Автор(и):
- Стеценко Надія Миколаївна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-9802-6529
- Ткачук Галина Володимирівна, ORCID: https://orcid.org/0000-0002-6926-1589
DOI: https://doi.org/10.30929/2307-9770.2021.09.04.03
Мова статті: UKR
Анотація
В статті розглядається питання особливостей формування управлінської компетентності майбутніх менеджерів освіти, в структурі якої передбачено знання, вміння та досвід використання електронного освітнього середовища. Актуальність даної проблеми полягає в тому, що нині, в умовах пандемії, кожен керівник закладу освіти повинен бути компетентним не тільки в сфері інформаційних технологій та мати відповідно цифрову компетентність, але й орієнтуватись у питаннях впровадження та реалізації електронного освітнього середовища закладу, зокрема для вирішення певних управлінських питань. В ході дослідження нами з’ясовано, що існує велика кількість досліджень щодо важливості ІКТ в структурі управлінської компетентності майбутніх менеджерів, проте практично відсутні роботи, які вивчають особливості організації діяльності менеджера в умовах впровадження електронного освітнього середовища (ЕОС). З метою отримання об’єктивної інформації про стан сформованості управлінської компетентності у майбутніх керівників закладів вищої педагогічної освіти нами було проведене анкетування, яке виявило, що майбутні менеджери освіти не мають чіткого уявлення про ЕОС та не розуміють його потенціал щодо управлінської діяльності. В ході дослідження було розроблено рівні управлінської сформованості управлінської компетентності майбутніх керівників, в яких передбачено уміння, що стосуються використання ЕОС. Підготовка фахівців здійснювалась впродовж 2017-2020 рр. за методикою, що враховувала у структурі управлінської компетентності знання та вміння використання ЕОС. Нами проведено експериментальне дослідження щодо ефективності методики формування управлінської компетентності майбутніх керівників закладів освіти з використанням ЕОС, яке показало, що використання ЕОС сприяє становленню майбутнього управлінця, розвиває його управлінські здібності, дає змогу вирішувати завдання формування управлінської компетентності у майбутніх менеджерів освіти, є ефективним засобом реалізації освітніх програм в університеті.
Ключові слова
управлінська компетентність, менеджер освіти, керівник закладу освіти, електронне освітнє середовище, інформаційно-комунікаційні технології, заклад вищої освіти.
Бібліографічні посилання
1. Бондаренко Т. В. Особливості використання програмного засобу Prezi у процесі розробки навчальних презентацій. Інформаційні технології і засоби навчання, 2018. 63(1). С. 1–11. https://doi.org/10.33407/itlt.v63i1.1907.
2. Брик Р. С. Використання ІКТ в управлінській діяльності освітнього закладу. Новітні інформаційно-комунікаційні технології в навчальному процесі: актуальні проблеми : матеріали ІІ обласної науково-практичної Інтернет- конференції (30 листопада, 2017 р.). Тернопіль: ТОКІППО, 2017. C. 94-98. URL: https://cutt.ly/aR7sEcN (дата звернення: 05.11.2021).
3. Гребеник І. С. Формування цифрової компетентності керівників навчальних закладів. Електронне наукове фахове видання “Відкрите освітнє е-середовище сучасного університету”, 2019. (6), С. 17-25. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019.6.1725
4. Закон України «Про освіту» № 2145-VIII від 05.09.2017 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 (дата звернення: 05.11.2021).
5. Кірдан О. Л. Цифрові компетентності у змісті підготовки магістрів освітньо-професійної програми «Управління закладом освіти». Інформаційні технології в культурі, мистецтві, освіті, науці, економіці та бізнесі : матеріали Міжнародної науково-практичної конференції, 2019. Ч. 2. С. 280. URL: https://cutt.ly/lR7sZfo (дата звернення: 05.11.2021).
6. Концепція Нової української школи (27.10.2016 р.). URL: https://cutt.ly/MR7u4Wm (дата звернення: 05.11.2021).
7. Освітньо-професійна програма «Управління навчальним закладом». Офіційний сайт УДПУ. URL: https://udpu.edu.ua/navchannia/osvitni-prohramy/29895 (дата звернення: 05.11.2021).
8. Рекомендації щодо впровадження змішаного навчання у закладах фахової передвищої та вищої освіти. URL: https://cutt.ly/eR7fda7 (дата звернення: 05.11.2021).
9. Стеценко Н., Ткачук Г. Формування управлінських навичок майбутніх менеджерів освіти в умовах дистанційного навчання. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М. П. Драгоманова. Серія 5. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2021. 79. Т. 2. С. 135-139. URL: https://cutt.ly/kR6ky1e
10. Тимофєєва І. Б., Мітін А. О. Цифрова компетентність майбутнього менеджера освіти: теоретичний аспект. Освітній менеджмент: теорія і практика. 2020. Вип.8. С.108-120. URL: https://cutt.ly/oR7sy2E (дата звернення: 05.11.2021).
11. Carretero Gomez S., Vuorikari R. and Punie Y. DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, EUR 28558 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017. URL: https://cutt.ly/aR7iqMB (дата звернення: 05.11.2021).