Автор(и):
- Чорний Олексій Петрович, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-8270-3284
- Герасименко Лариса Віталіївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3725-8681
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2021.09.01.04
Мова статті: UKR
Анотація
У статті розглянуто актуальну проблему педагогічної діагностики сформованості фахових компетентностей студентів інженерних спеціальностей. На основі ґрунтовного аналізу освітньо-професійної програми «Електротехніка, електроенергетика та електромеханіка» виділено дванадцять фахових компетентностей, співвіднесено їх з програмними результатами, визначеними у державному стандарті та запропоновано можливі засоби діагностики, як-от завдання на віртуальних стендах, завдання на фізичних стендах, професійно-орієнтовані завдання. Таких підхід було зумовлено розумінням того, що фахові компетентності мають надпредметний характер, а володіння ними передбачає не тільки здобуті знання, вміння й навички, а й можливість їх використовувати у майбутній професійній діяльності, розуміючи її зміст і маючи здатність подолання проблем, що виникають на виробництві. Запропоновано методику оцінки фахових компетентностей, яка ґрунтується на принципі диференціації і передбачає перевірку кожної окремо визначеної компетентності за допомогою використання трьох засобів діагностики, що забезпечило виявлення рівня фундаментальних і практичних знань, вміння працювати з обладнанням і розв’язувати нестандартні ситуації, що можуть виникати на виробництві. У дослідженні було використано такі методи. Теоретичні – аналіз і синтез досліджень, що стосувалися педагогічної діагностики, праць, у яких проаналізовано способи візуалізації інформації; проектування для розробки програми-конструктора «зірки компетнтностей» за допомогою програмного пакету MATLAB. Емпіричні – експертне оцінювання для виявлення засобів діагностики сформованості фахових компетентностей, поширених між викладачами; діагностика сформованості фахових компетентностей студентів за допомогою тестування, опитування. Запропоновано візуальний образ «зірка компетентностей», яка дозволила розв’язати низку завдань: забезпечити легкість і швидкість сприймання результату навчання; інформативність завдяки одночасному представленню результатів сформованості дванадцяти компетентностей і можливість аналізу кожної окремо; краще усвідомити свій рівень досягнень відповідно до сформованості програмних результатів, визначених в освітньому стандарті.
Ключові слова
підготовка фахівців з електричної інженерії, професійні компетентності, педагогічна діагностика, засоби діагностики, візуалізація рівня сформованості професійних компетентностей
Бібліографічні посилання
- Компетентнісний підхід у сучасній освіті : світовий досвід та українські перспективи: бібліотека з освітньої політики / під заг. ред. О. В. Овчарук. К.: К.І.С., 2004. 112 с.
- Кузьміченко І.Формування соціальнопрофесійної компетентності майбутнього інженера. Вісник ЛНУ імені Тараса Шевченка. 2014. № 23 (186).Ч. 3.С. 220–224.
- Chornyi O., Herasymenko L. and Zelenska L. Diagnostic Assessment Of The Competency Maturity Of Electrical Engineers Through Profession-oriented problems”, Problems of Automated Electrodrive. Theory and Practice (PAEP), IEEE. 2020. Рp. 423–426. doi: 10.1109/PAEP49887.2020.9240864.
- Нізовцев А. Розробка моделі професійної компетентності інженера. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології. 2013. № 8. С. 243–255.
- Огороднічук І. Особливості формування компетентності майбутніх інженерів, Наука і освіта. 2013. № 1–2. С. 193–197.
- Мокін Б., Мізарний В., Мензул О. Формування професійної компетентності студентів в умовах професійно-практичної підготовки. Вісник Вінницького політехнічного інституту. 2011. № 5. С. 199–203.
- Kaнівець M. Сутність професійної підготовки майбутніх інженерів. Проблеми та перспективи формування національної гуманістично-технічної еліти: зб.наук.праць VI Kримські педагогічні читання: «Нові педагогічні технології в освіті та формування гуманітарно-технологічної еліти»: Матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 21-24 травня 2013 р. Том 34-35 (38-39). С. 44–51.
- Koкарєва A. М. Сучасний стан професіональної підготовки інженерів в технічному університеті. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка. Психологія. 2017. № 10. DOI: 10.18372/2411-264X.10.12509
- Романовський O. Професійна підготовка майбутнього фахівця в контексті фундаменталізації сучасної освіти. Професійна освіта. K.; Харків, 2009. С.132–139.
- Гладир А. І., Пупинін С. П. Концепція викладання циклу спеціальних дисциплін фахової підготовки інженерів-електромеханіків. Вісник Кременчуцького національного університету імені Михайла Остроградського. 2008. Випуск 3(50) Частина І. С.54–58.
- Zagirnyak M., Chornyi O., Serhiienko S. Innovative Technologies in Laboratory Workshop for Students of Technical Specialties . In: Kyiv, Proceedings of the First Ukraine Conference on Electrical and Computer Engineering (UKRCON), Kyiv, May 29-June 2, 2017. Kyiv, рp. 1216–1220. DOI: 10.1109 / UKRCON.2017.8100446.
- Chornyi O., Serhiienko S., Yudyna A., Sydorenko V. The analysis of the process of the laboratory practicum fulfillment and the assessment of its efficiency on the basis of the distance function. In: Kremenchuk Mykhailo Ostrohradskyi National University, Modern electrical and energy systems (MEES), Proceedings of the International Conference, Kremenchuk, November 15-17 2017. Kremenchuk. Рp. 328–331. DOI: 10.1109 / MEES.2017.8248924.
- Освітньо-професійна програма «Електроенергетика, електротехніка та електромеханіка» Режим доступу: http://saue.kdu.edu.ua/upload/documents/2020_141_prog.pdf
- Огнівчук Л. М. Оцінювання навчальних досягнень студентів вищих навчальних закладів на основі компетентнісного підходу. Освітологічний дискурс. 2014. № 3 (7). С. 154–165.
- Звонников В.И., Челышкова М.Б. Оценка качества результатов обучения при аттестации (компетентностный подход): учеб. пособие. М. 2012. 280 с.
- Титова Н. М. Оцінювання навчальних досягнень студентів як наукова проблема. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманова. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2010. Вип. 23. С. 324–329.
- Чернявская А. П. Оценивание учебных достижений студентов вузов. Проблемы высшей школы. 2006. № 3. С. 67–79.
- Araújo R., Brant-Ribeiro T., Cattelan R., Amo S., Ferreira H.N.M. Personalization of interactive digital media in ubiquitous educational environments. In Proceedings of the IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics. Рp. 3955–3960. https://doi.org/10.1109/SMC.2013.675
- Ferreira H.N.M., Ribeiro T., Araújo R., Dorça F., Cattelan R. An automatic and dynamic student modeling approach for adaptive and intelligent educational systems using ontologies and bayesian networks. In Proceedings of the 28th International Conference on Tools with Artificial Intelligence. Рp. 738–745. https://doi.org/10.1109/ICTAI.2016.0116
- Ferreira H.N.M., Oliveira G., Araújo R., Dorça F., Cattelan R. An open model for student assessment visualization. In Proceedings of the 19th IEEE International Conference on Advanced Learning Technologies. Рp. 375–379. https://doi.org/10.1109/ICALT.2019.00117
- Ferreira H.N.M., Araújo R., Dorça F., Cattelan R. Open student modeling for academic performance visualization in ubiquitous learning environments. In Proceedings of the IEEE International Conference on Systems, Man, and Cybernetics. Рp. 641–646. https://doi.org/10.1109/SMC.2017.8122679
- Bull S. and Wasson B. Competence visualisation: Making sense of data from 21st-century technologies in language learning, ReCALL, vol. 28. Рp. 147–165. DOI: https://doi.org/10.1017/S0958344015000282
- Ali L., Hatala M., Gašević D., Jovanović J. A qualitative evaluation of evolution of a learning analytics tool Comput. Educ. 2012. 58 (1). Рp. 470–489. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.08.030
- Яровий А. Про гносеологічну природу образного типу пізнання. Мультиверсум. 2006. № 56. С. 90–101.
- Shoelace Theorem. URL: https://artofproblemsolving.com/wiki/index.php?title=Shoelace_Theorem (дата звернення13.03.2021)
- Polygon Area. URL: https://mathworld.wolfram.com/PolygonArea.html (дата звернення13.03.2021).
