Щодо методології проектування і створення відеоматеріалів для використання в навчальному процесі технічного університету

Автор(и):

  • Ступак Юрій Олександрович, ORCID: 0000-0002-7199-057X

DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2024.12.04.03

Мова статті: UKR

Анотація

У статті розглянуто основні тенденції щодо використання відеофільмів навчального призначення в навчальних закладах України, наголошено на суттєвому впливові відеоматеріалів на формування ключових компетентностей та програмних результатів навчання за освітніми програмами всіх рівнів – від початкової до вищої школи. В основі роботи лежить дослідження та узагальнення підходів до проєктування й створення навчальних відеоматеріалів для підготовки фахівців у технічному університеті, зокрема в умовах дистанційного навчання та обмеженої практичної підготовки. Виконано огляд наукових публікацій, проаналізувано існуючі підходи до створення відеоконтенту, використано елементи когнітивної теорії мультимедійного навчання Р. Майєра, а також власний досвід підготовки навчальних відеофільмів у виробничих умовах. Запропоновано практичний алгоритм створення відео із врахуванням специфіки виробничого середовища та навчальних цілей. Розроблено й реалізовано відеофільм навчального призначення на основі зйомок у сталеплавильних цехах підприємств м. Нікополь. Доведено ефективність такого відео для формування професійних компетентностей у здобувачів вищої освіти за спеціальністю «Металургія», особливо в умовах дистанційного навчання та неможливості проходження практики. Підкреслено важливість адаптації відеоматеріалів до технічних можливостей користувачів (смартфони, ОС Android тощо). Уперше запропоновано адаптований до реалій українських технічних університетів підхід до створення навчального відеоконтенту на основі відеозйомок у реальних виробничих умовах із детальним сценарним та методичним супроводом. Розроблені відеоматеріали можуть бути використані для формування ключових професійних компетентностей здобувачів освіти, а також слугувати прикладом для створення аналогічного контенту в інших технічних освітніх програмах. Запропонований алгоритм сприяє тісній співпраці ЗВО з виробництвом, а також може бути використаний у профорієнтаційній роботі.

Ключові слова

відеоматеріали навчального призначення, учбові відеофільми, демонстрація процесів діючого виробництва, методологія навчального контенту, програмні результати навчання

Бібліографічні посилання

1 Хохлова Т. С., Ступак Ю. О., Савченко Г. Г. Зміст та якість базової освіти як суттєвий чинник якості підготовки фахівців у сучасному технічному закладі вищої освіти. Освітні обрії. №1(50). 2020. С. 190-200. DOI: https://doi.org/10.15330/obrii.50.1.190-200.

2. Ступак Ю. О. Розробка і використання навчальних відеоматеріалів, відзнятих в умовах діючого виробництва. V Міжнар. конф. “Інноваційні технології в науці та освіті. Європейський досвід” (29 листопада, 2022, Дніпро, Україна). С. 88-99.

3. Освітньо-професійна програма «Металургія» першого (бакалаврського) рівня вищої освіти за спеціальністю 136 Металургія: (Веб-сторінка Нікопольського факультету УДУНТ). URL: https://nmetau.edu.ua/ua/mdiv/i2062/p4331 (дата звернення 02.11.2024).

4. Шемендюк С. В., Пліско В. І. (2015). Особливості створення та застосування відеоматеріалів в навчальному процесі на філологічних факультетах. Наукові записки кафедри педагогіки. 2015. № 33. С. 202-211. URL: https://periodicals.karazin.ua/pedagogy/article/view/3093 (дата звернення 02.11.2024).

5. Ткачук Г. Особливості виготовлення відеоматеріалів з технічних дисциплін у процесі підготовки майбутніх учителів інформатики. Наукові записки. Випуск 11 (IV). Серія: Проблеми методики фізико-математичної і технологічної освіти. Частина 1. 2017 С. 189-192. URL: https://phm.cuspu.edu.ua/ojs/index.php/NZ-PMFMTO/issue/view/39/showToc (дата звернення 02.11.2024).

6. Джевага Г. В. Створення відео-лекції для дистанційного навчання. Вісник Чернігівського національного педагогічного університету. Серія : Педагогічні науки. 2016. Вип. 137. С. 19-23. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/VchdpuP_2016_137_7 (дата звернення 02.11.2024).

7. Гетта В. Г., Єрмак С. М., Джевага Г. В., Шульга О. М., Повечера І. В., Носовець Н. М., Коляда А. М. Дистанційне навчання: дидактика, методика, організація: монографія. Чернігів, 2017. 286 с.

8. Юренко В. Повний посібник зі створення відео: від ідеї до публікації (Блог Академії інтернет-маркетингу WebPromo Experts). Дата публікації 25.07.2024. URL: https://webpromoexperts.net/ua/blog/povniy-posibnik-zi-stvorennya-video-vid-ideyi-do-publikaciyi/ (дата звернення 02.11.2024).

9. Бучинська Д. Л. Використання відео в навчальному процесі – потреба сьогодення. Матеріали Міжнародної конференції «Open educational e-environment of modern University” – 2015». Інституційний репозиторій Київського ун-ту Б. Гринченка. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint /18703/2/D_Buchynska_OPENEDU_1_NDLIO.pdf (дата звернення 02.11.2024).

10. Вембер В. П., Бучинська Д. Л. Сучасні типи навчального відео та особливості їх використання у навчальному процесі. Освітологічний дискурс. 2016. №1. С. 19-29 URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2016_1_5 (дата звернення 02.11.2024).

11. Richard E. Mayer The Past, Present, and Future of the Cognitive Theory of Multimedia Learning. Educational Psychology Review (2024) 36:8. DOI: https://doi.org/10.1007 /s10648-023-09842-1

12. Richard Mayer. Publications. URL: https://www.researchgate.net/profile/Richard-Mayer-4 (дата звернення 02.11.2024).

13. Roeslera R., McGaugh J.L. Memory Consolidation. Encyclopedia of Behavioral Neuroscience, 2nd ed. 2019. P. 462-469. DOI:  https://doi.org/10.1016/B978-0-12-809324-5.21493-4.

14. Guo P. J, Kim J., and Robin R. How video production affects student engagement: An empirical study of MOOC videos. ACM  Conference  on  Learning  at  Scale. 2014. P. 41-50. DOI: http://dx.doi.org/10.1145/2556325.2566239

15. Lori Breslow, David E. Pritchard, Jennifer DeBoer, Glenda S. Stump, Andrew D. Ho and Daniel T. Seaton Studying learning in the worldwide classroom: research into edx’s first MOOC. Research & Practice in Assessment. 2013. Vol. 8. P. 13-25. URL: https://www.rpajournal.com/studying-learning-in-the-worldwide-classroom-research-into-edxs-first-mooc/ (дата звернення 02.11.2024).

16. Barbara A. Oakley, Debra Poole, MaryAnne Nestor. Creating a sticky MOOC. Online Learning. Vol. 20. Issue 1 (March 2016). Р. 1-12. URL: https://olj.onlinelearningconsortium.org/index.php/olj/issue/view/48 (дата звернення 02.11.2024).

17. Мудрик О. В. Особливості використання інформаційних відеотехнологій під час вивчення іноземної мови // Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2022 р., № 80. Т. 2. С. 87-91.

18. Глинський Я. М., Федасюк Д. В., Ряжська В. А. Розроблення і використання електронних відеоресурсів навчального призначення. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 58, №2. С. 67-78. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/ITZN_2017_58_2_9 (дата звернення 02.11.2024).

19. Павлишин О., Баран І. Розмір має значення: як з’явилися короткі відео і чому від них важко відірватися. Інтернет-портал ТОВ «Журнал Куншт». URL: https://kunsht.com.ua/articles/rozmir-maye-znachennya-yak-zyavilisya-korotki-video-i-chomu-vid-nix-vazhko-vidirvatisya (дата звернення 02.11.2024)

20. The 5 different types of video productions: examples and differences. Reel Designer – сервіс для створення і редагування відео для Instagram. URL: https://reeldesigner.com/5-different-types-of-video-production/ (дата звернення 02.11.2024).

21. Остапович, Н. Використання відео для навчання майбутніх лікарів медичної та біологічної фізики – потреба сьогодення. Acta Paedagogiсa Volynienses. 2021. Вип. 3. С. 225–232. DOI: https://doi.org/10.32782/apv/2021.3.33.

22. Brame C. J. (2015). Effective educational videos. Vanderbilt University’s Institute for the Advancement of Higher Education. URL: http://cft.vanderbilt.edu/guides-sub-pages/effective-educational-videos/ (дата звернення 02.11.2024).

23. Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією. Наказ Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України 22 грудня 2022 року № 309. Законодавчий портал ВР України. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z1668-22#n15 (дата звернення 02.11.2024)

24. Надольська Ю. Відеофільм як засіб інтенсифікації навчання іноземної мови у виші. Мова і культура. 2014. Вип. 17, т. 3. С. 375-380. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Mik_2014_17_3_61 (дата звернення 02.11.2024)

25. Настас Д. Л. Використання відеолекції у педагогічній діяльності для підвищення ефективності сприйняття навчального матеріалу студентами. Комп’ютер у школі та сім’ї. №7. 2018. С. 3-8.

26. Авдошенко Н. В. Використання відеоматеріалів підчас викладання лекційного матеріалу. Медсестринство. 2013. №4. С. 44-47.