Впровадження моделі змішаного навчання при вивченні математичних дисциплін

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2020.08.01.01

Мова статті: UKR

Анотація

Впровадження різних інформаційних технологій в процес навчання продовжує бути актуальним. У вищій школі розробляються нові форми і методи навчання, орієнтовані на використання комп’ютерних та інтернет-технологій. В умовах інформатизації сфери освіти, запровадження змішаного навчання, як одного з різновидів електронного навчання, найкращим чином відповідає завданню формування загальнокультурних і професійних компетентностей майбутнього інженера. Технологія змішаного навчання володіє значними дидактичними можливостями і характеризується різноманітністю представлених форм, методів і засобів навчання, їх інтерактивністю, різними способами взаємодії суб’єктів освітнього процесу. Вона найбільш повно відповідає специфіці вузу. У статті розглянуті особливості застосування технологій дистанційного навчання для студентів денного відділення інженерно-технічних спеціальностей, описано використання основних елементів електронного курсу. Наводяться елементи електронних курсів впроваджених в навчальний процес, описана одна з форм змішаного навчання. В рамках курсу вищої математики, який викладається в Сумському державному університеті, сформований інформаційний та практичний блок. Інформаційний блок представлений електронними конспектами лекцій з вбудованим словником, відео лекціями та презентаціями. Інформація теоретичного блоку дисципліни доступна студенту в будь який час при зверненні через особистий кабінет студента. Практичний блок вивчення математичної дисципліни включає в себе завдання для індивідуальної роботи, тренажери, тести. Робота в рамках практичного блоку проводиться згідно графіку вивчення дисципліни. В статті описуються особливості впровадження в навчальний процес відповідних електронних об’єктів навчання. Відзначено, що змішаний підхід до навчання дає більше інтерактивності і стимулює активне навчання, мотивує студентів до навчально-пізнавальної діяльності, дозволяє сформувати навички самостійного навчання, сприяє розвитку творчого мислення та пошуку нестандартних рішень. Впровадження електронних контролюючих елементів навчання (тестів, завдань для спільного виконання та ін.) дозволяє викладачу позбавитись рутинної роботи по перевірці проміжних результаті навчання. Електронні системи дозволяють це зробити швидко, якісно, неупереджено. Зроблені висновки щодо ефективності впровадження змішаної форми навчання в навчальний процес.

Ключові слова

електронний навчальний курс, інтерактивні заняття, навчальні інформаційні технології

Бібліографічні посилання

  1. Опанасюк Ю. Дистанційне навчання як наслідок еволюції традиційної системи освіти / Вища освіта України, 2016. 1. С. 49–53. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vou_2016_1_10. (дата звернення 15.02.2020).
  2. Al‐Qahtani A. A., Higgins S. E. Effects of traditional, blended and e‐learning on students’ achievement in higher education / Journal of Computer Assisted Learning, 2013. 29(3), Р. 220–234. doi: 10.1111/j.1365-2729.2012.00490.x
  3. Половая Н. О. Дистанційне навчання як інноваційна форма освіти / Грані, 2017. Т. 20, 1. С. 27–31. doi: 10.15421/17174
  4. Ставицька І. В. Моделі дистанційного навчання / Новітні освітні технології : зб. тез Х міжнар. наук.-практ. конф., 14 січня 2015. URL: http://confesp.fl.kpi.ua/ru/node/1151 (дата звернення: 16.02.2020).
  5. Ya-Wen Lin, Chih-Lung Tseng, Po-Jui Chiang The Effect of Blended Learning in Mathematics Course / EURASIA Journal of Mathematics Science and Technology Education, 2017. 13(3). Р.741–770. doi: 10.12973/eurasia.2017.00641a
  6. Moe C. E., Rye S. A. Blended learning: Communication, locations and work-life practices / Educational Media International, 2011. 48(3). Р.165–178. doi:10.1080/09523987.2011.607320
  7. Lothridge K., Fox J., Fynan E. Blended learning: Efficient, timely and cost effective / Australian Journal of Forensic Sciences, 2013. 45(4). Р.407–416. doi:10.1080/00450618.2013.767375
  8. Zhonggen Y. Blended learning over two decades / International Journal of Information and Communication Technology Education, 2015. №11(3). Р. 1–19. doi:10.4018/IJICTE.2015070101
  9. Anderman E. M., Gimbert B., O’Connell A. A., Riegel L. Approaches to academic growth assessment / British Journal of Educational Psychology, 2015. 85(2). Р.138–153. doi:10.1111/bjep.12053
  10. Галецький С., Галецька Т. Дистанційне навчання як елемент інформаційно-комунікаційних технологій в освіті / Збірник наукових праць Уманського державного педагогічного університету імені Павла Тичини, 2018. Вип. 1. С. 54–62. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/znpudpu_2018_1_8 (дата звернення: 15.02.2020).
  11. Altunoglu A. Initial perceptions of open higher education students with learner management systems / Turkish Online Journal of Distance Education (TOJDE), 2017. 18 (3). P. 96–104. doi: https://doi.org/10.17718/tojde.328939
  12. Wai C., Seng E. Measuring the effectiveness of blended learning environment: A case study in Malaysia / Education and Information Technologies, 2015. 20(3). Р. 429-443. doi:10.1007/s10639-013-9293-5
  13. Овсяннікова В. В. Дистанційне навчання в освітньому процесі вищого навчального закладу / Вісник Запорізького національного університету. Педагогічні науки, 2016. 2. С. 56–60. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vznu_ped_2016_2_10 (дата звернення: 16.02.2020).
  14. Бублик В. В. Шляхами дистанційної освіти та електронного навчання. Наукові записки НаУКМА. Комп’ютерні науки, 2018. Т. 1. С. 4–9. doi: https://doi.org/10.18523/2617-3808.2018.4-9
  15. Almasaeid T. F. The effect of using blended learning strategy on achievement and attitudes in teaching science among 9th grade students / European Scientific Journal, 2014. 10(31). Р. 133–145. URL: https://eujournal.org/index.php/esj/article/view/4573/4370
  16. Кадемія М. Ю., Уманець В. О. Дистанційне навчання у віртуальному університеті як спосіб доступу до якісної освіти / Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, 2016. Вип. 2. С. 175–184. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2016_2_15 (дата звернення: 15.02.2020).
  17. Журавська Н. С. Дистанційне навчання в країнах Європейського Союзу та Україні: реалії та перспективи / Науковий вісник Національного університету біоресурсів і природокористування України. Серія: Педагогіка, психологія, філософія, 2016. Вип. 233. С. 101–106. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/nvnau_ped_2016_233_17 (дата звернення: 15.02.2020).
  18. Ключко С. С., Євтушенко В. М., Сирцов В. К. Сучасний освітній процес: курс на дистанційне навчання / Morphologia, 2017. Т. 11, № 2. С. 58–60. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Morphology_2017_11_2_12 (дата звернення: 15.02.2020).
  19. Barak M. Science teacher education in the twenty-first century: A pedagogical framework for technology-integrated social constructivism / Research in Science Education, 2017. 47 (2). P. 283–303. doi:https://dx.doi.org/10.1007/s11165-015-9501-y
  20. Муращенко Т. В. Змішане та дистанційне навчання як спосіб доступу до якісної освіти / Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету, 2017. Вип. 3. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/oeeemu_2017_3_45 (дата звернення: 16.02.2020).
  21. Ляхоцька Л. Дистанційне навчання як педагогічна технологія неперервної освіти / Педагогічні науки. 2014. Вип. 61–62. С. 33–39. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/3504/1/Liakhotska.pdf (дата звернення: 15.02.2020).