Автор(и):
- Дмітрієва Ніколь Субханівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0001-6492-3371
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2021.09.01.08
Мова статті: ENG
Анотація
Метою статті є висвітлення особливостей методики психологічної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту до діяльності тренера з виду спорту та її впровадження у закладах вищої освіти. Для досягнення мети здійснено аналіз та узагальнення наукової літератури з питань, пов’язаних з психологічною підготовкою майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту до діяльності тренера з виду спорту; формулювався категоріальний апарат дослідження та визначалися об’єкт, предмет, концепція та загальна гіпотеза дослідження. Методика психологічної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту до діяльності тренера з виду спорту у закладах вищої освіти передбачає послідовний рух за навчальними рівнями: рівень мотивації до професійної підготовки до діяльності тренера з виду спорту, рівень теоретичного досвіду, рівень практичного досвіду. Впровадження розробленої методики психологічної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту до діяльності тренера з виду спорту здійснювалося під час теоретичних та практичних занять з дисциплін «Вступ до спеціальності», «Теорія і методика фізичного виховання», «Теорія і методика гімнастики», «Основи спортивного тренування», «Олімпійський і професійний спорт» та проведення тренерської практики. Необхідною технологічною умовою реалізації провідної ідеї є дотримання суворої послідовності в засвоєнні навчального матеріалу: освоєння досліджуваної інформації формування умінь використовувати цей матеріал, формування умінь адекватно діяти в умовах професійної діяльності. Організація психологічної підготовки майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту до діяльності тренера з виду спорту здійснювалося під час практичних занять з фахових дисциплін включає такі складові: форми системи формування психологічної готовності майбутніх фахівців з фізичної культури і спорту до діяльності тренера з виду спорту, інтерактивні освітні технології, ділові ігри, які передбачають виконання майбутніми фахівцями з фізичної терапії та ерготерапії професійних завдань і обов’язків, проблемно орієнтоване навчання, проектно орієнтоване навчання, командно орієнтоване навчання, засоби фізичноо виховання та спортивної підготовки, підручники, навчальні посібники, тестові завдання, засоби інформаційних та комунікаційних технологій.
Ключові слова
професійна підготовка, психологічна підготовка майбутніх фахівців, фізична культура і спорт, професійна підготовка у закладах вищої освіти, діяльність тренера з виду спорту
Бібліографічні посилання
- Crust, L., Clough, P. (2011). Developing mental toughness: From research to practice. Journal of Sport Psychology in Action, 2, 21-32.
- Curry, L., Maniar, S. (2003). Academic Course Combining Psychological Skills Training and Life Skills Education for University Students and Student-Athletes. Journal of Applied Sport Psychology, 15. 270-277. doi: 10.1080/10413200305384.
- Danylevych, M. (2018). Professional training of future specialists in physical education and sports for recreational and health activities: theoretical and methodological aspect [Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoho vykhovannia ta sportu do rekreatsiino-ozdorovchoi diialnosti: teoretyko-metodychnyi aspekt]: monograph. LA «Piramida», Lviv, 460. [in Ukrainian]
- Driska, A., Kamphoff, C., Armentrout, S. (2012). Elite swimming coaches’ perceptions of mental toughness. The Sport Psychologist, 26, 186-206.
- Ghasemi, A., Yaghoubian, A., Momeni, M. (2012). Mental toughness and success levels among elite fencers. Advances in Environmental Biology, 6(9), 2536-2540.
- Gordon, S. (2012). Strengths-based approaches to developing mental toughness: Team and individual. International Coaching Psychological Review, 7(2), 210-222.
- Gucciardi, D. (2012). Measuring mental toughness in sport: A psychometric examination of the Psychological Performance Inventory-A and its predecessor. Journal of Personality Assessment, 94(4), 393-403.
- Gucciardi, D., Gordon, S., Dimmock, J. (2008). Towards an understanding of mental toughness in Australian football. Journal of Applied Sport Psychology, 20, 261-281.
- Gucciardi, D., Gordon, S. Dimmock, J. (2009). Advancing mental toughness research and theory using personal construct psychology. International Review of Sport and Exercise Psychology, 2, 54-72.
- Hill, D. M., and Shaw, G. (2013). A qualitative examination of choking under pressure in team sport. Psychol. Sport Exerc., 14, 103–110. doi: 10.1016/j.psychsport.2012.07.008
- Jones, G., Hanton, S., Connaughton, D. (2002). What is this thing called mental toughness? An investigation into elite performers. Journal of Applied Sport Psychology, 14, 205-218.
- Mahoney, J. Gucciardi, D., Ntoumanis, N., Mallet, C. (2014). Mental toughness in sport: Motivational antecedents and associations with performance and psychological health. Journal of Sport and Exercise Psychology, 36(3), 281-292.
- Medynskyi, S. (2016). Content of professional training of specialists in physical education and sports in the USA [Zmistove napovnennia profesiinoi pidhotovky fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia i sportu v SShA]. Scientific journal of the National Pedagogical Dragomanov University. Series № 15. Scientific and pedagogical problems of physical culture (physical culture and sports), 8(78)16, 54-56. [in Ukrainian]
- Melnyk, E.V., Sylych, E. V., Kukhtova, N. V. (2014). Trainer psychology: theory and practice: guidelines [Psykholohyia trenera: teoryia y praktyka: metodycheskye rekomendatsyy]. VHU ymeny P.M. Masherova, Vitebsk, 58. [in Russian]
- McEwan, D., Beauchamp, M. R. (2014). Teamwork in sport: a theoretical and integrative review. Int. Rev. Sport Exerc. Psychol., 7, 229–250. doi: 10.1080/1750984X.2014.932423
- Morgan, P. B. C., Fletcher, D., Sarkar, M. (2015). Understanding team resilience in the world’s best athletes: a case study of a rugby union world cup winning team. Psychol. Sport Exerc., 16, 91–100. doi: 10.1016/j.psychsport.2014.08.007
- Olusoga, P., Maynad, I., Butt, J., Hays, K. (2014). Coaching under pressure: Mental skills training for sports coaches. Sport and Exercise Psychology Review, 10(3), 31-4.
- Parkes, J., Mallet, C. (2011). Developing mental toughness: Attributional style retraining in rugby. The Sports Psychologist, 25(3), 269-287.
- Prytula, A.L.. (2015). Professional training of physical culture teachers for use in national martial arts career. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 19, 62-67. doi: 10.15561/18189172.2015.0112.
- Slack, L., Maynard, I., Butt, J., Olusoga, P. (2015). An evaluation of a mental toughness education and training program for early-career English football league referees. Sport Psychologist, 29(3), 237-257.
- Smith, B., McGannon, K. R. (2018). Developing rigor in qualitative research: problems and opportunities within sport and exercise psychology. Int. Rev. Sport Exerc. Psychol., 11, 101–121. doi: 10.1080/1750984x.2017.1317357
- Sushchenko, L. P. (2000). Professional training of future specialists in physical education and sports: information aspect [Profesiina pidhotovka maibutnikh fakhivtsiv fizychnoho vykhovannia ta sportu :informatsiinyi aspekt]. Pedagogy. Scientific works, 7, 122-126. [in Ukrainian]
- Svistelnyk, I. R. (2007). Higher physical education: trends in information development [Vyshcha fizkulturna osvita: tendentsii informatsiinoho rozvytku]. Theory and methods of physical education, 4, 8-10. [in Ukrainian]
- Temerivska, T. H. (2010). The state of readiness of students of the Faculty of Physical Culture and Human Health for future professional activity [Stan hotovnosti studentiv fakultetu fizychnoi kultury ta zdorov’ia liudyny do maibutnoi profesiinoi diialnosti]. Pedagogics, psychology, medical-biological problems of physical training and sports, 11, 123-124. [in Ukrainian]
- Van Dinther M., Dochy F., Segers M., Braeken J. (2013). The construct validity and predictive validity of a selfefficacy measure for student teachers in competence-based education. Studies in Educational Evaluation, 39(3), 169-179. doi:10.1016/j.stueduc.2013.05.001.
- Weinberg, R., Butt, J., Culp, B. (2011). Coaches’ views of mental toughness and how it is built. International Journal of Sport and Exercise Psychology, 9(2), 156-172.
- Weinberg, R., Freysinger, V., Mellano, K., Brookhouse, E. (2016). Building mental toughness: Perceptions of sport psychologists. Sport Psychologist, 30(3), 231-241.
- Wergin, V. V., Mallett, C. J., Mesagno, C., Zimanyi, Z., Beckmann, J. (2019). When You Watch Your Team Fall Apart – Coaches’ and Sport Psychologists’ Perceptions on Causes of Collective Sport Team Collapse. Front. Psychol., 10:1331. doi: 10.3389/fpsyg.2019.01331
