Автор(и):
- Красюк Ірина Олександрівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6718-739X
- Большаніна Ольга Валентинівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9000-4982
- Пильнік Руслан Олексійович, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-1320-7716
DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2025.13.01.01
Мова статті: UKR
Анотація
Професіоналізм сучасного вчителя у галузі образотворчого мистецтва певною мірою характеризується творчим потенціалом, здатністю розв’язувати практичні художньо-педагогічні проблеми, що залежить від управління освітнім процесом.. У статті виявлені можливості ефективного підвищення художньо-методичної підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва за допомогою управління та технологій педагогічної підтримки; розглянуто особливості управління освітнім процесом, а також можливості педагогічної підтримки та допомоги як одного з ефективних засобів розвитку творчих здібностей і збагачення творчого потенціалу здобувачів у системі закладів вищої освіти. Доведено, що технології педагогічної підтримки дозволяють стимулювати розвиток здатності майбутніх вчителів образотворчого мистецтва до креативних дій у художньо-естетичному середовищі, створення творчого продукту, закріплення умінь і навичок художньо-педагогічної діяльності. Технології педагогічної підтримки сприяють формуванню естетичної культури, оскільки здобувачі під час їх використання інтегрують свої знання та навички з педагогічної діяльності у художньо-методичний інструментарій. Наведено особливості управління професійною підготовкою майбутніх учителів до художньо-педагогічної діяльності за допомогою різноманітних форм і методів художньо-методичного інструментарію, технологій педагогічної підтримки, які надають освітньому процесу особистісно-орієнтований характер та забезпечують позитивну динаміку рівнів творчого зростання здобувачів. Зроблено висновок, що цілеспрямоване і систематичне управління підготовкою та використання засобів педагогічної підтримки є важливим ресурсом підвищення продуктивності управління освітнім процесом та сприяє розвитку творчих здібностей і збагаченню творчого потенціалу майбутнього вчителя образотворчого мистецтва.
Ключові слова
художньо-методична підготовка, вчитель образотворчого мистецтва, освітній процес, фахова підготовка, особистісно-орієнтоване навчання, художньо-педагогічна діяльність, творчий потенціал, технології педагогічної підтримки
Бібліографічні посилання
1. Гузій Н. В. Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у контексті акмепрофесіогенезу освітянських кадрів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 26 (36). С. 11–14.
2. Кондрашов М. М. Управління якістю підготовки майбутніх учителів до успішної професійної діяльності: теоретико-методичний аспект : монографія. Черкаси, 2019. 458 с.
3. Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ : Грамота, 2005. 448 с.
4. Лукіна Т. Моніторинг в освіті. Створення, функціонування системи моніторингу якості освіти. Управління освітою. 2005. № 4 (100). С. 1–15.
5. Ляшенко О. І. Якість освіти як основа функціонування й розвитку сучасних систем освіти. Педагогіка і психологія. 2005. № 1 (46). С. 5–12.
6. Нічуговська Л. І. Професійна рефлексія як чинник розвитку творчого потенціалу викладача вищого навчального закладу. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія: Педагогіка. 2017. Вип. 3 (5). URL: http://am.eor.by/sndex.php/gallery/124-vipusk-3-2017 (дата звернення: 18.04.2025)
7. Пєхота О. Формування технологічної культури сучасного викладача як складової його педагогічної майстерності. Естетика і етика педагогічної дії. 2012. Вип. 3. С. 165–180.
8. Савченко Н. С. Моделювання технології організації навчального процесу у закладі вищої педагогічної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022. Вип. 204. С. 67–71.
9. Сисоєва С. О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури : монографія. Київ : ТОВ «Видавниче підприємство «Єдельвейс», 2014. 404 с.
10. Чувасова Н. О. Теоретичні і методичні засади розвитку творчого потенціалу майбутніх учителів хімії та біології у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Черкаси, 2017. 531 с.
11. Austin, V. L. Effective Behaviors Employed by Successful Teachers of Students with Learning and Emotional Challenges. Paving the Pathway for Educational Success: Effective Classroom Strategies for Students with Learning Disabilities. 2018. P. 109.
12. Clement, M. C. What Successful Teachers Do: A Dozen Things to Ensure Student Learning. Lanham : Rowman & Littlefield, 2018.
13. Ripley, D. The Successful Teacher’s Survival Kit: 83 Simple Things that Successful Teachers Do to Thrive in the Classroom. Lanham : Rowman & Littlefield, 2018.
