Автор(и):
- Яловець Ілля Вадимович, ORCID: https://orcid.org/0009-0009-6854-7997
- Єременко Іван Максимович, ORCID: https://orcid.org/0009-0009-4375-6821
- Оксанич Ірина Григорівна, ORCID: http://orcid.org/0000-0002-4570-711X
DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2024.12.04.04
Мова статті: UKR
Анотація
Робота присвячена вдосконаленню підходу щодо навчання та розвитку дітей за допомогою інтерактивних розвиваючих ігор. Запропоновано вдосконалити заначений підхід шляхом використання розробленої інформаційної системи для проведення розвиваючих ігор, орієнтованої на дітей віком до 4-х років. Метою дослідження є проєктування інтерактивної ігрової системи для розвитку когнітивних здібностей дітей дошкільного віку, зокрема, пам’яті, уваги, логіки та реакції, у формі, що сприяє підготовці до навчання у школі. Для проєктування системи використано структурований підхід із застосуванням UML-діаграм (прецедентів, класів, комунікації, послідовностей, станів, компонентів і розгортання). Розробка велась у чотири етапи: архітектура системи, автоматизація функцій, проєктування інтерфейсу та захист даних. Створено прототип навчальної ігрової системи, яка забезпечує зручну взаємодію користувача з інтерфейсом, автоматичну перевірку відповідей, формування персоналізованих рекомендацій і збереження статистики. Наведено повний набір UML-діаграм, що відображають логіку, структуру й роботу компонентів. Реалізована система демонструє на практиці можливість ефективної підготовки дітей до школи через гейміфіковане навчання. Запропоновано цілісну модель навчальної платформи для дошкільнят, побудовану на основі сучасних підходів до гейміфікації та персоналізації навчання. Особливістю системи є чітке моделювання взаємодії та архітектури засобами UML, що дозволяє гнучко адаптувати її до змінних освітніх потреб. Розроблена система може бути інтегрована у дошкільні та підготовчі освітні програми як допоміжний інструмент для вчителів і батьків. Вона також може використовуватись у дослідженнях ефективності когнітивного розвитку дітей засобами інформаційних технологій.
Ключові слова
розвиваючі ігри, когнітивні здібності, дошкільна освіта, автоматизована навчальна система, гейміфікація, підготовка до школи, інформаційні технології, UML-діаграми, персоналізоване навчання, інтерфейс користувача
Бібліографічні посилання
1. Коломієць А. М., Кушнір О. І. Використання штучного інтелекту в освітній та науковій діяльності: можливості та виклики. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання в підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 2023. Вип. 70. С. 45–57. https://doi.org/10.31652/2412-1142-2023-70-45-57
2. Морзе Н. В., Варченко-Троценко Л. О., Терлецька Т. С., Смирнова-Трибульська Є. М. (2023). Штучний інтелект у ролі асистента вчителя початкової школи. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє Е-середовище сучасного університету”. 2023. Вип. 15. С. 97–115. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2023.158
3. Лущинська О., Деленко В., Антонишин Н.-М., Лишак М. Використання технологій штучного інтелекту в освітньому середовищі НУШ. Молодь і ринок. 2024. No 6 (226). С. 42–47. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2024.305604
4. Литвинова С. Г. Smart Kids як технологія навчання учнів початкової школи. Інформаційні технології і засоби навчання. 2019. Том 71. №3. С.53–69. URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/2823 (дата звернення 10.10.2024).
5. Чекан О. І. Роль цифровізації у підтримці інклюзивної освіти дітей дошкільного віку з аутистичними порушеннями в Україні. Педагогічна інноватика: сучасність та перспективи. 2024. №3. C. 48–54. https://doi.org/10.32782/ped-uzhnu/2024-3-8
6. Носенко Ю. Г. Адаптивні системи навчання: сутність, характеристика, стан використання у вітчизняних закладах педагогічної освіти. Фізико-математична освіта. 2018. № 3. С. 73–78. https://doi.org/10.31110/2413-1571-2018-017-3-013
7. Русалкіна Л. Г. Навчальні онлайн платформи як одна з складових сучасного освітньогосередовища. Чорноморські наукові студії. 2024. C. 289–291. https://doi.org/10.36059/978-966-397-405-7-89
8. Кутняк О. Навчальні інтерактивні платформи у початковій школі. Молодь і ринок. 2019. №11(178). С. 27–30. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.191568
9. Борин Г. Розвиток творчості дітей дошкільного віку засобами художньої праці: психолого-педагогічний аспект підготовки майбутнього педагога. Вища школа. 2017. С. 50–56. doi:10.15330/esu.9.50-56
10. Шевченко Ю., Свириденко Г. Розвиток емоційного інтелекту майбутніх фахівців як запорука ефективності процесу розвитку дитини. Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. 2022. Том 1. № 28. С. 130–134. https://doi.org/10.33842/22195203-2022-28-128-134
11. Ніколенко Л., Радченко О. Розвиток навчальної мотивації дитини з особливостями розвитку в інклюзивному середовищі. ScientificWorldJournal. 2023. Вип. 18. Ч. 3. С. 79–86. https://doi.org/10.30888/2663-5712.2023-18-03-062
12. Митник О. Розвиток критичного мислення дитини дошкільного віку як засіб становлення особистості діяча. Перспективи та інновації науки. 2024. № 3(37). C. 436–449. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2024-3(37)-436-449
13. Каневський М. В., Захарченко С. М. Комплексна система моніторингу сучасних інтерактивних web-ігор. Інформаційні технології та комп’ютерна інженерія. 2019. Том 46. № 3. C. 15–20. https://doi.org/10.31649/1999-9941-2019-46-3-15-20
14. Наку К. А., Шикула О. М. Розробка мобільного додатку «Система логічного розвитку на основі комп’ютерних ігор “Evolve your brain”». Водний транспорт: Збірник наукових праць. 2020. Випуск 2(30). C. 128–135. https://doi.org/10.33298/2226-8553.2020.2.30.15
15. Бухтіяров Ю. В., Дідковська М. В. Програмне забезпечення розподілених інформаційних систем. Ч. І: Основи проектування інформаційних систем: методичні вказівки до виконання комп’ютерного практикуму для студентів спеціальності «Радіоелектронні апарати та засоби». Київ : НТУУ «КПІ», 2011. URL: https://ela.kpi.ua/items/b9768a3b-89ee-4137-a0be-5a9ebeee2fe1 (дата звернення 10.10.2024).
16. Arlow J., Neustadt I. UML 2 and the unified process particle object-oriented analysis and design. Boston: Addison-Wesley Professional, 2005. 592 с.
17. Fowler M. UML distilled a brief guide to the standard object modeling language third edition. London: Pearson Longman, 2016. 208 с.
18. Клепікова О. А. Сучасні технології моделювання бізнес-процесів підприємства. Наукові праці Донецького національного технічного університету. Сер.: Економічна. 2014. № 4. С. 257-263. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Npdntu_ekon_2014_4_34. (дата звернення 10.10.2024)