Візуальна грамотність як складова мультиграмотності особистості: шляхи розвитку

Автор(и):

DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2021.09.02.05

Мова статті: UKR

Анотація

Сучасне інформаційне суспільство ставить перед особистістю серйозні виклики, що вимагають вироблення нових компетенцій. У наведеному дослідженні увага зосереджена на понятті візуальної грамотності, його тлумаченні та визначенні функціонування у контексті мультиграмотної особистості. Формування компетенції візуальної грамотності  безпосередньо пов’язане з реаліями інформаційного суспільства, що вимагає володіння новітніми технологіями пошуку та обробки інформації, критичного й творчого опрацювання повідомлень, що надходять із засобів масової інформації, соцмереж, мережі інтернет тощо. Значний відсоток усієї інформації, що надходить до людини з таких джерел, становлять візуальні об’єкти. Відтак  перед суспільством стоїть завдання виробити навички грамотного тлумачення такої інформації, метою якого може бути як глибоке розуміння смислу зображеного, так і уникнення маніпулятивних інтенцій засобів масової інформації. Саме тому візуальна грамотність бачиться не лише як компетенція фахового спрямування, а й як складова загального культурного розвитку особистості. Інтенсивний розвиток мережі інтернет, поширення вільного доступу до інформації призводить до розгубленості особистості з причин неможливості обробити значний її  обсяг. Запобігти поверхневому прочитанню, тлумаченню й застосуванню візуальних образів можна завдяки утвердженню селективного пошуку наявних у мережі зображень або створенню власних, інтерпретації зображень у різних контекстах, розвитку візуального мислення. Підкреслено вплив візуального повороту на освіту й наголошено на необхідності вироблення компетенцій візуальної грамотності педагогічними працівниками, що на сучасному етапі є активними продуцентами візуального навчального контенту. У статті проаналізовано вітчизняні й зарубіжні дослідження у сфері візуальної грамотності та медіаграмотності, виявлено основні параметри візуальної грамотності, накреслено принципи роботи з візуальними образами та визначено інструменти, за допомогою яких вони створюються.

Ключові слова

медіаграмотність, візуальне мислення, пізнання

Бібліографічні посилання

  1. Ільїна Г. Візуальна грамотність у контексті когнітивних та освітніх процесів. Вісник Київського національного торговельно-економічного університету. 2018. № 1. С. 156-168.
  2. Грей Д., Браун С., Макануфо Дж. Геймшторминг. Игры, в которые играет бизнес. Санкт-Петербург, 2012. 288 с.
  3. Єрко Г., Жалко Т. Медіаграмотність як складова циклу дисциплін гуманітарної та соціально-економічної підготовки у закладах вищої освіти: методичні аспекти. Збірник статей Восьмої міжнародної науково-методичної конференції «Критичне мислення в епоху токсичного контенту». Київ: Центр Вільної Преси, Академія україн-ської преси, 2020. 286-291 c.
  4. Концепція впровадження медіаосвіти в Україні. Схвалено постановою Президії НАПН України 20.05.2010, протокол № 1-7/6-150/. URL: http://osvita.mediasapiens.ua (дата звернення 10.05.2021).
  5. Кремень В., Ільїн В. Презентація візуальної грамотності в освітньому процесі та її експлікація у культурі мислення. Інформаційні технології і засоби навчання , 2020, № 1, с. 1-12.
  6. Макарова К. Формирование визуальной грамотности зрительской аудитории современного искусства : магистерская дис. Екатеринбург, 2017. 90 с.
  7. Масімова Л. Г. Візуальна грамотність в системі медіаосвіти. URL : http://sn-philolsocom.crimea.edu/arhiv/2013/uch_26_3filol/029_masi.pdf (дата звернення 10.05.2021).
  8. Медіаграмотність на уроках суспільних дисциплін: посібник для вчителя. За ред. В. Іванова, О. Волошенюк, О. Мокрогуза. Київ: Центр вільної преси, Академія української преси, 2016. 201 с.
  9. Медіаосвіта та медіаграмотність: підручник для роботи педагогічних коледжів. Ред.-упор. В. Ф. Іванов, О. В. Волошенюк; За наук.ред. В. В. Різуна. Київ: Центр Вільної Преси, 2014. 431 с.
  10. Роэм Д. Визуальное мышление. Как “продавать” свои идеи при помощи визуальных образов. Москва: Манн, Иванов, Фербер, Эскмо, 2013. 300 с.
  11. Тоффлер Э. Шок будущего. Москва: Издательство ACT, 2004. 557 с.
  12. Череповська Н. Візуальна медіакультура: розвиток критичного мислення і творчого сприймання. Київ: Міленіум, 2014. 116 с.
  13. Association of College and Research Libraries, “ACRL Visual Literacy Competency Standards for Higher Education,” American Library Association (October 2011), http://www.ala.org/acrl/standards/visualliteracy (accessed 30 April 2012).
  14. Barnes B. Susan. An Introduction to Visual Communication: From Cave to Second Life. N. Y. : Peter Lang Publishing Inc., 2011, 273 p.
  15. Debes J. L. Some Foundations for Visual Literacy. Audiovisual Instruction. 13, 1968, pp. 961–964.
  16. Dondis A. Dondis. A Primer to Visual Literacy. Cambridge & London : The MIT press, 1998, 194 p.
  17. Hattwig D., Bassert K., Medaille A., Burgess J. Visual Literacy Standards in Higher Education: an Opportunities for Libraries and Student Learning. Libraries and the Academy. Vol. 13. № 1, 2013, pp. 61–89.
  18. Jewitt C. Multimodality, «Reading», and «Writing» for the XXI Century. Discourse: Studies in the Cultural Politics and Education. Vol. 26, No 3, September, 2005, pp. 315–331.
  19. Levie W. H., Lentz R. Effects of Text Illustrations: A Review of Research. Educational Communications and Technology Journal. Vol. 30, № 4, 1982, pp. 195-232.
  20. Lowe, R. Visual Literacy In Science and Technology Education. UNESCO International science, technology & environmental education newsletter, Vol. XXV, No. 2, 2000, p. 2.
  21. Matusiak К. Visual Literacy in Practice: Use of Images in Students’ Academic Work. College & Research Libraries. Vol. 80. № 1, 2019, pp. 123-139.
  22. Mirzoeff N. How to See the World. An Introduction to Images, from SelfPortraits to Selfies, Maps to Movies, and More. L. : Routledge, 2015, 352 p.
  23. Purgar K. Visual studies and the pictorial turn: Twenty years later. IMAGES. Journal for visual studies. 2014. URL: https://www.visual-studies.com/images/no2/purgar.html (дата звернення 10.05.2021).