Автор(и):
- Ткачук Галина Володимирівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6926-1589
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2021.09.03.01
Мова статті: UKR
Анотація
В статті розглядається питання організації персоналізованого навчання студентів закладу вищої освіти шляхом проєктування педагогічної моделі навчання. З’ясовано, що персоналізоване навчання дає змогу удосконалити освітній процес, побудувати освітню траєкторію навчання студента у відповідності з його індивідуальними освітніми потребами, інтересами, вподобаннями і здібностями. У пропонованій нами педагогічній моделі розкривається структура і зміст персоналізованого навчання закладів вищої освіти, центральною фігурою якої є студент, його освітні потреби, інтереси та задатки. Нами визначено ціль реалізації персоналізованого навчання, принципи та основні етапи, що відображають динаміку його функціонування, а також педагогічні умови ефективної реалізації пропонованої моделі. Серед основних принципів, які визначають логіку персоналізованого навчання визначено принцип свідомості та активності студента, доступності та зрозумілості змісту освіти, гнучкості та адекватності освітнього процесу, принцип послідовності та дозованості освітнього контенту, соціальної участі учасників освітнього процесу, контролю та самоконтролю. Реалізацію моделі доцільно здійснювати поетапно, що включає процеси ініціювання, діагностики та проєктування, інтеграції, при чому останній процес відбувається постійно. В роботі також визначено педагогічні умови, які є головною умовою ефективності персоналізованого навчання. У процесі реалізації персоналізованого навчання доцільно дотримуватись нормативно-змістових, соціально-психологічних та організаційно-педагогічних умов забезпечення освітнього процесу. Розробка моделі дала змогу виявити певні характеристики персоналізованого навчання. Зокрема, воно дає змогу значно підвищити мотивацію до навчання, побудувати індивідуальну освітню траєкторію, адаптувати навчальний процес у відповідності до взаємодій студента та за допомогою механізмів систем електронного середовища.
Ключові слова
персоналізоване навчання, адаптивне навчання, модель навчання, педагогічні умови, інформаційно-освітнє середовище, заклад вищої освіти
Бібліографічні посилання
- Баранова О. В., Артюх В.О. Персоналізація навчання та новітні технології як відповідь на глобальні виклики сучасності. Научные труды SWorld. 2016. Вып. 45. Т. 5. С. 28-33.
- Дем’яненко В.М. Освітні сервіси персоналізованого навчання. Комп’ютер у школі та сім’ї. №5. 2017. С.19-22. URL: https://core.ac.uk/download/pdf/144470807.pdf.
- Кухаренко В. М. Тьютор дистанційного та змішаного навчання : навч. посібник. Харків : Міленіум, 2019. 307 с. URL: http://repository.kpi.kharkov.ua/bitstream/KhPI-Press/42981/3/Book_2019_Kukharenko_Tiutor.pdf.
- Медведєва М. О. Дослідження передумов впровадження особистісно орієнтованого навчання теоретичних основ інформатики. Вісник Луганського національного університету імені Тараса Шевченка, 2010. № 1 (188). С. 173-185.
- Осадча К., Осадчий В., Спірін О., Круглик В. Реалізація індивідуалізації та персоналізації навчання засобами Moodle. Молодь і ринок. №1 (187). 2021. С.38-43. http://mir.dspu.edu.ua/article/view/228274/227419.
- Якубов С. Персоналізоване навчання в загальноосвітній школі: основні визначення та шлях до впровадження. Директор школи. 9 (117). 2016. С.59-72.
- Aeiad E., Meziane F. An adaptable and personalised E-learning system applied to computer science Programmes design. Education and Information Technologies. 24, 2019. 1485–1509. https://doi.org/10.1007/s10639-018-9836-x.
- Alamri H., Lowell V., Watson W., Watson S.L. Using personalized learning as an instructional approach to motivate learners in online higher education: Learner self-determination and intrinsic motivation. Journal of Research on Technology in Education, 52 (3), 2020. 322-352, DOI: 10.1080/15391523.2020.1728449.
- Atif Y., Benlamri R., Berri, J. Learning Objects Based Framework for Self-Adaptive Learning. Education and Information Technologies. 8, 2003. 345–368. https://doi.org/10.1023/B:EAIT.0000008676.64018.af.
- Benhamdi S., Babouri A., Chiky R. Personalized recommender system for e-Learning environment. Education and Information Technologies, 22, 2017. 1455–1477. https://doi.org/10.1007/s10639-016-9504-y.
- Bernacki, M. L., Walkington, C. The role of situational interest in personalized learning. Journal of Educational Psychology, 110(6). 2018. 864–881. https://doi.org/10.1037/edu0000250
- Bray B., McClaskey K. Make Learning Personal. The What, Who, WOW, Where, and Why. Corwin, 2015. 288 р.
- Campo M., Amandi A., Biset J.C. A software architecture perspective about Moodle flexibility for supporting empirical research of teaching theories. Education and Information Technologies. 26, 2021. 817–842. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10291-4.
- DeMink-Carthew J., Netcoh S., Farber K. Exploring the Potential for Students to Develop Self-Awareness through Personalized Learning. The Journal of Educational Research. 113 (3), 2020. 165-176, DOI: 10.1080/00220671.2020.1764467.
- DeMink-Carthew J., Olofson M.W., LeGeros L., Netcoh S., Hennessey S. An Analysis of Approaches to Goal Setting in Middle Grades Personalized Learning Environments. Research in Middle Level Education Online. 40 (10), 2017. 1-11, DOI: 10.1080/19404476.2017.1392689.
- Drexler W. The networked student model for construction of personal learning environments: Balancing teacher control and student autonomy. Australasian Journal of Educational Technology, 26(3). 2010. https://doi.org/10.14742/ajet.1081.
- Ellis G. Grand challenges for engineering. IEEE Engineering Management Review, 37(1), 2009. 3-3.
- Mintii I. Using Learning Content Management System Moodle in Kryvyi Rih State Pedagogical University educational process. CEUR Workshop Proceedings. 2020. 293-305. http://ceur-ws.org/Vol-2643/paper17.pdf.
- Murray M.C., Pérez J. Informing and Performing: A Study Comparing Adaptive Learning to Traditional Learning. Informing Science: The International Journal of an Emerging Transdiscipline. Volume 18. 2015. pp. 111-125. DOI: https://doi.org/10.28945/2165.
- Osadchyi V., Krasheninnik I., Spirin O., Koniukhov S., Diuzhykova T. Personalized and Adaptive ICT-Enhanced Learning: A Brief Review of Research from 2010 to 2019. CEUR Workshop Proceedings. 2020. 547-558. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2732/20200559.pdf
- Puliaieva A., Kravtsova L., Zaytseva T. Formation of Personalized Learning Path for Foreign Students Based on the MOODLE E-Learning Platform Using SCORM-Package. CEUR Workshop Proceedings. 2020. 839-853. http://ceur-ws.org/Vol-2732/20201129.pdf
- Troussas C., Chrysafiadi K., Virvou M. Personalized tutoring through a stereotype student model incorporating a hybrid learning style instrument. Education and Information Technologies, 26. 2021. 2295–2307. https://doi.org/10.1007/s10639-020-10366-2.
- Walkington C., Bernacki M.L. Appraising research on personalized learning: Definitions, theoretical alignment, advancements, and future directions. Journal of Research on Technology in Education, 52 (3), 2020. 235-252. DOI: 10.1080/15391523.2020.1747757.
