Автор(и):
- Черненко Варвара Петрівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-2728-6876
- Махиня Тетяна Анатоліївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-4065-0465
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2021.09.02.03
Мова статті: UKR
Анотація
Сучасна вища освіта характеризується великим вибором і високою конкуренцією наданих освітніх послуг з боку як державних, так і приватних закладів вищої освіти. У багатьох регіонах існує досить велика кількість закладів вищої освіти, які видають дипломи державного зразка за однаковими спеціальностями. У статті висвітлено результатами маркетингового дослідження мотиваційного профілю 75 потенційних абітурієнтів на основі онлайн опитування випускників трьох закладів загальної середньої освіти м. Кременчук Полтавської області: Кременчуцького ліцею № 30 «Олімп» ім. Н. М. Шевченко, Кременчуцького ліцею № 17 «Вибір» ім. Н. Г. Неленя, Кременчуцького ліцею № 6 «Правобережний». За результатами дослідження з’ясовано, що серед 10 закладів вищої освіти Полтавщини Кременчуцький національний університет імені Михайла Остроградського (КрНУ) посідає впевнене друге місце за п’ятьма параметрами – кількістю здобувачів, матеріально-технічною базою, професійною кваліфікацією викладачів, конкурсом під час вступу, працевлаштуванням випускників. Не зважаючи на те, що КрНУ, як один з найбільших закладів вищої освіти Полтавської області, не поступається іншим закладам вищої освіти за затребуваністю спеціальностей, професіоналізму викладачів і працевлаштуванню своїх випускників, криза в системі освіти обумовлює необхідність ведення напруженої роботи щодо залучення потенційних абітурієнтів і підвищення конкурентоспроможності вишу. Проведене опитування потенційних абітурієнтів, що навчаються в закладах загальної середньої освіти м. Кременчук, щодо якості освітніх послуг в Полтавській області дозволило виявити характер та основні канали інформованості абітурієнтів про виші та вищу освіту. Встановлено, що більшості сьогоднішніх абітурієнтів під час вибору КрНУ переважно орієнтуються на думку тих, хто там навчається при мінімальному впливі реклами (газети, журнали, телебачення). Отже, під час впровадження маркетингових заходів в сфері освітніх послуг необхідно враховувати, що цільова аудиторія ділиться на споживачів і осіб, що приймають рішення, традиційна реклама закладу вищої освіти в газетах і журналах, на радіо і телебаченні є неефективною, а попит на освітню послугу з боку абітурієнта, який відповідає вимогам вишу, може бути не задоволений. За результатами опитування підготовлено методичні рекомендації щодо посилення маркетингової політики КрНУ, що можуть бути покладені в основу формування програми розвитку зовнішніх комунікацій для підвищення інформованості потенційних абітурієнтів про конкурентні переваги закладу вищої освіти на етапі вибору професії.
Ключові слова
маркетинг, заклад вищої освіти, ринокосвітніх послуг, маркетингове дослідження, абітурієнт, опитування.
Бібліографічні посилання
- Маркетингова політика закладу вищої освіти : колективна монографія / за заг. ред. Н. Л. Савицької. Харків : ХДУХТ. 2018. 163 с.
- Оболенська Т. Є. Маркетинг у сфері освітніх послуг : автореф. дис. на здобуття наук. ступеня д-ра екон. наук : 08.06.02. Харків. 2002. 33 с.
- Teletov A. S., Teletova S.G. Marketing of education at the Ukrainian higher educational institutions. Marketing and Management of Innovations. № 4. P. 47–56.
- Білоусова С. В. Маркетинг освітніх послуг : стан, тенденції та перспективи. Бізнес-навігатор. 2015. № 1 (36). С. 39–43.
- Біленко Д. В. Особливості впровадження маркетингових заходів в сфері освітніх послуг. Економiка i органiзацiя управлiння. 2018. № 3 (31). С. 57–64. DOI 10.31558/2307-2318.2018.3.6.
- Лялюк А. Особливості використання стратегічного маркетингу вищими навчальними закладами. Економічний часопис Східноєвропейського національного університету імені Лесі Українки. Розділ ІІІ. Економіка та управління підприємствами. 2018. № 4. С. 70–78. DOI 10.29038/2411-4014-2018-04-70-78.
- Saginova O., Belyansky V. Facilitating innovations in higher education in transition economies. International Journal of Educational Managemen. 2008. Vol. 22. Р. 341–351.
- Дмитрів А. Я. Функціональний підхід до застосування маркетингу для розвитку діяльності закладів вищої освіти. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 3. Т. 1. С. 123–129.
- Семенюк С. Б. Маркетинг інновацій на ринку освітніх послуг / Маркетинг і менеджмент інновацій, 2012. № 2. С. 39–44.
- Чайка І. П. Холістичний маркетинг і його значення у функціонуванні вищого навчального закладу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2013. №3. С. 53–60.
- Лилик С. В. Задоволеність споживачів освітніх послуг як мета і критерій ефективності навчальних закладів. Маркетинг в Україні. 2011. № 05-06 (69). С. 57–58.
- Опитування за допомогою гугл-форми «Мотиваційний профіль абітурієнта». Режим доступу: https://forms.gle/uZBP3UNM2ivC7GwW6 (дата звернення 30.05.2021).
- Тєлєтов О.С. Рекламна діяльність вищого навчального закладу. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2011. № 2. С. 53–64.
- Drapińska A. Zarządzanie relacjami na rynku usług edukacyjnych szkół wyższych / Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa. 2011. 263 str.
- Жарська І. О. Методичні основи дослідження поведінки споживачів у сфері освітніх послуг. Маркетинг і менеджмент інновацій. 2014. № 2. С. 81–94.
- Luminiţa Nicolescu. Applying marketing to Higher education: scope and limits. Management & Marketing. 2009. Vol. 4 (2). Р. 35–44.
- Карпіщенко М. Ю., Мілютіна В. В. Складання програми просування освітніх послуг вищих навчальних закладів на основі дослідження абітурієнтів Сумської області. Вісник Ужгородського університету. Серія економіки. 2010. № 2. С. 112–121.
- Добрянська В. В., Кодак О. А., Верпета Я. В. Розвиток маркетингу закладів вищої освіти на основі дослідження поведінки споживачів освітніх послуг. Ефективна економіка. 2020. № 7. DOI: 10.32702/2307-2105-2020.7.66.
- Сагайдак М. П. Дослідження чинників впливу на поведінку споживачів освітніх послуг / Стратегія підприємства: зміна парадигми управління та інноваційні рішення для бізнесу : зб. матеріалів Міжнар. наук.-практ. конф. 2013. С. 404–406.
- Шульпіна Н. В. Маркетинговий аналіз особливостей поведінки споживачів освітніх послуг. Молодий вчений. 2015. № 11 (26). С. 119–123.
