання навчального процесу, застосування мультимедійних технологій, онлайн-інструментів для інтерактивного навчання та міждисциплінарних підходів. Результати. Запропонована система дистанційної освіти показала значні результати у покращенні мотивації студентів, академічної успішності та практичних професійних навичок. Завдяки навчанню у віртуальній залі суду, інтерактивним вправам та симуляціям студенти змогли набути ключових компетенцій, таких як аналіз правових норм, складання юридичних документів та вирішення практичних ситуацій. За результатами пілотного курсу академічна успішність студентів покращилася на 15-20%. Викладачі відзначили практичну цінність нового методу, зокрема його інтерактивний характер та зручність дистанційного навчання. Оригінальність Запропонована система дистанційного навчання є інноваційною в контексті юридичної освіти, оскільки поєднує в собі новітні цифрові технології, інтерактивні методи навчання та адаптивність до індивідуальних потреб студентів. На відміну від традиційних підходів, система спрямована на активне застосування знань шляхом моделювання реальних професійних ситуацій. Практична цінність. Результати дослідження можуть бути використані для модернізації навчальних програм з права, розробки онлайн-курсів та підвищення кваліфікації викладачів. Запропонована система забезпечує якісну підготовку майбутніх юристів, здатних ефективно застосовувати набуті знання в реальних професійних ситуаціях.
Ключові слова
правова культура, професійна культура, дистанційне навчання, електронні навчальні ресурси, саморозвиток, саморефлексія, самонавчання і самовиховання
Бібліографічні посилання
1. Бобровник С. В. Компроміс і конфлікт у праві: антрополого- комунікативний підхід до аналізу : монографія. Вид-во «Юридична думка», 2011.384 с.
2. Борейчук А. В. Змістово-структурні особливості інструментальних компетентностей майбутніх юристів. Наукові записки. Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Випуск 9 (ІII), 2016. С. 26–29.
3. Галап А. О., Стаднік В. В. Організаційна та управлінська модель юридичної клініки в Україні: забезпечення якісного функціонування. Київ: Атака. 2005. 280 с.
4. Долинський Є. В. Дистанційне навчання – одна з прогресивних форм підготовки. Теоретичні питання культури, освіти та виховання : збірник наукових праць за заг. ред. проф. Матвієнко О. В. Київ : Вид. центр КНЛУ, 2010. С. 202−207.
5. Зошій І. В. Психолого-педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх юристів. Національний університет Острозької академії, Острог : 2018. 23 с.
6. Івашкевич І. В. Становлення професійної компетентності майбутніх юристів : метод. посіб. Рівне : РДГУ, 2016. 94 с.
7. Каліцева О. В. Використання засобів медіаосвіти в процесі фахової підготовки майбутніх юристів. Вища освіта України № 3 : теорет. та наук.-метод. часопис. НАПН України, Ін-т вищ. освіти. Київ, 2012. Темат. вип. : Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології, т. 3. С. 437 – 443
8. Кучерявий А. О. Управління самостійною навчальною діяльністю майбутніх юристів: монографія. Черкаси: видавець Чабаненко Ю. А., 2014. 344 с.
9. Лещенко І. Т. До питання підготовки компетентного фахівця у вищій школі на основі технологій дистанційного навчання. Проблеми інженерно-педагогічної освіти: Зб. наук. пр. Харків, 2007. С. 127–132.
10. Лещенко Г., Бєляєва А.. Формування професійної компетентності майбутніх юристів. Молодий вчений, 6 (118), 2023, 47-50. https://doi.org/10.32839/2304-5809/2023-6-118-10
11. Малярчук О. В. Дистанційне навчання в системі неперервної освіти: переваги і недоліки. Актуальні проблеми професійно- педагогічної осві-ти та стратегії розвитку : зб. наук. праць / за заг. ред. О. А. Дубасенюк, Л. В. Калініної, О. Є. Антонової. Житомир : Вид-во ЖДУ, 2006. С. 178–181.
12. Морзе Н. В., Глазунова О. Г. Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2008. № 2. URL: http://www.nbuv.gov.ua/ejournals/ ITZN/em6/emg.html.
13. Поясок Т., Беспарточна О., Скрипник В. Професійна підготовка майбутніх правознавців в умовах дистанційного навчання. Наука і освіта. 2018. № 2. С. 34-42. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/NiO_2018_2_7
14. Русіна Н. Г. Дистанційне навчання у вищих навчальних закладах юридичних спеціальностей. Наук. часопис Нац. пед. ун-ту імені М. П. Драгоманова. Сер. № 5 «Педагогічні науки : реалії та перспективи». 2011. Вип. 28. С. 201-207.
15. Свідовська В. А. Педагогічні умови формування професійної компетентності майбутніх юристів засобами дистанційного навчання. Вісн. Дніпропетр. ун-ту імені Альфреда Нобеля. Сер. «Педагогіка і психологія». 2016. № 2. С. 361–367.
16. Сутяга О., Довгань А. Особливості соціально-правової підготовки майбутніх юристів: американська та британська моделі. Comparative Professional Pedagogy, 12(2), 2022, 82–90. https://doi.org/10.31891/2308-4081/2022-12(2)-9
17. Шаравара В. В. Формування прогностичної компетентності студентів як сучасна наукова проблема. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Педагогіка і психологія. Педагогічні науки. 2020. № 1 (19). С. 52-56.
18. Шуневич Б. І. Популяризація дистанційного навчання в освітніх закладах України. Вісник Львівського державного університету безпеки життєдіяльності: зб. наук. пр. 2013, № 7. С. 299−303.
19. Яворська Н. В. Формування професійної компетентності майбутніх юристів у контексті стандартизації. Вісник університету імені Альфреда Нобеля. Серія «Педагогіка і психологія». 2017. № 2 (14). С. 223–228. 20. Holmberg B. The Evolution, Principles and Practices of Distance Education, Vol. II. B. Holmberg. Oldenburgh: B/S-Verlag der Carl von Ossietzky Universitat. 2005. 173 р.