Автор(и):
- Ключкович Тетяна Василівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0003-3702-1086
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2021.09.03.02
Мова статті: UKR
Анотація
У статті проаналізовано сучасну ситуацію з академічною мобільністю студентів у Словацькій Республіці в умовах освітньої інтернаціоналізації. З’ясовано основні умови та інструменти реалізації академічної мобільності в Словаччині. Академічна мобільність для всіх учасників освітнього процесу в сучасних умовах є важливою складовою інтернаціоналізації вищої освіти. Визначено, що реалізація стратегії розвитку міжнародної мобільності є одним із пріоритетних завдань національної політики у Словацькій Республіці. Академічна мобільність знаходить системну підтримку на рівні державної політики Словаччини. Для реалізації академічної мобільності створені відповідні умови на інституційному, національному та загальноєвропейському рівнях. Поряд з перевагами, інтернаціоналізація та мобільність формують нові виклики перед словацьким суспільством. У цій статті розглядаються три аспекти потоків студентської мобільності: вихідна мобільність, вхідна мобільність і баланс мобільності. В Словаччині існує проблема дисбалансу між вхідною та вихідною формами мобільності. Емпірично встановлено, що Словаччина належить до країн із сильними потоками вихідної ступеневої мобільності. В контексті європейської інтеграції Словаччини відбулося зростання кількості студентів, які беруть участь у програмах академічної мобільності. Чинниками, які стимулюють вихідну академічну мобільність словацьких студентів, є привабливий імідж закордонних університетів, якість навчання та освітніх послуг, кращі можливості працевлаштування, різноманітні стипендіальні програми, нижчий рівень витрат на навчання, соціальна підтримка студентів та ін. Такі фактори як мова, історичні зв’язки, географічна відстань, двосторонні відносини та політичні рамки є визначальними для студентів при виборі країни для навчання. Попри очевидні переваги міжнародної мобільності, дослідники все частіше наголошують на проблемі «відпливу мізків» і втраті інтелектуального потенціалу. Проблема Словаччини полягає в тому, що студенти не повертаються до рідної країни після завершення навчання за кордоном. Академічна мобільність у Словаччині стала одним із каналів міграції. У довгостроковій перспективі послаблюється потенціал освіченого та висококваліфікованого населення, що може негативно позначитися на розвитку суспільства в економічному, культурному, науковому та соціальному аспектах. На основі аналізу актуального стану мобільності в Словаччині зроблено висновок, що система вищої освіти країни характеризується значним ступенем інтернаціоналізації.
Ключові слова
Словаччина, вища освіта, іноземні студенти, освітня міграція, вхідна мобільність, вихідна мобільність
Бібліографічні посилання
- Закон України «Про вищу освіту» від 01.07.2014 р. Відомості Верховної Ради. 2014. № 37-38. С. 2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (дата звернення 02.08.2021).
- Інтернаціоналізація вищої освіти в Україні: методичні рекомендації / За ред. І. Степаненко. К.: ІВО НАПН України, 2016. 158 с.
- Ключкович Т. В. Інтеграція системи вищої педагогічної освіти Словацької Республіки у європейський освітній простір: дис. … канд. пед. наук: 13.00.01; Дрогобиц. держ. пед. ун-т ім. Івана Франка. Дрогобич, 2017. 267 с.
- Bahna M. Slovenskí absolventi vysokoškolského štúdia v zahraničí: Únik mozgov, alebo otvárajúce sa mobilitné kanály na Slovensku? [Slovak graduates: Brain drain or opening mobility channels in Slovakia]. Working Papers in Sociology. 2015/1. S. 1–13. URL: http://www.sociologia.sav.sk/cms/uploaded/2179_attach_bahna_brain_drain_PT12015b.pdf (дата звернення 02.08.2021).
- Communiqué of the Conference of European Ministers Responsible for Higher Education, Leuven and Louvain-la-Neuve. 28-29 April 2009. URL: http://www.ehea.info/Upload/document/ministerial_declarations/ Leuven_Louvain_la_Neuve_ Communique_April_2009_595061.pdf (дата звернення 02.08.2021).
- Dlhodobý zámer vo vzdelávacej, výskumnej, vývojovej a ďalšej tvorivej činnosti pre oblasť vysokých škôl na roky 2016–2021. Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu Slovenskej republiky. Číslo uznesenia: 507/2016. URL: https://rokovania.gov.sk/RVL/Resolution/16097/2 (дата звернення 02.08.2021).
- Hall R., Dráľ P., Fridrichová P., Lukáč S. Analýza zistení o stave školstva na Slovensku: To dá rozum. Bratislava: MESA10, 2019. 1127 s.
- Lipovská H., Fischer J. Brain Drain – Brain Gain: Slovak Students at Czech Universities. Journal in Efficiency and Responsibility in Education and Science. 2015. Vol. 8. No. 3. P. 54–59. https://doi.org/10.7160/eriesj.2015.080301 (дата звернення 02.08.2021).
- Mobility for better learning. Mobility strategy 2020 for the European Higher Education Area (EHEA). Bucharest, 2012. URL: http://www.ehea.info/media.ehea.info/file/2012_Bucharest/39/2/2012_EHEA_Mobility_Strategy_606392.pdf (дата звернення 02.08.2021).
- Nagyová А. Mobility vysokoškolských študentov v kontexte skvalitňovania vzdelávacieho systému vysokého školstva. Národný projekt „Vysoké školy ako motory rozvoja vedomostnej spoločnosti“. 13 s. URL: https://vysokoskolacidopraxe.cvtisr.sk/files/nagyova_mobility.pdf (дата звернення 02.08.2021).
- OECD. Education at a Glance 2020: OECD Indicators. Paris: OECD Publishing. 473 р.
- Programové vyhlásenie vlády Slovenskej republiky na obdobie rokov 2020–2024. URL: https://rokovania.gov.sk/RVL/Material/24756/1 (дата звернення 02.08.2021).
- Rome Ministerial Communue. 19 November 2020. URL: http://www.ehea.info/Upload/Rome_Ministerial_Communique.pdf (дата звернення 02.08.2021).
- Silles M., Abbott A. Determinants of International Student Migration. The World Economy. 2016. Vol. 39. Issue 5. P. 621–635. http://dx.doi.org/10.1111/twec.12319
- Centrum vedecko-technických informácií SR. URL: https://www.cvtisr.sk/ (дата звернення 02.08.2021).
- Teichler U. Academic Mobility and Migration: What We Know and What We Do Not Know. European Review. 2015. Vol. 23. No. S1. P. 6–37. https://doi.org/10.1017/S1062798714000787
- Teichler U. Internationalisation of Higher Education: European Experiences. Asia Pacific Education Review. 2009. Vol. 10 (1). P. 93–106. https://doi.org/10.1007/s12564-009-9002-7
- The European Higher Education Area in 2020: Bologna Process Implementation Report. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2020. 201 р.
- The Migrant Integration Policy Index. URL: https://www.mipex.eu/slovakia (дата звернення 02.08.2021).
