Автор(и):
- Шевченко Олександр Сергійович, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-4291-3882
- Штефан Людмила Володимирівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9910-5499
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2021.09.04.01
Мова статті: ENG
Анотація
Компетентнісний підхід є загально прийнятим у сучасній освіті. Компетентністю є спроможність виконувати варіативні практичні завдання у житті та професійній діяльності на достатньому професійному рівні, який обумовлений когнітивними здібностями та навичками, соціальною взаємодією, мотивацією та волею. Серед існуючих компетентностей, які мають бути сформованими у здобувача освіти, незалежно від профілю його навчання, є мовна, інформаційно-комунікаційна, загальнокультурна, екологічна, валеологічна (здоров’язбережувальна) та інші компетентності. В українському законодавстві валеологічна компетентність віднесена до категорії «громадянські та соціальні компетентності», в освітніх стандартах їй надається менше значення, чим, наприклад екологічній компетентності. Чітке визначення валеологічної компетентності нами не знайдене. На нашу думку, валеологічна компетентність – це спроможність вести здоровий спосіб життя, практикувати безпечну поведінку та надавати невідкладну допомогу. Для її формування у студентів немедичних вищих навчальних закладів вищої освіти нами запропонована начальна дисципліна «Педагогіка здоров’я». Дослідження є теоретичним, ґрунтується на аналізі наукових джерел та нормативно-правових актів України, у тому числі національних освітніх стандартів. Враховані також попередні дані щодо впровадження авторської програми дисципліни «Педагогіка здоров’я» у навчальний процес Української інженерно-педагогічної академії для студентів спеціальності «011 – Освітні, педагогічні науки» рівнів освіти «бакалавр» та «магістр». Сформульовані вимоги щодо формування валеологічної компетентності студентів немедичного профілю навчання відповідно до рівню освіти, запропонованих компонентів навчальної програми та складових компетентності (когнітивної, діяльнісної, мотиваційно-ціннісної та особистісної). Надане авторське визначення валеологічної компетентності доповнене списком її компонентів, які підлягають кваліметричній оцінці. Визначено перелік компетентностей, які є необхідною умовою для формування валеологічної компетентності, а також тих компетентностей, які формуються або вдосконалюються одночасно з валеологічної під час вивчення валеологічної дисципліни «Педагогіка здоров’я» студентами немедичного профілю навчання.
Ключові слова
компетентнісний підхід до навчання, стандарти вищої освіти України, структура валеологічної компетентності
Бібліографічні посилання
1. Faber, L.W. (2021). Cultural competence education for health professionals: Summary of a cochrane review. Explore, 17(4), 383-384. DOI: https://doi.org/10.1016/j.explore.2021.04.011
2. Zhao, Y., Llorente, A. M. P., Gómez, M. C. S. (2021). Digital competence in higher education research: A systematic literature review. Computers & Education, 168, 104212. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2021.104212.
3. Garzón-Artacho, E., Sola-Martínez, T., Romero-Rodríguez, J.-M., Gómez-García, G. (2021). Teachers’ perceptions of digital competence at the lifelong learning stage. Heliyon, 7(7), e07513. DOI: https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2021.e07513.
4. Romijn, B. R., Slot, P. L., Leseman, P. P. M. (2021). Increasing teachers’ intercultural competences in teacher preparation programs and through professional development: A review. Teaching and Teacher Education, 98, 103236. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2020.103236
5. Fauth, B., Decristan, J., Decker, A.-T., Büttner, G., Hardy, I., Klieme, E., Kunter, M. (2019). The effects of teacher competence on student outcomes in elementary science education: The mediating role of teaching quality. Teaching and Teacher Education, 86, 102882. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2019.102882
6. Glaesser, J. (2019). Competence in educational theory and practice: a critical discussion. Oxford Review of Education, 45(1), 70-85. DOI: https://doi.org/10.1080/03054985.2018.1493987
7. Law of Ukraine 2145-VIII “On Education“, adopted on 05 Sep 2017, with changes and additions from 18 Dec 2018-07 Sep 2021, valid. Information of the Verkhovna Rada (VVR), 2017, No.38-39, Art. 380. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]
8. Law of Ukraine 1556-VII “On higher education“, adopted on 01 Jul 2014, with changes and additions from 28 Dec 2014-07 Sep 2021, valid. Information of the Verkhovna Rada (VVR), 2014, No.37-38, Art. 2004. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]
9. Münch, R. (2012). Mit dem PISA-Express in die globale Wissensgesellschaft. In M. Pfadenhauer & A. M. Kunz (Eds.). Kompetenzen in der Kompetenzerfassung. Ansätze und Auswirkungen der Vermessung von Bildung (pp. 121–132). Weinheim: Beltz Juventa.
10. (2011).Teaching: the Reflective Profession. Incorporating the Northern Ireland Teacher Competences. 54. URL: https://is.gd/aupsVx (accessed 20.09.2021).
11. McKinnon, T., Smedley, C.T. & Evert, J. (2017). Service learning as a framework for competency-based local/global health education. Annals of Global Health, 82(6), p. 1034–1042. DOI: http://doi.org/10.1016/j.aogh.2016.11.004
12. Paquette, G., Marino, O., Bejaoui, R. (2021). A new competency ontology for learning environments personalization. Smart Learn. Environ, 8, 16. DOI: https://doi.org/10.1186/s40561-021-00160-z
13. Approved standards of higher education. Ministry of Education and Science of Ukraine, official website. URL: https://is.gd/y2c7EW (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]
14. Olle ten Cate (2017). Competency-Based Postgraduate Medical Education: Past, Present and Future. GMS J Med Educ, 34(5), Doc69. DOI: https://doi.org/10.3205/zma001146
15. Prediger, S., Schick, K., Fincke, F., Fürstenberg, S., Oubaid, V., Kadmon, M., Berberat, P. O., Harendza, S. (2020). Validation of a competence-based assessment of medical students’ performance in the physician’s role. BMC Med Educ, 20, 6. DOI: https://doi.org/10.1186/s12909-019-1919-x
16. Maksymchuk, B., Matviichuk, T., Solovyov, V., Davydenko, H., Soichuk, R., Khurtenko, O., Groshovenko, O., Stepanchenko, N., Andriychuk, Y., Grygorenko, T., Duka, T., Pidlypniak, I., Gurevych, R., Kuzmenko, V., Maksymchuk, I. (2020). Developing Healthcare Competency in Future Teachers. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 12(3), 24-43. DOI: https://doi.org/10.18662/rrem/12.3/307
17. Passport of specialty 13.00.01 – general pedagogy and history of pedagogy. Resolution of the Presidium of the High Attestation Commission of Ukraine No. 066-06/8 on 14 Sep 2006 “On approval of the list of passports in the field of pedagogical sciences” (valid on 07 Oct 2021). URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v06-0330-06#Text (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]
18. Golubkov’s method. System analysis laboratory. URL: http://systems-analysis.ru/golubkov_method.html (accessed 20.09.2021). [Russian]
19. Rybalko, L. M. (Ed.), Osadtsa, V. M. (Ed.) (2019). Health saving technologies in the educational environment. Collective monograph. Ternopil, 400. ISBN 978-617-7793-05-1. URL: https://is.gd/8CTJmG (accessed 20.09.2021).
20. Brekhman, I. I. (1990). Valeology – the science on health. Moscow: Physical Culture and Sports, 208. ISBN 5-278-00214-Х. [Russian].
21. Yeresko, O. V. (2018). Education of valeological values of adolescents in the process of educational and extracurricular activities. Diss. cand. ped. sciences spec. 13.00.07 “Theory and a technique of education” (011 – Educational, pedagogical sciences). National University of Life and Environmental Sciences of Ukraine, Volodymyr Dahl East Ukrainian National University, Kyiv. 172 p. URL: https://snu.edu.ua/wp-content/uploads/2018/11/Eresko-O.V.-dysertatsiya.pdf (accessed 20.09.2021). [Ukrainian].
22. Sulima, A. S. (2019). Methods of teaching the basics of health, valeology and conducting educational work on the formation of motivation for a healthy lifestyle: lecture texts: a textbook for students of higher education bachelor’s degree in secondary education. Specialty 014 – Secondary education (Human health). Vinnytsia. 182 p. URL: https://vspu.edu.ua/faculty/sport/doc/metod14.pdf (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]
23. Marik, P.E. (2015). Evidence-Based Critical Care. Springer International Publishing, 835. URL: https://www.springer.com/gp/book/9783319110196 (accessed 20.09.2021).
24. Halaidiuk, M., Maksymchuk, B., Khurtenko, O., Zuma, I., Korytko, Z., Andrieieva, R., Strykalenko, Y., Zhosan, I., Syvokhop, Y., Shkola, O., Fomenko, O., Maksymchuk, I. (2018). Teaching approaches in extracurricular physical activities for 12-14-year-old pupils under environmentally unfavourable conditions. Journal of Physical Education and Sport, 18 (4), 2284–2291. DOI: https://doi.org/10.7752/jpes.2018.04344
25. Paquette, G., Marino, O., Bejaoui, R. (2021). A new competency ontology for learning environments personalization. Smart Learn. Environ, 8, 16. DOI: https://doi.org/10.1186/s40561-021-00160-z
26. Mikisek, I. (2015). Evidence Based Management. Gabler Verlag, 131. ISBN 978-3-658-09774-5. URL: https://is.gd/vpLrdK (accessed 20.09.2021).
27. Сonstitution of the World Health Organization. Аdopted on 19 June-22 July 1946, entered into force on 7 April 1948, with changes and additions 3 February 1977-15 September 2005. New York, Geneva. 20 p. URL: https://www.who.int/governance/eb/who_constitution_en.pdf (accessed 20.09.2021).
28. Boychuk, Yu. D. (Ed.) (2017). General theory of health and healthcare: a collective monograph. Publisher Rozhko S. G., Kharkiv, Uktaine, 488. ISBN 978-966-97499-4-9.
29. Constitution of Ukraine. Аdopted on 28 Jun 1996, legislative act No. 254k/96-VR, with changes and additions from 08 Dec 2004-02 Dec 2019, is valid. Information of the Verkhovna Rada of Ukraine (IVR), 1996, No. 30, Art. 141. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/254к/96-вр (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]
30. Glaesser, J. (2019). Competence in educational theory and practice: a critical discussion. Oxford Review of Education, 45(1), 70-85. DOI: https://doi.org/10.1080/03054985.2018.1493987
31. Fleischer, J., Koeppen, K., Kenk, M., Klieme, E., Leutner, D. (2013). Kompetenzmodellierung: Struktur, Konzepte und Forschungszugänge des DFG-Schwerpunktprogramms [Competency modeling: structure, concepts and research approaches of the DFG priority program]. Z Erziehungswiss, 16, 5–22. DOI: https://doi.org/10.1007/s11618-013-0379-z [German].
32. Shevchenko, V. V. (2019). The reform of the higher education of Ukraine in the conditions of the military-political crisis. International Journal of Educational Development, 65, 237-253. DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijedudev.2018.08.009
33. European Commission (2013). ESCO: European Classification of Skills, Competences, Qualifications and Occupations. [Internet], URL: https://ec.europa.eu/esco/portal/home (accessed 20.09.2021).
34. WHO Framework Convention on Tobacco Control. URL: https://fctc.who.int/ (accessed 20.09.2021).
35. Standard of higher education of Ukraine, specialty 011 Educational, pedagogical sciences (master’s degree), approved by the Ministry of Education and Science of Ukraine order No. 520 on 11 May 2021 (valid on 07 Oct 2021). Approved standards of higher education. Ministry of Education and Science of Ukraine, official website. URL: https://is.gd/y2c7EW (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]
36. Ukrainian Engineering Pedagogics Academy. HEI review. URL: http://www.uipa.edu.ua/en/ (accessed 20.09.2021).
37. Shtefan, L. V., Shevchenko, A. S. (2019). Materials of academic discipline “Health Pedagogy”: lectures, guidelines for practical classes, extracurricular activities, curriculum, diagnostic tools, syllabus, exam tickets; for applicants for higher education degree “bachelor” full-time and part-time educational forms for the specialty 011 “Educational, pedagogical sciences”. Kharkiv: Ukrainian Engineering Pedagogics Academy. 171 p. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.4110899 [Ukrainian]
38. Poroshenko, M. A. (2019). Inclusive education: a textbook. Ukraine Agency LLC, Kyiv, Ukraine, 300. ISBN: 978-966-137-120-9. [Ukrainian]
39. Matveeva, N. (2017). Inclusive education in Ukraine: social and pedagogical aspects. Educational space of Ukraine, 11, 180-187. DOI: https://doi.org/10.15330/esu.11.180-187 [Ukrainian]
40. Shevchenko, A. S., Gavrilov, E. V. (2020). Infectious safety issues in work instructions and educational disciplines of valeology and health pedagogy on the example of the current COVID-19 coronavirus pandemic. Proceedings of the II International Scientific and Technical Internet Conference “Latest Technologies in Education, Science and Production” (April 16, 2020). Ukraine, Pokrovsk: SHEI “DonNTU”, 182-186. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3950555 [Russian].
41. Lysenko, O. (2017). Valuable attitude to health as a system-building component of value orientations of the personality. Educational space of Ukraine, 11, 144-154. DOI: https://doi.org/10.15330/esu.11.144-154 [Ukrainian]
42. Vasylyuk, V. M. (2021). Health-preserving competence is an important component of the professional competence of a modern teacher. Innovations in high school: development prospects. Collection of materials of the V International theoretical and practical conference “Innovations in high school: problems and prospects in education and science”. PC KRHPA named after Taras Shevchenko, 5, 105-110. URL: https://is.gd/rey2Ia (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]
43. Shtefan, L.V., Shevchenko, A.S. (2020). Relationship of ecological and valeological competence in the process of teaching the academic discipline “Health Pedagogy”. Collection of materials of the scientific-practical conference of students, young scientists and doctors “Kharkiv International Annual Scientific Meeting” (KhIASM’20) (Ukraine, Kharkiv, KNMU, May 22, 2020), 35-36. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.3856423
44. Shevchenko, V. V., Shevchenko, A. S., Shayda, V. P. (2019). Proposals for modernization fire safety systems of Ukrainian Nuclear Power Plants. Collection of Materials of the Ist International Scientific and Technical Internet Conference “Advanced Technologies in Education, Science and Industry” (ISBN 978-617-7761-45-6), Ukraine, Pokrovsk, April 18, 2019, Section 1 “Current problems and prospects for the development of industries related to energy, mechanization and automation”, 76-80. DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.2622126 [Ukrainian]
45. Matus, S. A., Levina, G. M., Karpyuk, T. S., Denishchik, O. Yu. (2019). Analytical report “Basic study of the state and directions of development of environmental policy of Ukraine and prospects for strengthening the participation of civil society organizations in the development and implementation of environmentally friendly policies” (period: 2018 – January 2019), study commissioned by the International Renaissance Foundation. Kyiv. 117. URL: https://is.gd/6W9B8f (accessed 20.09.2021). [Ukrainian]