Підвищення ефективності художньо-методичної підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва засобами педагогічної підтримки

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.32782/2307-9770.2025.13.01.01

Мова статті: UKR

Анотація

Професіоналізм сучасного вчителя у галузі образотворчого мистецтва певною мірою характеризується творчим потенціалом, здатністю розв’язувати практичні художньо-педагогічні проблеми, що залежить від управління освітнім процесом.. У статті виявлені можливості ефективного підвищення художньо-методичної підготовки майбутніх вчителів образотворчого мистецтва за допомогою управління та технологій педагогічної підтримки; розглянуто особливості управління освітнім процесом, а також можливості педагогічної підтримки та допомоги як одного з ефективних засобів розвитку творчих здібностей і збагачення творчого потенціалу здобувачів  у системі закладів вищої освіти. Доведено, що технології педагогічної підтримки дозволяють стимулювати розвиток здатності майбутніх вчителів образотворчого мистецтва до креативних дій у художньо-естетичному середовищі, створення творчого продукту, закріплення умінь і навичок  художньо-педагогічної діяльності. Технології педагогічної підтримки сприяють формуванню естетичної культури, оскільки здобувачі під час їх використання інтегрують свої знання та навички з педагогічної діяльності  у художньо-методичний інструментарій. Наведено особливості управління професійною підготовкою майбутніх учителів до художньо-педагогічної діяльності за допомогою різноманітних форм і методів художньо-методичного інструментарію, технологій педагогічної підтримки, які надають освітньому процесу особистісно-орієнтований характер та забезпечують позитивну динаміку рівнів творчого зростання здобувачів. Зроблено висновок, що цілеспрямоване і систематичне управління підготовкою та використання  засобів педагогічної підтримки є важливим ресурсом підвищення продуктивності управління освітнім процесом та сприяє розвитку творчих здібностей і збагаченню творчого потенціалу майбутнього вчителя образотворчого мистецтва.

Ключові слова

художньо-методична підготовка, вчитель образотворчого мистецтва, освітній процес,  фахова підготовка, особистісно-орієнтоване навчання, художньо-педагогічна діяльність, творчий потенціал, технології педагогічної підтримки

Бібліографічні посилання

1. Гузій Н. В. Педагогічна творчість, майстерність, професіоналізм у контексті акмепрофесіогенезу освітянських кадрів. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 16: Творча особистість учителя: проблеми теорії і практики : зб. наук. праць. Київ : Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2016. Вип. 26 (36). С. 11–14.

2. Кондрашов М. М. Управління якістю підготовки майбутніх учителів до успішної професійної діяльності: теоретико-методичний аспект : монографія. Черкаси, 2019. 458 с.

3. Кремень В. Г. Освіта і наука в Україні – інноваційні аспекти. Стратегія. Реалізація. Результати. Київ : Грамота, 2005. 448 с.

4. Лукіна Т. Моніторинг в освіті. Створення, функціонування системи моніторингу якості освіти. Управління освітою. 2005. № 4 (100). С. 1–15.

5. Ляшенко О. І. Якість освіти як основа функціонування й розвитку сучасних систем освіти. Педагогіка і психологія. 2005. № 1 (46). С. 5–12.

6. Нічуговська Л. І. Професійна рефлексія як чинник розвитку творчого потенціалу викладача вищого навчального закладу. Адаптивне управління: теорія і практика. Серія: Педагогіка. 2017. Вип. 3 (5). URL: http://am.eor.by/sndex.php/gallery/124-vipusk-3-2017 (дата звернення: 18.04.2025)

7. Пєхота О. Формування технологічної культури сучасного викладача як складової його педагогічної майстерності. Естетика і етика педагогічної дії. 2012. Вип. 3. С. 165–180.

8. Савченко Н. С. Моделювання технології організації навчального процесу у закладі вищої педагогічної освіти. Наукові записки. Серія: Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2022. Вип. 204. С. 67–71.

9. Сисоєва С. О. Творчий розвиток фахівців в умовах магістратури : монографія. Київ : ТОВ «Видавниче підприємство «Єдельвейс», 2014. 404 с.

10. Чувасова Н. О. Теоретичні і методичні засади розвитку творчого потенціалу майбутніх учителів хімії та біології у вищих навчальних закладах : дис. … д-ра пед. наук: 13.00.04. Черкаси, 2017. 531 с.

11. Austin, V. L. Effective Behaviors Employed by Successful Teachers of Students with Learning and Emotional Challenges. Paving the Pathway for Educational Success: Effective Classroom Strategies for Students with Learning Disabilities. 2018. P. 109.

12. Clement, M. C. What Successful Teachers Do: A Dozen Things to Ensure Student Learning. Lanham : Rowman & Littlefield, 2018.

13. Ripley, D. The Successful Teacher’s Survival Kit: 83 Simple Things that Successful Teachers Do to Thrive in the Classroom. Lanham : Rowman & Littlefield, 2018.